در سه شنبه بزرگ انتخابات آمریکا چه گذشت؟/ همه چیز درباره انتخابات دیشب آمریکا

بالاخره سه شنبه بزرگ فرا رسید و مطابق پیش بینی ها هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ توانستند در بیشترین ایالت ها پیروز شوند.

سعید جعفری: سه شنبه بزرگ (Super Tuesday) در آمریکا معمولا به اولین سه شنبه ماه مارس از سالی گفته می‌شود که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شود.

انتخابات درون حزبی آمریکا یک فراگرد پیچیده و طولانی است که حدود یک سال به طول می انجامد و هر حزب دموکرات و جمهوری خواه ایالت به ایالت انتخابات درون حزبی خود را برگزار می کنند تا نامزد نهایی خود را بشناسند. در این پروسه طولانی، نخستین سه شنبه ماه مارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که بر خلاف دیگر ایالت ها که یک به یک انتخابات درون حزبی خود را انجام می دهند، این بار به یکباره انتخابات در ۱۱ ایالت به صورت همزمان برگزار می شود و تا اندازه زیادی تکلیف نامزد پیشرو مشخص می شود. 

آلاباما، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، ماساچوست، مینه سوتا، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا این ۱۱ ایالت هستند. 

تا پیش از برگزاری انتخابات دیشب دونالد ترامپ در میان جمهوری خواهان و هیلاری کلینتون در میان دموکرات ها پیشرو بودند. نتایج دیشب هم همین وضعیت را تثبیت کرد. 

دونالد ترامپ در ایالت های زیر پیروز شد:

آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، تنسی، ورمانت و ویرجینیا

تد کروز:

اوکلاهاما و تگزارس

مارکو روبیو:

مینه سوتا

و در میان دموکرات ها هم وضعیت بدین قرار است:

هیلاری کلینتون:

آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، تنسی، تگزاس و ویرجینیا

برنی سندرز:

ورمانت، اوکلاهاما، مینه سوتا و کلرادو

وضعیت در جبهه جمهوری خواهان

بر این اساس اوضاع برای دونالد ترامپ ایده آل پیش می رود و ادامه رقابت همزمان روبیو و تد کروز کار را برای او ساده تر خواهد کرد. بعد از نتایج دیشب همه از نتایج فاجعه بار روبیو سخن گفتندو از سوی دیگر عموم تحلیل ها حاکی از آن است ترامپ در میان جمهوری خواهان تنها در صورتی شکست می خورد که روبیو به نفع کروز کنار رود. در آن صورت شاید کروز بتواند با تجمیع آرای خود و سناتور جوان فلوریدا میلیاردر نیویورکی را به چالش بکشد. اتفاقی که شاید خیلی هم محتمل نباشد و نوع برخورد روبیو خیلی از کنار رفتن او حکایت نمی کند. 

 

وضعیت دموکرات ها

انتخاباتی که دیشب برگزار شد عموما ایالت هایی بودند که جمعیت زیادی سیاه پوست دارند. ایالت هایی که از بهترین های هیلاری ارزیابی می شوند. عموم پیش بینی ها هم حاکی از این بود که سندرز دو یا سه ایالت را می برد، و تقریبا هم همین نتیجه به دست آمد و سناتور ایالت ورمانت ۴ ایالت که یکی از آنها هم ایالت خودش بود را برد. 

این مرحله، احتمالا آخرین مرحله دشوار در رقابت های درون حزبی برای سندرز به شمار می رفت و برنی اگر بخواهد همچنان شانس داشته باشد، باید از این به بعد ایالت ها را یکی پس از دیگری به خود اختصاص دهد. 

جامعه سیاه پوست آمریکا بیشتر به هیلاری گرایش داشته و این کار را برای سندرز دشوار کرده است.

هرچند پیش بینی های منطقی و قابل انتظار از رقابت میان ترامپ و هیلاری در دور نهایی حکایت می کند، ولی سندرز هنوز هم زنده است و می تواند در صورتی که در ایالت های بعدی روند موفقیت آمیز متوالی داشته باشد، وزیر خارجه سابق ایالات متحده را مغلوب کند. 

 

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    23 7
    بالاخره سه شنبه بزرگ فرا رسید و مطابق پیش بینی ها هیلاری کلینتون و برنی سندرز توانستند در بیشترین ایالت ها پیروز شوند. ترامپ پیروز شده اینو اصلاح کنید الکی خوشحال شرم
  • بی نام RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    54 6
    از ماساچوست بعید بود که هیلاری رو به سندرز ترجیح بده
    • بی نام US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      14 1
      دوستان یه جوری در مورد ماساچوست نظر کارشناسی میدن که در مورد شهر های ایران نمیشه نظر داد
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    76 5
    ایران باید هرچی کار ناتمام داره با اوباما تمام کنه چون هر دو تای این ها کلینتون و ترامپ با ما دشمنی بدتر و شدیدتری نسبت به اوباما دارند....
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    به حال ایران هیچ فرقی نمی کنه کی رئیس جمهور آمریکا بشه...
  • سام01 IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    40 32
    ترامپ پوپولیست برای ایران بهترین گزینه هست.اینو یادتون باشه جمهوری خواهها فقط هارت و پورت دارند.برعکس اباما دمکرات که تهدید تحریم را به شدیدترین وجه ممکن اجرایی کرد هنگامی که ریس جمهور قبلی جرج والکر بوش فقط تهدید میکرد و حرکت عملی انجام نداد.حتی اسم کشور مارو تو لیست محور شرارت برد ولی فقط همین بود.
    • بی نام GB ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      20 2
      کدوم هارت و پورت؟هر رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا عملاَ یک جنگ راه می اندازه
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    هیچ گزینه ای برای ایران خوب نیست حتی اگر یک ایرانی رئیس جمهور امریکا شود باز هم ما باهاش مشکل خواهیم داشت چون مشکل از خودمونه و تکلیفمون با خودمون مشخص نیست و نیاز به یه دشمن مثل امریکا هم داریم فلذا اصلا و ابدا فرقی نداره کی رئیس جهمور امریکا بشه الان همین اوباما رو در مورد دست دادن باهاش ما مشکل داریم و جاروجنجال راه میندازیم دیگه از این اوباما بهتر چه کسی میتونست باشه؟
    • بی نام A1 ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
      17 4
      رضا مگه ما فقط تو مرزهای خودمونیم؟ سوریه، عراق، فلسطین... حتی حمله در کشروهای آرژانتین و آلمان و ...
  • محمد سعید IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    5 2
    کلرادو چی شد پس "؟ کدوم یکی از جمهور خواه ها برنده شدند ؟ باز دوباره شاید شیر یا خط کردند . اون خبر شیر یا خطتون خیلی با حال بود .
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    10 6
    http://edition.cnn.com/2016/03/02/politics/donaldtrumpworldimplications/index.html اگر انگلیسیتون خوبه اینه بخونید تا ببینید ترامپ زیاد هم برای ایران بد نیست. موضعگیری‌هاش درباره سوریه، ناتو، اروپا، قضیه فلسطین، تغییر رژیمها، اقتصاد و غیره زیاد به ضرر ایران نخواهد بود. اگر از مواضعش درباره مسلمانان آمریکایی یا مهاجر به آمریکا بگذریم کلا کسیه که شعارش اینه: ما به بیرون آمریکا کار نداریم. هرکاری هم برای هر کسی در خارج از آمریکا بکنیم پولش رو می‌گیریم. ضمن اینکه مواضع خامش درباره مسائل داخلی هم به ضرر آمریکا خواهد بود و این هم به نفع ماست.
    • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
      3 2
      حرف درستی می‌زنی اما نتیجه اشتباه می‌گیری. اینکه مشکلات ما در وهله اول مربوط به خودمونه درست، اما به این معنا نیست که بزرگترین و قدرتمندترین کشور دنیا که به هر دلیل با ما مشکل داره و ما هم با اون مشکل داریم توان تاثیرگذاری بر ما رو نداره. صحنه سیاست بین‌الملل صحنه کنش‌ها و واکنش‌هاست و عملکرد هر کنشگر بر سایر کنشگران تاثیر می‌زاره که اندازه این تاثیر به اندازه اهمیت و قدرت اونه. شک نکنید ما در یک محیط ایزوله قرار نداریم.
  • بی نام A1 ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    4 3
    کلینتون کاریزما و کاراکتر شکست دادن ترامپ رو داره. ضمنا نگاه به مواضع اینها در زمان کاندیداتوری نکنید. خیلی از حرفاشون برای کسب رای بیشتره. بطوریکه کلینتون مثل یک سگ وق وق می کنه در اصل قضیه ترامپ و کلینتون هرکدوم وارد کاخ سفید بشن موضع واقعی اونها در قبال ایران و مفاد برجام تفاوت چندانی با اوباما نخواهد داشت.
    • مجید US ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
      0 1
      برادر یا خواهر من ریتم ریاست جمهوری امریکا بهم نمیخوره . چون هشت سال جمهوری خواهان هستند و هشت سال دموکراتها . از اول انتخابات امریکا تا الان سرچ کنی می بینی همیشه همینطور بوده شاید در دوره ای دو رئیس جمهوری جمهوری خواه باشه مثل ریگان و بوش پدر ... الان بدون شک ترامپ رئیس جمهور خواهد شد .
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
      2 0
      ادب مرد به ز دولت اوست...