۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰

دنیای اقتصادنوشت: بخش عمده خط تولید خودروسازان بخش خصوصی را چشم‌بادامی‌ها اشغال کرده‌اند.

خودروسازان دولتی و خصوصی ایران در حالی این روزها مشغول مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی برای همکاری مشترک هستند که بخشی از خطوط تولیدشان را به محصولات چینی اختصاص داده‌اند و این موضوع یکی از چالش‌های آنها در آینده به‌شمار می‌رود. چینی‌ها حدودا یک دهه است که در خطوط تولید خودروسازی ایران فعالیت می‌کنند و در حال حاضر نیز کمتر از 10 درصد بازار خودرو کشور را به دست گرفته‌اند. هرچند سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو) سهم اندکی از خطوط تولید خود را در اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند، با این حال، بخش عمده خط تولید خودروسازان بخش خصوصی را این چشم‌بادامی‌ها اشغال کرده‌اند.

این در شرایطی است که هم خودروسازان دولتی و هم خصوصی، این روزها مشغول مذاکره با خارجی‌ها برای همکاری مشترک بوده و اگر به توافق نهایی برسند، طبعا برای تولید محصولات جدید، نیاز به ایجاد ظرفیت دارند. با این حساب، چه خودروسازان دولتی و چه بخش خصوصی، هر دو مجبورند به سمت ظرفیت‌سازی برای پذیرایی از محصولات جدید بروند و در این شرایط، به‌نظر می‌رسد چینی‌ها گزینه اول (برای خروج از خطوط تولید) باشند.

این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، برای خروج چینی‌ها از خطوط تولید، دو راه وجود دارد؛ یکی فسخ قرارداد و دیگری حذف به واسطه بازار. کارشناسان بر این باورند که راه اول، سختی‌های خاص خود را داشته و چون کار به شکایت و دادگاه می‌کشد، حصول نتیجه سال‌ها به طول خواهد انجامید.

با این حساب، به‌نظر می‌رسد آنچه برای آینده خودروهای تولیدی چینی در ایران تصمیم می‌گیرد، بازار است. بر این اساس، خودروهایی که فروش مناسبی دارند، طبعا تولیدشان ادامه خواهد یافت و آنها که چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفته‌اند، از خط خارج و جایشان را محصولات جدید خواهد گرفت.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    دلتون رو خوش نکنید خودرو چینی دنیا را خواهد گرفت
    • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      12 21
      اگه میخواست بگیره باید در بزرگترین بازارهای خودروی دنیا یعنی آمریکا، کانادا و استرالیا حضوری حتی کمرنگ میداشت. اما حتی یکی از این برندهای شنگول و منگول هم در این بازارها دیده نمیشه. جالبه که حتی توی خیابونای شهرهای بزرگ چین مثل پکن، شانگهای و شنزن هم این به اصطلاح خودروها بسیار کم دیده میشن.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      44 1
      یجوری میگید خودرو سازان دارند با خارجی ها مذارکره میکنند که انگار قراره بنز 80 میلیونی در ایران تولید بشه. همین سه خودرو پژویی که قراره از سال آینده لانچ بشه قیمت فروشش بر خلاف ادعای مدیران ایران خودرو بالای 70 میلیون خواهد بود. از دیدگاه بازاریابی بازار 40 تا 80 میلیون ایران در اختیار چینی ها خواهد بود.مگر اینکه خودورسازان داخلی دست از طمع کاری بردارند
    • بی نام RO ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      9 8
      خودرو سازان چینی هم یه نوع کاسب تحریم بودن باید بزودی جمع کنن برن
  • علی IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    50 1
    درسته خودروهای چینی کیفیت خوبی شاید نداشته باشد اما این ایران هست که باعث شده این ماشینها به خاطر سود عده ای با قیمتهای گزاف در کشور بفروش برسد. در حال حاضر که قیمت خودروهای باکیفیت خارجی برای قشر کم درامد بالاست و حد خرید قشر متوسط میتواند پراید و 206 باشد باید ترتیبی اتخاذ میشد که اینگونه ماشینهای چینی قیمتی در حد پراید داشته باشد .
    • باب لورد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      2 6
      تنها نظر منطقی بدون تعصب خشگ درباره خودرو شما دادید
  • روحيه IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    70 3
    خيلي از همونا الان حداقل از نظر ظاهر هم شده از محصولات شما سرتره
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    111 7
    خودرو چینی شرف داره به تولیدات ایران خودرو و سایپا
  • خودروساز IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    38 3
    پس تکلیف اینهمه مصرف کننده که این خودروهارو خریدند چی میشه؟ همینطوری هرروز باید دنبال تعیمرات باشند و از فردا هم تو سر خودشون بزنند و دنبال قطعه یدکی بگردند کی واقعا متولی این همه بی ثباتی و ضرر مردم هست
    • نژاد A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      6 0
      کی واقعا متولیه؟ من
  • احسان A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    37 9
    وقتی کمپانی کرمان موتور خودرو جک اس 5 رو با این قیمت و امکانات نصف قیمت توسان و اسپورتیج میده آیا به نظر شما کسی حاضره دو برابر پول پرداخت کنه و بره توسان یا اسپورتیج بگیره؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      18 2
      واقعا ؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      3 13
      کیفیت هم که اصلا ملاک نیست‌صد در صد کسی که پولش رو داشته باشه میره اسپورتیج می‌خره
    • بی نام DE ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      3 1
      بله برای جلوگیری از مسخره کردن دیگرا و عدم حس بد نشستن در یک ارابه چینی
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    19 3
    آنها می توانند کیفیت خود را بالا ببرند و با قیمت مناسب سهم خود را داشته باشند.
  • بهنام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    8 14
    استاندارد یورو 5 برای واردات بذارید چینی ها حذف میشن
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      25 5
      پسر گلم. کمپانی byd چین هم اکنون خودروی هیبریدی تولید می کنه و خودروی لیفان 820 استاندارد یورو 5 داره. پس خواهشا فکر نکنید که چینی ها نمی تونن بلکه تونستن
    • رامین A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      6 0
      دوست من ، اگه استاندارد یورو5 بذارن که همین خودرو های داخلی هم نباید تولید بشن : تمامی خودروهای داخلی حداکثر یورو 4 هستند حدود 40درصد از خودروهای داخلی که همین الانم داره تولید میشه یورو3 هست
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    32 1
    حالا چینی ها هم برن اصل ویروس پابرجاست.خودرو ساز داخلی
  • بهرام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    26 5
    شما یه نگاه به تولیداتی مثل جک اس 5 بکن دیگه نه تنها به ماشینهای ایرانی نگاه نمیکنی دنبال ماشین کره ای هم نمیری
  • بهمن A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    7 6
    خودروهاي چيني از همين الان هم دارن حذف ميشن،توسط مردم و بازار...اين هاييم كه ميان و به به و چه چه ميكنن فقط به فكر منافع خودشونن،يا خودرو اشغال چيني دارن و نميخانن ضرر بيشتر متحمل شن،يا از دست اندركاران لگن ساز هاي شركت هاي توليد و مونتاژ خودروهاي چيني هستن،مطمين باشيد چين پيشرفت ميكنه اما نه با اين محصولات اشغالي كه داره به ايران وارد ميشه...ايران شده ازمايشگاه...خواهشا موش ازمايشگاهي چين نباشيد..
    • ساسان A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      7 5
      اصلا ابنجوری که فکر میکنی نیست . من نمیدانم بعضی ها چه لصراری به خذف ماشینهای چبنی دارن در صورتیکه هرچی باسند از ماشینهای ایرانی بهترن و بعصی ها فکرنیکنند که مثلا پژو بهترین ماشین دنیا هست من خودم 207 داشتم آشعالترین ماشین که دیدم همین بود الان چهار سال ماشین چینی دارم خیلی هم ازش راضی ام. بعصی ها یا اطلاعی از چین و صنعت خودرو ان ندارن و یا اصلا هم سوار ماشین چبنی نشدن.....
  • بی نام DE ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    15 0
    بدبختا چینم که 5ساله شروع کرده ماشین میسازه ازتون زد جلو شما بمیرید هم بازم کمهخودروسازا رو میگم
  • ali A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    5 0
    تمام خودروهای روز تولید دنیا باید توی بازار ایران باشن وبا هم رقابت واین مصرف کننده است که باید تصمیم بگیره خودروی کدوم کشور رو سوار شه .من وشما فقط حق داریم و باید یاد بگیریم واسه خودمون تصمیم بگیریم نه دیگران
  • شهرام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 1
    این خودروهای جدید هم همشون تولید در چین و داره مثلا پزو 301 ...خودروی خارجی قیمتش به جیب ما نمیخوره خودرو چینی هم خدایی بد نیست در حددهمین داخالیاس با کیفیت بهتر...مطمین باشید هیچ خودرو خارجی بشمادزیر هفتاد تا نمیدن...