چندسالی می‌شود که دیگر خبری از پیک های قطور نوروزی که پر از تکلیف از دروس مختلف دانش آموزان بودند نیست و بر اساس مصوبه آموزش و پرورش، فعالیت های دیگری جایگزین این تکالیف شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تعطیلات نسبتا طولانی نوروز را تنها یک چیز به کام دانش آموزان تلخ می کرد: پیک نوروزی! این پیک که قدیم ترها پیک شادی نام داشت تبدیل به غمی بزرگ برای بچه ها شده بود و کابوس روزها و شب های تعطیلی به حساب می آمد.

آن ها که زرنگ بودند همان روزهای منتهی به سال جدید و به محض گرفتن پیک، تند و تند آن را پر می کردند و نمی گذاشتند کار به روزهای آخر بکشد و بودند کسانی که درست شب چهارده فروردین، یادشان می آمد که باید تکلیفی هم انجام می دادند و به هر سختی برای فردای بعد از تعطیلات آن را می رساندند.

این تکالیف با اهداف خاصی تهیه و توزیع شده بود. یکی از کارکردهای آن را می توان حفظ سطح علمی دانش آموز از طریق مرور دروس دانست. چرا که ایام نوروز تعطیلاتی طولانی است و نداشتن تکلیف و مرور نداشتن، موجب ایجاد فاصله خواهد شد. اما طبق بررسی های انجام شده، این تکالیف سنگین، گاها بار علمی خاصی ندارد و موجب مرور نمی شود و به یکباره در یک یا دو روز تعطیلات نوشته خواهد شد. در نتیجه تصمیم بر این شد که تغییرات کلی در این زمینه به وجود آید.

اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران هم بر این موضوع تاکید می کند و می گوید: دیگر چیزی به عنوان پیک نوروزی نداریم، یعنی یک تکلیف سراسری بدون توجه به نیازها، استعدادها و علاقه‌ها را تأیید نمی‌کنیم چرا که یک فعالیت غیر ضروری و کم اثر بود که سال گذشته آن را متوقف و ممنوع کردیم.

چهاربند گفت: امسال نیز ممنوعیت پیک نوروزی را اعلام کردیم، اینکه فعالیت نوروزی به دانش‌آموزان داده می‌شود، قطعی است اما طراحی و محتوای آن بر عهده معلمان است.

به گفته مسئولین آموزش و پرورش هر استان، فعالیت های پژوهشی اختیاری جایگزین پیک نوروزی شده است و فعالیت‌هایی تحت عنوان تعمیق و توسعه آموزش‌های انجام گرفته در کلاس درس مشخص شده و دانش‌آموزان با توجه به علایق خود و راهنمایی معلم فعالیت مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

جزئیات پیک نوروزی 95؛ از سفرنامه نویسی تا تشویق به کتابخوانی

از سال 92 تاکنون فعالیت های نوروزی جایگزین تکالیف شده اند و هر سال به نحوی ارائه می شوند. در تشریح جزئیات پیک نوروزی 95، فریبرز حمیدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران می گوید: فعالیت های نوروزی مدارس از سال ۱۳۹۲ طراحی و تدوین شده است که بر طراحی فعالیت‌هایی همچون انشانویسی، گفتگو، کتابخوانی، آشنایی با آداب و رسوم و پیشینه‌های فرهنگی تأکید کرده ایم.

او با بیان این که معلمان دوره ابتدایی از ابتدای دی ماه فعالیت‌های نوروزی را طراحی کرده‌اند، می افزاید: تقویت مهارت‌های یادگیری در محیط طبیعی و تقویت مهارت‌های زندگی به عنوان مکمل برنامه‌های درسی از جمله فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان در ایام نوروز است.

حمیدی می گوید:‌ دانش‌آموزان فعالیت‌های یادگیری را در قالب گزارش از آداب و رسوم محلی، کاردستی،‌ مصاحبه، نقاشی، ساخت وسیله، تهیه گزارش، تهیه فیلم و عکس و کتابخوانی انجام می‌دهند.

به گفته او، لذت‌بخش بودن، تقویت فنون پرسشگری، توجه به روش تحقیق،‌ تصمیم‌گیری و تفکر نقاد از ویژگی‌های فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان در ایام نوروز است.

بناست این سال هم مانند سال های گذشته، معلمان بازخوردهایی از فعالیت های یادگیری دانش آموزان را ارائه دهند و نمایشگاه هایی از بهترین فعالیت ها برگزار شود.

ویژگی فعالیت های نوروزی و برتری آن ها بر تکالیف

معایب تکالیف نوروزی باعث شد تا کارشناسان آموزش به این نتیجه برسند که آن را حذف کنند. در حال حاضر این فعالیت ها ویژگی هایی دارند که آن ها را بر تکالیف برتری می دهد. اول این که زمان بندی خاصی ندارند و لازم نیست هر دانش آموز به یک میزان تعیین شده برای یک فعالیت وقت بگذارد. ویژگی بعدی جذابیت این فعالیت هاست. فعالیت هایی مانند تحقیق و پژوهش یا سفرنامه نویسی و کاردستی ساختن باعث می شود تا دانش آموز از انجام دادن آن سر ذوق بیاید و خسته نشود.

حمیدی، معاون ابتدایی آموزش و پرورش تهران، در این باره می گوید: مساله ما امسال این بود که مدارس برای بچه ها «فعالیت» تعریف کنند و نه «تکلیف». فعالیت هایی مثل خواندن، نوشتن و ساختن. به همین منظور لازم بود هر مدرسه به صورت مستقل، این فعالیت ها را با توجه به نیاز و امکانات دانش آموزان تعریف کند.

محمد دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم درباره تغییر پیک های نوروزی گفته بود: در تعطیلات 2 هفته‌ای نوروز وقفه‌ای در یادگیری دانش‌آموزان ایجاد می‌شود بنابراین برای جبران این خلأ پیک نوروزی را با رویکرد جدیدی در فضای یادگیری طراحی کرده‌ایم. پیک نوروزی دانش‌آموزان اجباری نیست اما باید به این موضوع توجه داشت که عدم ارایه پیک نوروزی در تعطیلات دو هفته‌ای نوروز بدین معناست که در حالت انسجام یادگیری و آموزش به مدت دو هفته به دانش‌آموزان بگوییم که یادگیری تعطیل است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است بر اساس یادگیری از طریق کتاب و مدرسه نیست می گوید: فعالیت‌های پیش بینی شده به گونه‌ای است که دانش‌آموزان از فرصت دید و بازدید نوروز به عنوان موقعیت یادگیری بهره ببرند. فعالیت‌هایی با محور یادگیری وتقویت مهارت‌های زندگی به عنوان مکمل برنامه‌های درسی و فعالیت‌هایی با محور تقویت مهارت‌های مورد نظر برنامه‌های مختلف درسی مد نظر قرار گرفته است بنابراین در طراحی فعالیت‌های یادگیری مرتبط با مهارت‌های زندگی فرصت‌های تربیتی پیش بینی شده است که در آن دانش آموزان در موقعیت‌های واقعی زندگی تجاربی همچون مهارت همدلی،تصمیم گیری، همکاری و نه گفتن را بیاموزند.

انتقاد از طرح فعالیت هایی خارج از توان دانش آموز

اما در کنار همه خوبی هایی که حذف پیک نوروزی داشت، در برخی موارد موجب نارضایتی اولیای دانش آموزان شده است. چرا که آنان معتقدند فعالیت ها در سطح دانش آموز نیست و آن ها نمی توانند به تنهایی کارهای خواسته شده را انجام دهند. این که فعالیت هایی خارج از توانایی دانش آموز طراحی می شود، مورد انتقاد واقع شده و اولیا را به این نتیجه می رساند که همان تکلیف نوروزی بهتر بود!

اما مسئولین آموزش و پرورش همواره بر اصولی بودن این فعالیت ها تاکید دارند و معتقدند باید این فعالیت های یادگیری با علایق و توانایی کودکان سازگار باشد تا به یادگیری بهتر آن ها و البته پر کردن اوقات فراغتشان کمک کند.

از طرف دیگر، از آن جایی که همیشه سیستم آموزشی ما در مدرسه ها یک سویه بوده و خلاقیت دانش آموز پرورش پیدا نکرده، طراحی فعالیت هایی با محوریت خلاقیت باعث بروز مشکلاتی برای دانش آموزان می شود؛ به طوری که ترجیح می دهند همان تکالیف عریض و طویل و وقت گیر را انجام دهند و از این سردرگمی نجات پیدا کنند.

تجمیع بازخوردها و اثربخشی این جایگزینی از سال 92 تاکنون که این طرح پیاده شده می تواند به تصمیم گیری در مورد طراحی تکلیف یا فعالیت برای سال های آینده بیانجامد به طوری که مشکلات فعلی کمتر شود و به رشد و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی دانش آموزان کمک کند.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مارال IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    30 0
    پبک شده برا عده ای نون
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    7 4
    بابا پیک نوروزی که خوب بود. زمان ما کلا معلمها میگفتند از روی تمام کتابها یکی دو بار بنویسید. من توی سالهای اول دبستان تمام عید داشتم از روی کتابها رونویسی میکردم. همیشه انگشتهامون درد میکرد. کاش به بچه ها میگفتند چندتا کتاب بخونند و بعد از عید بیان هرچی از اون کتابها یاد گرفتن واسه همکلاسی هاشون تعریف کنند. هرچی نسل میگذره سرانه مطالعه از همونی که بود پایین تر میاد.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    2 0
    بچه ها پیک نمیخوان...بزارید خانواده ها و بچه ها خوش باشن...من موندم این همه سال پیک دادید همه دانشمند شدن؟ فقط دردسره...