۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
 دولت را در اقتصاد یاری دهیم

خاطره وطن خواه

95 سالی متفاوت در اقتصاد ایران خواهد بود؛ این را ما که روزنامه نگاریم نمی گوییم،بلکه اعداد با ما سخن خواهند گفت.95 آغاز خوبی خواهد داشت،تحریم ها برداشته شده و اقتصاد می رود که آرام آرام نفس بکشد.دولت برنامه ششم را در دستور کار دارد و از سویی بودجه ای که در پیش دارد، انقباضی تر از بودجه 94 است.برنامه دولت کاهش وابستگی به درآمد نفت است.هرچند که چاره ای هم جز این عدم وابستگی ندارد.نفس نفت در بازارهای جهانی همچنان رو به شمارش است.تغییرات مثبت آن آنچنان ناپایدار است که نمی تواند مبنای محکمی برای درآمدهای دولت در سالی که تازه نفس آغاز شده، باشد. شاید این بهترین فرصت برای دولت است که از کابوس وابستگی به درآمدهای نفت که هرسال گریبان بودجه را می گرفت،رها شود.

تردیدی نیست که مهمترین چالش اقتصادی دولت در سال 95، رکود است.رکودی که در  تاروپود اقتصاد ریشه دوانده است،با این حال فرصت های تازه ای پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد.تحلیل گران سیاست بین الملل می گویند مهمترین رقیب اقتصادی همسایه،یعنی ترکیه  احتمالا درگیر جنگ داخلی خواهد شد.حتی اگر این اتفاق هم نیفتد،انفجارهای اخیر بر میزان ناامنی ها افزوده و می تواند اقتصاد این کشور را تحت شعاع قرار بدهد.این شرایط برای اقتصاد ایران،یک فرصت تاریخی است که نباید از دست برود.

یکی از شروط توسعه هر کشور، توانایی آن کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی است. درعین حال که باید توجه داشت که، سرمایه جای امن می خواهد.می گویند،سرمایه ترسو است. حالا که تحریم ها برداشته شده،امنیت داخلی ایران می تواند ساحل امنی برای جذب سرمایه های خارجی باشد.اما امنیت به تنهایی شاید شرط لازم باشد،اما شرط کافی نیست. تا فاصله ای که هیات های خارجی به اطمینان کامل از امن بودن فضای سرمایه گذاری در ایران می رسند،دولت هم لازم است که در قوانین و مقررات اعم از مالیاتی و تضمیمن سود دو طرفه با سرمایه گذاران خارجی تجدید نظر کند.

بیش از یک دهه است که قانون جذب سرمایه خارجی تدوین شده است.دنیا روز به روز در حال تغییر است،خوب است قانون گذاران جدید برای تورمی که در قوانین و مقررات اقتصاد ایران وجود دارد، دولت را در جهت کمک به تولید و جذب سرمایه های خارجی یاری دهند.چه آنکه با منابع داخلی نه تنها نمی توان عقب ماندگی های گذشته را جبران کرد ،بلکه هماهنگ شدن  با رشد اقتصاد جهانی محال می شود.فرصت ها همیشگی نیستند،همه باید دولت را در سال 95 یاری دهیم تا هم اقتصاد از رکود خارج شود و هم پیوندهای خود را با اقتصاد جهانی بیشتر کند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 520770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    12 0
    دولت وبقیه دستگاههای حکومتی باید جلوی فساد را بگیرند من چطور میتوانم به بیماری که خودش دنبال بهبود نیست کمک کنم