بهرام افشارزاده می گوید بهترین هدیه ای که می توانند استقلالی ها به کارلوس کروش بدهند ، یک بازیکن حرفه ای مثل مهدی رحمتی است.

 

فاطمه پاقلعه نژاد-خبرگزاری خبرآنلاین: بهرام افشارزاده می گوید شاید در تیمش اختلاف نطرهایی جزئی باشد اما همه چیز تحت کنترل است و حضور بزرگان تیم اجازه بد شدن اوضاع را نمی دهد. او از  نقش پیشکسوتان، کادرفنی و مهدی رحمتی در نتایج این فصل تیمش گفته است.

*الان شرایط تیم استقلال چگونه است؟ تیم صدر جدول است اما یک سری بحث های حاشیه ای به وجود آمده که به نظر می رسد این قدر که در رسانه ها بولد شده در خود باشگاه مطرح نیست.

ما از ابتدا که شروع کردیم سعی کردیم فضای آرامی برای باشگاه به وجود بیاوریم چون در فضای آرام می شود کار کرد و به اهداف پیش بینی شده رسید. با توجه به حساسیت این دو باشگاه به خصوص باشگاه استقلال که فکر می کنم بیشترین سایت ها و خبرنگارها روی آن زوم هستند، هر مساله کوچکی که به وجود می آید آگراندیسمان می شود و بسیار پررنگ تر از معمول جلوه می کند. در داخل باشگاه هم ممکن است اختلاف سلیقه ای وجود داشته باشد ولی این در هر خانواده ای هست ولی در باشگاه استقلال وقتی چنین اتفاقی می افتد این بیشتر ساخته و پرداخته می شود و برای ما تصمیم سازی می کنند و بلافاصله به رسانه ها می رود و فضای تیم را ملتهب می کند. ولی خوشبختانه داخل تیم هیچ مساله ای نیست ولی آرامش هست تیم با هم یگانه هستند و کاپیتان تیم آقای رحمتی و آقای مظلومی به عنوان مربی اشراف کامل بر فضا دارند و هماهنگی های لازم همیشه انجام می وشد و خود من هم مرتب با آنها در تماس هستم ولی مسائلی پیش می آید که کسانی که درون تیم نیستند ناآگاهانه حرف هایی را مطرح می کنند نظر خاصی هم ندارم پیش می آید که بازیکن دیر یا زود می آید یا مساله مالی عقب می افتد.

*الان بین آقای مظلومی و آقای مجید صالح اختلاف سلیقه وجود دارد؟

تا به حال که نبوده ولی چند روز پیش یک اختلاف سلیقه کوچکی به وجود آمده که دیروز یک جلسه خیلی خوبی با حضور آقای پورحیدری و عبداللهی و صالح و آقای مظلومی برگزار شد که خوشبختانه رفع سو تفاهم شد. در هر سیستم و جایی که فعالیت وجود داشته باشد این مسائل بهوجود می آید به قول معروف به قطار در حال حرکت سنگ می زنند. یا افرادی که قبلا بودند یا الان هستند ممکن است اختلاف نظر داشته باشند این اختلاف ها نباید باعث شود ما از روندی که داریم خودمان را دور کنیم. معمولا الان تیم ما در حذفی نزدیک به فینال است و اگر ما دقت کنیم می توانیم دو جام بگیریم. در لیگ هم فعلا اول هستیم و این دو بازی را باید برنده شویم. به طور کلی در فوتبال این مسائل هست. در ورزش های دیگر ممکن است مسابقات لیگ باشد و مشکلاتی برای داوری یا تیم ها به وجود بیاید ولی داخل فدارسیون و کادر مساله حادی نیست. در کشتی بهترین نتیجه را می گیرند ولی می بینیم داخل کادر آن ممکن است اختلاف سلیقه باشد ولی اصلا بیرون منعکس نمی شود ولی متاسفانه ماهیت فوتبال است که شما می بینید که الان ممکن است آقای کفاشیان مسائلی را مطرح کنند و مصاحبه ایشان یک مقدار جنجال آفرین باشد ولی هیچ رشته ای یک برنامه مخصوص مثل نود ندارد که بازی ها را آنالیز کند و داوری ها را بررسی کند و اشتباهات را مطرح کنند. همه جا اشتباه داوری هست در فوتبال هم جزئی از این ورزش است ولی می بینیم هر دوشنبه آقای فردوسی پور آنالیز می کنند اسلوموشن نمایش می دهند و به نظر من اصلا اراده داور را برای بازی های آینده می گیرند.

*اساسا خیلی ها اعتقاد دارند با حضور شما داورها خیلی به نفع استقلال خطا می کنند.

نه حضور من مطرح نیست. من 10-11سال عضو تیم ملی و اثرگذار بودم یک بار به داور اعتراض نکردم. این اواخر خود به خود به من نمره می دادند من به همین دلیل از تیم بیرون آمدم.

*آن زمان که مدیر تیم سپاهان بودید چطور؟

همیشه من به داور احترام گذاشتم بالاخره ممکن است فشار روانی از طرف تماشاچی یا سختی کار یا اضافه وزن خودش برایش مسائلی به وجود بیاورد ولی تلویزیون و تماشاچی ها می بینند و بهتر رصد می کنند و همین باعث می شود اراده داور برای بازی های بعد دچار مشکل شود.

*خیلی ها اعتقاد دارند که این فصل داوری خیلی به نفع شما بوده، این را قبول دارید؟

بالاخره داوری است دیگر گاهی به نفع یک تیم است گاهی به ضرر آن.

*یک بار به ضرر تیم استقلال بود که آقای مظلومی هم خیلی شاکی شدند و محروم هم شدند.

نه آقای مظلومی نبود آقای رحمتی و آقای تراب پور بودند.

*آقای مظلومی به خاطر حرف هایشان درباره غش کردند داوری به نفع یک تیم خاص پرونده دارند.

نه من تکذیب کردم و گفتم به هیچ عنوان اینطور نیست و داور ممکن است در بازی لیگ یک هم اشتباه داشته باشد این دلیل نمی شود که به نفع یک تیم باشد ممکن است گاهی به ضرر پرسپولیس هم بوده باشد.

*به خاطر فشار روانی هم می تواند باشد.

همان فشاری که به بازیکن یا نیمکت وارد می شود به سرمربی هم وارد می شود تماشاچی ها به او اهانت می کنند یا او را تحت تاثیر قرار می دهند. من یکی دو مربی بودند که به هیچ عنوان درباره داوری صحبت نمی کردند یکی حمید استیلی و دیگری افشین پیروانی که نظر دادن درباره داوری را به عهده کارشناسان داوری می گذاشتند. ما باید این را همیشه آویزه گوش داشته باشیم که فردای آن روز یا روزهای بعد حالمان خوب می شود و عصبیت مان فروکش می کند و باید جواب بدهیم. رسانه ها هم نباید بلافاصله وقتی بازی تمام می شود بروند و ...

*روز بدی هم این اتفاق افتاد به نظر می رسید فضای ورزشگاه هم روی این مساله تاثیر داشت. عجیب بود که تیم صدر جدول بود و تمام ورزشگاه به مدیرعامل و مربی و ... اعتراض کنند.

من فکر می کنم یک مقداری هم خط دهی هستم. تماشاچی از کجا می داند من چه مسوولیتی دارم. نود درصد کاری که من اینجاانجام می دهم برای باشگاه استقلال است و اگر اینجا هم نبودم بسیاری از امتیازاتی که برای باشگاه استقلال گرفتم با توجه به جایگاهم گرفتم. کاراکتر و شخصیت خود من جوری بود که من از باشگاه استقلال چیزی را کسب نکردم خودم در اختیار این باشگاه قرار گرفتم. خود من و کارم و گذشته 50سال ورزشم. به هر حال من اعتقاد دارم هم تماشاچی ها هم مردم و هم هواداران آگاهی دارند....

*یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که وقتی ورزشگاه خالی از تماشاگر است این اتفاق بیشتر می افتد چون صدای آن 500 نفری که معترض هستند بهتر می رسد. پرسپولیس ورزشگاهش را پر کرد شاید یک دلیلش این بود که نمی خواست اسیر این سکوهای خالی و صدای سایه ها نشود. فکر می کنید با این اتفاقاتی که می افتد و ان شالله در نیم فصل دوم ورزشگاه شما هم پر می شود این اتفاق می افتد؟

در بازی گذشته 85هزار تماشاچی آمدند و درست است که دقیقه 93-94یک گل خوردیم ولی فضای آرامی بود. به هر صورت ما باید اینقدر به تماشاچی اعتقاد داشته باشیم و او به باشگاه اعتقاد داشته باشد که اجازه ندهیم افراد سودجو که می خواهند به مربی، باشگاه، بازیکن و ... بی احترامی کنند به هدف خود برسند. به نظر من ما باید به رقیب هم احترام بگذاریم همه جای دنیا همین است اگر رقیب نبود ما نمی توانستیم کار کنیم چه بازی های انفرادی و چه بازی های تیمی باید رقیبی وجود داشته باشد که بتوانیم با او رقابت کنیم.

*از این جنس کری هایی که خوانده می شود و توهین هایی که در ورزشگاه صورت می گیرد شما راضی نیستید؟

نه. بالاخره ورزشگاه برای ورزشکار یک جای مقدسی مثل مسجد است نباید در آن توهین صورت بگیرد.

*بحثی که وجود دارد این است که می گویند شما باشگاه نمی روید و در نیم فصل بازیکن نخریدید. اطلاعاتی که می دهند به نظر می رسد از داخل  تیم بیرون رفته و نکته بعد این که شما توضیح دادید که چرا بازیکن نخریدید.

آیا محل مهم است یا پیش رفتن کارهای باشگاه؟ من باشگاه هم می روم. درباره خرید بازیکن هم من گفتم آماری که آقای مظلومی دادند هیچ کس نمی توانست این کار را انجام دهد. مثل این که به ما بگویند مهدی رحمتی و خسرو حیدری و امید ابراهیمی و ... را بده معمولا ما باید تیم مان را در نظر بگیریم. افرادی ایشان خواستند که مقابل خود ما قرار گرفتند به علاوه این که ما مومنی و عادل شیحی را گرفتیم. ما باید نیم فصل را رها کنیم و همان ابتدای فصل که اکثر بازیکن ها رها هستند فکر کنیم و بهترین بازیکن ها را بگیریم تا بتوانند با تیم هماهنگ شوند. نیم فصل نصف بازیها گذشته و تا آن فرد بخواهد با بقیه بازیکن ها همراه شود زمان می برد حداقل سه چهار بازی می خواهد که با تیم هماهنگ شود چرا اول فصل این کار را نکنیم؟ ما اول فصل بهترین بازیکن ها را گرفتیم. اگر همان اول فصل از تمام نیرویمان استفاده کنیم بهتر است الان کمتر از پروپییچ کمتر استفاده می کنیم یا نیروهای جوان خیلی خوبی داریم آقای مظلومی باید به آنها اعتماد پیدا کند و از آنها استفاده کند.

*شما یک نورافکن دارید که می گویند بهترین بازیکن آینده ایران است.

بله بازیکن های خیلی خوبی داریم و باید مربی به آنها اعتماد کند و در بازی هایی که برنده هستیم نیمه دوم از آنها کم کم استفاده کند.

*اگر الان بازی نکنند فصل بعد در بازی های آسیایی به مشکل می خورید؟

صد در صد. اگر از اینها استفاده کنند من فکر می کنم به همین دو بازیکن هم نیاز نداشتیم. این دو هم بازیکن های خیلی خوبی هستند. باید در بازی با نفت حتما از آقای مومنی استفاده می کردیم. به این دلیل که از تیم نفت آمده و انگیزه خیلی خوبی برای بازی مقابل این تیم داشت. اما به هر حال نظر سرمربی مهم است و او باید خودش را در تمرینات نشان می داد و خیلی از مسائل هست که شاید ما که از بیرون نگاه می کنیم از آن خبر نداشته باشیم.

*آقای پورحیدری حضور فعال دارند؟

من کمتر دیدم کسی که با این مریضی مرتب سر تمرینات و جلسات حاضر شوند. دیروز سه چهار ساعت جلسه داشتند و با آقای عبداللهی، صالح و مظلومی صحبت کردند و مساله ای که به وجود آمده بود را برطرف کردند. به هر حال تیم یک بزرگتر می خواهد که این اتفاقات را مدیریت کند.

*کمتر پیش آمده که پیشکسوت ها این قدر حضور فعال داشته باشند آقای عبداللهی سال ها دور بودند.

پیشکسوت ها سرمایه های خفته هر تیمی هستند که خوشبختانه ما از این ها به نحو احسن استفاده می کنیم. به هر صورت در باشگاه استقلال نیروهای توانمند کم نداریم ولی ظرفیتمان کم است و اگر می توانستیم از همه چه داخلی و چه خارجی استفاده می کردیم.

*به نقش مهدی رحمتی اشاره کردید تمدید سه ساله قرارداد او خیلی نکته داشت. هوادارها خیالشان راحت شد و خیلی خوشحال هستند. آیا آپشنی برای تمدید قرارداد او وجود دارد؟

نه این که ایشان گفته باشد اگر مدیریت باشگاه تغییر کند من می روم یا اگر فلانی بیاید می روم، به هیچ عنوان چنین نکته ای نبوده و ایشان با کمال حسن نیت و اعتمادی که به باشگاه و خود من داشته و خود من ایشان را یک بازیکن استثنایی می دانم که یکی از گلرهای تاپ ایران است و امیدوارم آقای کروش هم از ایشان استفاده کند. من به آقای کروش توصیه می کنم که روز تولدش بهترین کار این است که مهدی رحمتی را به تیم ملی دعوت کند.  فکر می کنم برگشتن مهدی به تیم ملی بزرگترین هدیه استقلالی ها به کروش است چون خیالش را تا پایان جام جهانی راحت می کند.

*در این قرارداد مهدی یک سری بحث وجود دارد که تمدید سه ساله قرارداد بازیکن 35ساله کار درستی است؟

به نظرم شرایط هر بازیکن فرق می کند 5انگشت اندازه هم نیستند. فیزیک بدن هر بازیکن، توانایی و تفکرش متفاوت است. ایشان ضرب خوردگی پیدا کرد ولی شش هفت ساعت در روز در آکادمی پزشکی بود و فیزیوتراپی می کرد. کمتر بازیکنی داریم که اینطور به خودش برسد. در تیم بازیکنی داریم که یک ماه تعطیلی با وجودی که ضرب خوردگی داشت اصلا برای درمان نرفت. مشخص است که این بازیکن به کارش ایمان دارد کسی که ایمان داشته باشد و بخواهد فعل خواستن را اجرا کند مطمئن باشید که موفق خواهد بود.

*قراردادش نکته مالی خاصی دارد؟

هیچی. ایشان اصلا یک کلمه درباره مساله مالی صحبت نکرده آنچه که ما نوشته بودیم را امضا کرد و حتی نسخه اش را هم نگرفت ببرد.

*جوری قرارداد بسته که بعد از آن خودش سرمربی شود.

ان شالله که سالیان زیادی بازی کند و وقتی هم مربی شد به نظرم حقش است کسی که سالها بازی کرده و اشراف کامل دارد و ....

*مهدی رحمتی به سمتی می رود که سطح محبوبیتش خیلی بالاتر می رودو به یک سوپراستار برای هواداران تبدیل شود.

او در هر لباسی باشد چه مربی، چه سرپرست و بازیکن، فردی است که سلامت زندگی می کند نسبت به مسائل روز دنیا و ورزش آگاه است و خودش را با آن چیزی که باشگاه و هوادارن از او می خواهند تطابق می دهد همیشه موفق است.

*دیروز یک پیشنهادی داده بودند که چرا استقلال مدل زیدان را برای مجیدی پیاده نمی کند و به او اجازه تیم داری نمی دهد. مثلا یک تیم ب به او بدهند...

ما امکانات نداریم. ان شالله این ورزشگاه امام رضا که الان هست از آقای دکتر نوروزی شهردار منطقه تشکر و قدردانی کنیم و آقای دبیر که قول دادند سریع چمن آن را آماده کنند تا خرداد فکر می کنم آماده شود از روز شنبه آقای نوروزی شهردار منطقه 18 یک گروهی را بسیج کردند تا این زمین را آماده کنند. ان شالله وقتی این ورزشگاه آماده شد من فکر می کنم خیلی کارها در این زمین می توانیم انجام بدهیم حتی در آن منطقه استعدادیابی کنیم. کلاس های آموزشی داشته باشیم و از پایه شروع کنیم.

*الان علی سامره تیمش را آنجا برده؟

اکثرا آنجا تمرین می کنند. سامره هم مربی خیلی خوبی است. تیم های پایه خیلی خوبی داریم.

*نسل بعدی استقلال نسل خوبی است

خیلی خوب است و ما حتی می توانیم ترانسفر کنیم.

*رابطه فرهاد با تیم چگونه است هفته پیش آمد و حضورش موثر هم بود.

او یکی از بزرگان باشگاه استقلال است یکی از بهترین های تیم ملی و تیم استقلال است امیدوار هستیم در آینده بتواند به تیم کمک کند.

*این بحث هایی که گاهی پیش می آید درباره این که می خواهد مدیر شود یا برای سرمربی گری بیاید

من چیزی نشنیدم. ایشان نه صحبتی درباره مدیریت نه درباره سرمربی گری و... نداشتند اصلا در این فاز نیست.

*به نظر می رسد فقط از پتانسیل محبوبیتش برای کمک به استقلال استفاده می کند.

بله همینطور است.

*فرزاد مجیدی الان کجاست؟

ایشان دوبی بوده و به اطلاع آقای مظلومی هم سفرش را رسانده بود. الان دو روز است که آمده و به کارش مشغول شده. خوشبختانه آقای پورحیدری هستند و آقای عبداللهی هم در کنارشان هستند من فکر می کنم کادر سرپرستی ما کامل است و کادر خیلی خوبی است.

*یک مقدار از این قهرها باید کم کنند.

فکر نمی کنم قهر کرده باشد. ولی گفتم اگر آدم بزرگ فکر کند اصلا به اینجا توجه کند و به آینده دور نگاه کند همه چیز حل می شود. وقتی آدم در یک تیم قرار گرفت دید بصیرت کامل داشته باشد و به حواشی فکر نکند مشکلی پیش نمی آید.

*اوضاع مالی چطور است این سامانه ها به تیم کمک کردند؟

خوب بوده ولی به هر حال این دو تیم باید یک بودجه ویژه ای داشته باشند و نیاز به یک برنامه ریزی برای اسپانسر ویژه دارد. به هر صورت من فکر می کنم باید یک بودجه ویژه به این دو باشگاه تخصیص داده شود که ما از این مسائل خودمان را دور می کردیم. اگر ما بعضی وقت ها می بینیم روزمرگی کارمان می شود و نمی توانیم برنامه ریزی کنیم به خاطر این است که همیشه به دنبال این هستیم که بتوانیم منابع مالی را فراهم کنیم و اگر منابع مالی را تامین نکنیم همیشه نگران باشگاه و بازیکن ها و بدهی های تیم هستیم.

*از شکایت های فیفا که گذشتید؟

مرحله به مرحله جلو می رویم. من فکر می کنم سه مرحله دیگر داریم که باید آن را پشت سر بگذاریم.

*رقم این سه مرحله چقدر است؟

500-600هزاردلار است. یک میلیون و 250هزاردلار بود.

*الان پرسپولیس هم همین مشکل را دارد

این میراثی است که نمی توانیم هم انتقاد کنیم چون آنها هم در برهه  خاصی بودند. ولی ای کاش سر موقع به اینها رسیدگی می شد. الان ریوالدو و یک جریمه دیگر را سر موقع پرداخت کردیم اگر سرموقع پرداخت می شد این اتفاقات نمی افتاد.

 

4141

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =