معاون فنی وزیربهداشت درکافه خبر:پدیده زیرمیزی خیلی کم شده است/15 روزه بیمارستانها تجهیز می شوند

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت معتقد است که برخورد کادر بیمارستان با بیمار و همراه و برعکس نیاز به فرهنگ سازی دارد و سال بعد در این زمینه کار می شود.

زهرا تالانی: در سالهای گذشته متاسفانه وضعیت بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های ودلتی چندان خوب نبود و مردم باید برای درمان علاوه بر مشکلات بیمارستان ها هزینه فراوانی هم پرداخت می کردند اما در دوره جدید با اجرای طرح تحول سلامت این رضایت بیشتر شده است. با اسن حال برخی کاربران مشکلاتی را در زمینه هزینه ها، برخورد پرسنل و ... مطرح می کردند. در همین زمینه از دکترعلی ماهرمعاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت دعوت کردیم تا به این سوالات پاسخ دهد.
او در مورد سهم پرداختی مردم می گوید: قبل از طرح تحول سلامت پرداخت از جیب دقیق مشخص نیست اما آخرین باری که رسما اعلام شده بود 53 درصد بود و در دو سال آخر با افزایش نرخ ارز و تورم این پرداختی بیش از این بود و حتی 70 درصد هم گفته شده بود.
او ادامه می دهد: در آخرین سال دولت دهم،در بخش بستری بیمارستان های دولتی وابسته به وزارت بهداشت که قاعدتا باشد تنها پرداخت فرانشیز باشد حدود 37 درصد بیمار پرداخت می کرد چون خیلی از خدمات آزاد حساب می شد و یک ستون به نام مابه التفاوت درست شده بود که مرجع قانونی نداشت اما از بیمار گرفته می شد.
ماهر با بیان اینکه این عدد اکنون بعد از 18 ماه از اجرای طرح تحول سلامت به زیر 8 و نیم درصد رسیده است و ما تلاش می کنیم به زیر 5 درصد برسد می افزاید: برای بیماران اورژانس بارها به بیمارستان ها ابلاغ شده که هیچ پرداختی ندارند اما بیماری که عمل جراحی دارد بسته به نوع عمل فرانشیز دریافت می کنند.


در جدول زیر سوالاتی که کاربران مطرح کردند و پاسخ های آن آورده شده است:

مشکل بیمارستانها
تعداد زیادی از کاربران در مورد نحوه مدیریت بیمارستان ها، نبود متخصص و ... سوال داشتند. در جدول زیر پاسخ ها آورده شده است:

 

سوال

پاسخ

- چرا در بیمارستان ها شیفت شب هیچ متخصصی حضور نداره؟ خیلی از بیماران که به اورژانس شیفت شب مراجعه میکنن توسط دانشجوها معاینه میشن و خیلی در تشخیص بماری هایی مثل قلبی ریوی یا تخصصی آیا دانشجو یا رزیدنت میتوانند تشخیص بدن؟ شما شب ها به مراکز تخصصی قلب هم مراجعه کنین متخصص نداره جان خیلی ها در خطره لطفا برای شیفت شب متخصص کافی بزارین

اصلا اینگونه نیست. مرکز تخصصی قلب در 24 ساعت متخصص دارد و یک مرکز تخصصی است و اگربیمار سکته قلبی در 3ساعت اول برسد امکان آنژیوگرافی وجود دارد.  اکنون بعد از اجرای طرح مقیمی در تمام بیمارستانهایی که در سطح دو و سه اورژانس هستند پزشک متخصص بنابر تخصص بیمارستان و عمومی در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد.

  - متاسفانه بیمارستان سوختگی مطهری هیچ امکاناتی نداره و با اینکه یک بیمارستان تخصصی هست اما بیمار سوخته اونجا عذاب میکشه

بعد از حادثه سقوط هواپیما و نارضایتی هایی که وجود داشت کاملا این بیمارستان بازسازی شده است و میلیاردها تومان هزینه شده است.الان حدود 20 روزی است که با تجهیزات جدید افتتاح و درحال ارائه خدمات است.

  - بیمارستان دولتی لقمان تخت نداره بعد که میگم بیمار اورژانسی هست میکه برین بخش خصصوصی بیمارستان اینا همش برای پول گرفتن هست چرا رسیدگی نمی کنید

قبلا برخی بیمارستان بخش ویژه داشتند اما الان جمع شده و این بخش وجود ندارد.

- لطفا به وضعیت مدیریت بیمارستان میلاد رسیدگی کنید چون رایگان نباید به بیمارو همراه اون احترام بزارن

- - چرا بیمارستان امام رضای تامین اجتماعی در سه راهی فردوسی مشهد بعد از ۳۵ سال نا تمام رها شده و تکمیل نمیشود؟؟

این بیمارستان ها برای تامین اجتماعی هستند و زیر نظر وزارت بهداشت نیستند.

  - از50 سال پيش شهرري 2 بيمارستان هفت تير و فيروز آبادي را داشته والان هم اين دو بيمارستان هست ليكن جمعيت نيازمند به خدمات درماني چند برابر شده است و اين امكانات متناسب جمعيت اين شهرستان نيست و خيلي فرسوده است و قسمت هاي توسعه آن خيلي سال است كه نيمه كاره بوده كسي به اين موضوع توجه ندارد

بیمارستان جدید فیروزآبادی در خود محوطه همان بیمارستان در حال ساخت است و پیشرفت خوبی هم داشته است.با همکاری دانشگاه شهید بهشتی یک بیمارستان هزار تخت خوابی در جنوب تهران هم تا خرداد سال 95 کلنگ آن زده می شود که شهر ری را هم تحت پوشش قرار می دهد.

بیمارستان هفت تیر هم کاملا بازسازی شده است و یک بیمارستان مدرن است  چون اورژانس آن کاملا تخصصی شده است.

  - لطفا سری به بیمارستان بروجن بزنید و کمبودهای این بیمارستان برای خدمت رسانی به بالغ بر صد هزار نفر را که شامل کمبود متخصص در همه رشته ها و عدم یک دستگاه ام ار ای ونداشتن یکدستگاه سی تی اسکن سالم و نبود حتی صندلی برای همراه بیمار انی که بستری شده و حتما بایستی همراه داشته باشند را از نزدیک دیده و دستور رفع کمبودها را صادر نمایید .

دستگاه سی تی اسکن بیمارستان بروجن کاملا سالم است و من خودم بازدید کردم.اما از نظر سطح بندی نیاز به ام آرای ندارد چون این دستگاه برای جمعیت یک میلیون نفر است نه 100 هزار نفر. نزدیک آنجا شهرهای دیگری هستند که می توانند استفاده کنند چون این دستگاه اصلا اورژانسی نیست.این شهر اصلا از نطر خدمات درمانی محروم نیست . ما سعی می کنیم تا اوایل سال 96 ، 21 هزار تخت را برای بیمارستانها تامین کنیم که الان 2400 تخت تامین شده است و این استان اولویت دارد.

وزارت مسکن از تجهیز نشدن بیمارستان هایی که ساخته می شود شکایت دارد.

ما تجهیزات برای بیمارستان ها را می خریم اما الان 15 بیمارستان به ما وزارت کشور تحویل قطعی داده است  تا تجهیز کنیم چون  باید قانونا به ما تحویل کامل بدهد اما کند این کار انجام می شود. چون مثلا وقتی بیمارستان برق نداشته باشد امکان تجهیز آن وجود ندارد .


رفتار کادر درمان

بسیاری از کاربران در مورد نحوه برخورد پرسنل بیمارستانی سوال داشتند که پاسخ در جدول زیر آورده شده است:

 

سوال

پاسخ

-  چرا پرستاران پزشکان و کادر بیمارستانهای دولتی اینقدر گستاخ بی ادب و پرخاشگرن؟ چرا جایی نمیزارین تا مردم در صورت رفتار زشت کادر بیمارستان برن اونجا و شکایت کنن؟ چرا برای این آدمهای بی ادب حاشیه امنیت درست میکنید و اینجور نیست که اگر با مردم بدرفتاری کردن در معرض اخراج باشن؟؟؟؟

- چرا سطح فرهنگ کادر درمانی و همچنین پزشکان اینقدر پایین امده؟ چرا رفتار و ادب و..در حد یک فرد تحصیل کرده نیست؟

-   - ضمن اينكه از پزشكان و پرستاران محترم و دلسوز به سهم خودم تقدير و تشكر ميكنم ولي مسئولين بهداشت و درمان كشور بايد بدانند كه متاسفانه پزشكان و پرستاران نامهربان و بي تفاوت به حال و روز بيماران و گاهاً همراهان آنها در اكثر بيمارستانها و درمانگاهها در سطح كشور هم وجود دارد كه تعداد آنها كم نيست. چرا وزارت مربوطه هيچگونه نظارتي روي مراكز درماني ندارند؟ بخدا قسم در بيشتر ممالك اروپايي و آمريكايي غير مسلمان كه من خود شاهد بعضي از آنها بوده ام رفتارشان به مراتب با بيماران انساني تر و دلسوزانه تر است و به طبابت و پرستاري نمودن از بيمارن را صرفاً يك نوع تجارت نمي دانند و به بهبودي بيماران خيلي بيشتر اهميت مي دهند و آنرا در اولويت كاري خود قرار مي دهند.

-  بعد از طرح تحول سلامت الان هزینه ها کم تر شده اما رفتار پرسنل بیمارستان خیلی بده

مشکل فرهنگی وجود دارد و خیلی به عملکرد باز نمی گردد، اما ما هم اذعان داریم که باید این مشکل در بیمارستانها حل شود.برای همین سال آینده هدف افزایش رضایتمندی از اخلاق پزشکی است. بیمارستان های دولتی با حجم بالای بیمار مواجه هستند به خصوص در اورژانس و شاید برای همین مشکلاتی پیش می آید. اما این مشکل دو طرفه وجود دارد یعنی هم پزشک و  پرستار گاهی در تکریم بیمار مشکل دارند و هم بیمار وهمراهان نمی دانند چطور باید رفتار کنند.گاهی  توقع بیمار یا همراه بیجا است . در کشور اتریش وقتی از مدیر یک بیمارستان 2500 تخت خوابی در مورد همراه بیمار سوال می کنید تعجب می کند چون کسی همراه نمی رود و همه می دانند کسی نباید بیمارستان بیاید. اما ما ساعت ملاقات اصلا نمی توانیم از جلوی بیمارستان عبور کنیم ازبس ملاقات کننده وجود دارد. بنابراین فرهنگ رفتار نیاز به آموزش دارد و نمی توان یک شبه تغییر داد.   

- شاید رفتار بد پرستاران به خاطر تبعیض میان پرستار وپزشک باشد که تمام کارها را پرستار انجام می دهد اما پزشک مبلغ بیشتی دریافت می کند و نارضایتی شغلی در میان پرستاران وجود دارد

الان متوسط دریافتی پزشک عمومی 1.7 درصد برابر دریافتی پرستار است که این نسبت از خیلی کشورها کمتر است اما این اصلاح را به این سرعت نمی توان انجام داد چون ریشه تاریخی دارد . بعد از طرح تحول سلامت و اجرای طرح مبتنی بر عملکرد اگر میان خود پرستارها مقایسه کنید خیلی افزایش داشته است و خود پرستاران هم راضی هستند.الان متوسط  پرستاران بالای 3 میلیون تومان دریافتی دارند.  

 

گران بودن هزینه درمان


باو جودیکه بعد از طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم کاهش داشت اما باز هم برخی نسبت به گران بودن هزینه های بیمارستان شکایت دارند.

 

سوال

پاسخ

- تعرفه هاي پزشكي بسيار بالاست پول ازمايشگاههاي خصوصي وسونوگرافي با حقوق هاي ما بالاست بيمارستان هاي دولتي هم شلوغه تكليف چيست ضمنا تعرفه هاي دندان پزشكي بالاست نظارتي هم نيست مردم چكار كنند؟ قبلا هم نوشتم منتشر نكرديد

تعداد کمی از مردم می توانند به بخش خصوصی مراجعه کنند.K  بخش خصوصی چهار برابر بخش دولتی است یعنی اگر در بیمارستان دولتی 8800 است در بیمارستان خصوصی 38000 هزار تومان است.بخش خصوصی عمدتا در شهرهای بزرگ است و کسی که به بخش خصوصی مراجعه می کند یا باید توانایی مالی داشته باشد یا بیمه تکمیلی. تعرفه سونوگرافی و آزمایش در بیمارستان دولتی بسیار پایین است اما به هرحال مراجعه کننده زیاد است و باید تحمل کرد اما زمان انتظار هم خیلی نیست. از طرفی هم نباید آنقدر تجهیزات باشد که افراد بدون نیاز واقعی به بیمارستان مراجعه کنند که آن هم خطرات خود را دارد.   

- هیچ جریمه پیشگیرانه ای برای برخورد با قصور در درمان ناشی از کوتاهی و بی توجهی برخی افراد که در مراکز درمانی کار میکنند وجود ندارد. طرف را به خاطر کوتاهی میکشند اما نهایتا مدتی محرومیت از کار و مبلغی جریمه که آن را هم بیمه پرداخت میکند. آیا زندان فقط برای جیب برها است. جناب آقای وزیر : افزایش چند برابری پرداخت به پزشکان چه مشکلی را حل کرد ؟ دقت ، وجدان ، مشکل زیرمیزی و ارجاع به بخش خصوصی؟ اما یک مشکل ایجاد کرد : ایجاد حس تبعیض بین کارکنان پزشک و غیر پزشک حتما عبارت شهروند درجه یک و درجه دو را در بیمارستانها شنیده اید. درست است که بدون پزشک کار درمان تعطیل میشود اما آیا حضور پزشک بدذون پرستار، بهیار، خدمات، نگهبان کفایت میکند؟ متاسفانه هنوز خد آقای وزیر به کار تیمی ندارند

کلمه پیشگیرانه که درست نیست چون قصاص قبل از جنایت نمی توانیم بکنیم و من منطق این جمله را متوجه نشدم.اما بعد از قصور خیلی هم بسیار سخت گیرانه عمل می کنیم.مرجع تخلف پزشک و پرستار سازمان پزشکی قانونی و  نظام پزشکی است؛ وقتی پروانه پزشک معلق شود خیلی برخورد شدیدی است. برای نقص عضو یا مرگ  غیر عمد دیه هم گرفته می شود و اگر عمد باشد که زندان هم دارد. باید توجه داشت که نسبت خطای پزشکی در کشور ما خیلی پایین است و اگر شکایتی باشد حتما رسیدگی می کنیم.گاهی هم خود معاونت درمان به عنوان مدعی العموم وارد شده و شکایت کرده است. اما به هرحال پزشکی خالی از خطا نیست. 

ایمنی بیمار یکی از چالش های نظام سلامت در تمامی کشورهای دنیا محسوب می شود

چه کشورهایی که خدمات در قالب سیستم خصوصی ارائه می شود و چه کشورهایی که تحت اداره دولت ارائه خدمت می کند.

در ايالات متحده  خطاهاي درماني منجر به حداقل 44000 (و شايد تا 98000) مرگ قابل اجتناب در سال و بيش از يك ميليون صدمه به بيماران مي شود.خطاهاي پزشكی "هشتمين " عامل مرگ و مير محسوب می شود.

 

 

هنوز هم در برخی بیمارستانها زیرمیزی میزی می گیرند. من برای عمل زانوی پدرم دو میلیون تومان پول نقدی به پزشک معالج دادم 

اما واقعا خیلی کم شده است.ما شماره 1690 را برای همین اعلام زیرمیزیها اعلام کردیم و الان خوشبختانه تعداد پرونده ها بسیار کم شده است.ممکن است تک متخصص در یک شهرستان تخلف هم بکند اما اگر اعلام شود ما برخورد می کنیم.الان زیرمیزی در بیمارستان های دولتی به صفر رسیده و شکل آن کاملا تغییر کرده است. در برخی عمل ها که تعرفه خیلی پایین بود زیرمیزی بیشتر بود و ما این تعرفه ها را افزایش دادیم تا پزشک تشویق شود.

 

45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام من کارمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستم هنوز حقوق و بسیاری از مطالباتمونو نگرفتیم تو رو خدا به داد ما برسید .
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    1 2
    آقا یک سر به شهرداری ثبت اسناد ثبت احوال و.... بزنی میفهمی چه قدر کم شده بابا چقدر دروغ
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    10 2
    الان دیگه رومیزی مد شده. کلا رو به پیشرفتیم.