۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴

سایت پایش آنلاین نوشت:رایزنی ها برای ریاست سه نامزد احتمالی ریاست خبرگان در دو طیف سیاسی کشور آغاز شده است.

  اکبر هاشمی رفسنجانی و همفکران وی از نامزدی آیت الله ابراهیم امینی حمایت می کنند و اصولگرایان چشم به ریاست آیت الله محمد علی موحدی کرمانی و یا آیت الله محمد مومن دوخته اند. این در حالی است که هیچ یک از این سه آیت الله تا این لحظه برای ریاست خبرگان اظهار تمایل نکرده اند.

آیت الله ابراهیم امینی،  در دوره اول تا سوم خبرگان رهبری نماینده مردم استان چهارمحال و بختیاری بوده است. امینی 90 ساله در این مجلس سمت‌هایی چون نایب رئیسی و ریاست دبیرخانه را هم داشته ولی بیش از هر چیز به خاطر سمت امام جمعه شهر قم شناخته می‌شود.

طیف متمایل به هاشمی رفسنجانی به این دلیل از ریاست آیت الله امینی حمایت می‌کنند که این روحانی میانه رو، چهره وجیهی برای هر دو جناح سیاسی کشور است و نشانه آن هم وجود نام امینی در لیست جامعه مدرسین، جامعه روحانیت و فهرست هاشمی رفسنجانی برای انتخابات است. ارزیابی ها نشان می دهد در مجلس جدید خبرگان، حداکثر ۲۸ نفر به طور مطلق در طیف آیت الله هاشمی رفسنجانی خواهند بود و از این رو شانس نامزد مورد حمایت وی و همفکرانش در صورتی که مورد حمایت جناح مقابل که دستکم ۵۰ کرسی مجلس جدید را در اختیار دارد نباشد، شانس موفقیت نخواهد داشت. گفته می شود هاشمی رفسنجانی با آگاهی از این وضعیت، خود قطعا نامزد ریاست نخواهد شد و از چهره ای چون امینی که مورد احترام بخش قابل توجهی از اصولگرایان میانه رو است حمایت خواهد کرد.

 

اصولگرایان نیز که اکثریت خبرگان را در اختیار دارند درباره ریاست آیت الله محمد علی موحدی کرمانی رایزنی هایی را آغاز کرده اند.موحدی ۸۴ ساله دبیرکل جامعه روحانیت مبارز پس از آیت الله مهدوی کنی است و تا سال ۱۳۸۴ به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران مشغول فعالیت بوده است. او که در حال حاضر یکی از ائمه جمعه موقت تهران هم هست، در هر چهار دوره مجلس خبرگان رهبری حاضر بوده و در هیات رئیسه خبرگان هم فعالیت کرده و در این انتخابات هم با کسب ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار رای در جای پنجم فهرست نهایی منتخبان تهران قرار گرفته است.

برخی دیگر از روحانیون اصولگرا در کنار آیت الله موحدی، به آیت الله محمد مومن هم نظر دارند. مومن  ۳ دوره عضو خبرگان رهبری است و از نظر برخی اصولگرایان، از نظر علمی و فقهی، نسبت به آیت الله موحدی کرمانی ارجحیت دارد. مهم‌ترین سمت او البته عضو فقهای شورای نگهبان بوده که از سال ۱۳۶۲ تاکنون ادامه دارد. محمد مومن در این دوره خبرگان، در هر سه فهرست جامعتین و خبرگان مردم در قم بود و از این نظر، او هم چهره‌ای مورد وفاق در میان منتخبین مجلس خبرگان رهبری است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517181

برچسب‌ها