مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت گفت: امسال به‌رغم مطلوب بودن بارش‌ها از آغاز سال آبی، بارش موثری در حوضه دریاچه ارومیه که بتواند تراز آب را افزایش دهد، نداشته‌ایم.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ،بهرام طاهري به ريشه‌يابي عواملي که باعث خشک شدن بخش وسيعي از درياچه اروميه شده پرداخت و راهکارهاي احياي دوباره اين درياچه را بررسي کرد.
وي با بيان اينکه ريشه مشکلاتي که براي درياچه اروميه ايجاد شده مربوط به منابع مختلفي است، گفت: يکي از اين منابع خشکسالي‌هاي اخير و ديگري توسعه ناشي از باغ‌ها و مزارع آبياري شونده بوده است؛ به‌طوری‌که در 30 سال اخير حدود 300 هزار هکتار افزايش باغات و زراعت آبي، يعني 1.5 برابر به زمين‌هاي آبياري شونده این حوضه اضافه شده است.
طاهري تحريم‌هاي غيرعادلانه بر عليه ايران بخصوص تحريم‌هاي بانکي را که با هدف قرار دادن سرمايه‌گذاري در کشور، به اقتصاد کشور آسيب زده است، به عنوان يکي از عوامل غيرمستقيم آسيب بر منابع طبيعي کشور از جمله درياچه اروميه دانست و افزود: اين تحريم‌ها اجازه نداد تا يک استان مرزي مانند آذربايجان غربي که با ارمنستان، جمهوري آذربايجان،‌ ترکيه و عراق هم‌مرز است، ارتباط بازرگاني خوبي برقرار کند و باعث شده بخشي وسیعی از مردم براي گذران زندگي به مشاغلي مانند کشاورزي روي آورند.
او در ادامه اظهار داشت: اين موضوع باعث شده تا بيش از پيش به منابع آب زيرزميني آسيب وارد شود و از سويي نيز کاهش بارش‌ها به شدت بر اکوسيستم منطقه و درياچه اروميه تاثير منفي گذاشته است.
مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست، ايمني و بهداشت با اشاره به توافق سياسي ایران با 1+5 و برداشته شدن تحريم‌ها که مي‌تواند شرايط توسعه اقتصادي را تا حدودي به وضعيت عادي نزديک کند و منطقه را که از پتانسيل‌هاي کلان تجاري و خدماتي بهره‌مند است، به صورت قبل باز گرداند، گفت: اگر اين وضع تغيير نکند و به‌صورت هوشمندانه از بازگشت آن به شکل‌های مختلف جلوگيري نشود، فشار از روي بخش کشاورزي و بالطبع از روي منابع طبيعي و منابع آب برداشته نمي‌شود.
وي اضافه کرد: در اين راستا همراهي وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محيط زيست، وزارت نيرو و جهاد کشاورزي و ديگر سازمان‌هاي مرتبط و درک و آگاهي توسعه يافته مردم منطقه به لزوم يک مهاجرت اقتصادي، غير فيزيکي به مفهوم مهاجرت از بخش کشاورزي و پايه از نظر اقتصادي، به بخش خدماتي، باعث خواهد شد تا با قرار گرفتن همه اين عناصر در کنار هم، اين مشکل به‌صورت پايدار حل شود.
طاهري در خصوص اقداماتي که تاکنون براي احياي درياچه اروميه انجام شده است، گفت: اين اقدام‌ها شامل ممنوعيت برخي کشت‌ها که نيازمند آب زياد بودند، ممنوعيت کاشت و صادرات برخي محصولات مانند چغندر قند از حوضه آبريز درياچه اروميه به منظور جلوگيري از خروج آب مجازي و مديريت آب مجازي بوده است.

*ایجاد سامانه مدیریت آب مجازی به‌صورت پایلوت
وي با بيان اينکه قرار است يک سامانه مديريت آب مجازي شامل يک مدول تجارت آب مجازي ايجاد شود که پايلوت آن در حوضه آبريز درياچه اروميه تست و سپس به کل کشور تسري داده شود، گفت: مشکل ما فقط مشکل آب در حوضه آبريز درياچه اروميه نيست، بلکه بيشتر دشت‌هاي کشور دچار مشکل مشابهي هستند، لذا سامانه مديريت آب مجازي به‌صورت هوشمند در مديريت داده و دانش‌بنيان آب مي‌تواند وارد شود.
مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست، ايمني و بهداشت در ارائه تصويري از جايگاه اين سامانه افزود: کاربرد اين سامانه جمع‌آوري اطلاعات است؛ اينکه چه محصولي در کجا توليد شود و به چه جاهايي صادر شود و يا اينکه چه محصولي در چه مناطقي کشت نشود و آن منطقه وارد کننده آن محصول باشد تا بتوانيم در بيلان کلي آب کشور صرفه‌جويي کنيم، می‌تواند تحلیل کند، در فاز بعدي چنين سامانه‌اي در مقياس منطقه اي و با محوريت ايران مي‌تواند به‌کار گرفته شود.
وي در ادامه افزود: مديريت تجارت محصولات آب‌بر در سطح بين‌المللي 400 ميليارد مترمکعب از مصرف آب اضافي جلوگيري کرده و برآورد اوليه ما از توانايي ميزان صرفه‌جويي آب کشور در اين زمينه حدود 6 ميليارد متر مکعب است که قطعا نياز به تدقيق و همچنين مديريت دقيق در حصول هدف دارد.
طاهري تاکيد کرد: اگر سالانه حدود 3.5 ميليارد مترمکعب آب به درياچه اروميه برسد اين درياچه سرحال و زنده خواهد بود.

*نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت برای احیا
وي با بيان اينکه صرفه‌جويي 30 درصدي در منطقه باعث خواهد شد تا مساحت 1200 کيلومتر مربع از مساحت درياچه به‌صورت ثابت حفظ شود، افزود: هيچگاه يک مشکل زيست محيطي در مقياس بزرگ مانند مشکل درياچه اروميه، در کوتاه‌مدت حل نخواهد شد و احياي آن نياز به برنامه‌ريزي بلند مدت دارد.
او اضافه کرد: بارندگي‌هاي خوب در امسال و سال‌هاي آتي مي‌تواند باعث شود تا درياچه به مساحت سابق خود بازگردد و حتي از قبل هم بزرگتر شود، ولي اين به هيچ وجه به اين معنا نيست که مشکل حل شده است، زيرا با توجه به بالانس متوسط بلندمدت ورودي و خروجي آب در يک بازه زماني بزرگتر، در حال حاضر ما روي بالانس منفي قرار داريم.
مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست، ايمني و بهداشت از انتقال آب سيمينه رود به زرينه رود،‌ لايروبي بستر رودخانه‌هاي منتهي به درياچه و اتصال آب ورودي رودخانه‌ها به بدنه آبي درياچه، پرداخت خسارت در صورت لزوم به برخي کشاورزان منطقه براي عدم استفاده از آب‌هاي زيرزميني و سطحي که داراي مجوز برداشت آب هستند و همچنین استفاده از کشت ديم را بخشي از تصميمات ستاد احياي درياچه اروميه دانست و افزود: راه‌حل اصلي احياي درياچه اروميه در راهکارهاي مهندسي و هيدروليکي نيست بلکه در تغيير توزيع جمعيت حوضه آبريز درياچه اروميه در سه بخش اصلي، اقتصاد و کاهش تدريجي آن در بخش کشاورزي و باغداري است.

*لزوم جلوگیری از تفکیک زمین‌های کشاورزی
وي ضمن مخالفت با تفکيک زمين‌هاي اطرف درياچه اروميه به متراژهاي کوچک گفت: خريداران اين زمين‌ها به ويلاسازي مشغولند و با حفر چاه‌هاي غيرمجاز نسبت به برداشت از سفره‌هاي زيرزميني مبادرت مي‌کنند که دولت و مردم بايد به لحاظ محافظت از منافع بلندمدت ملي و منطقه اي و حفاظت از حقوق اجتماعي و بين نسلي بايد به شدت با آنان برخورد کند.
طاهري خاطر نشان کرد: رويکرد مردم به کشت‌هاي گلخانه اي باعث مصرف کمتر آب و اشتغال خواهد شد.
وي تصريح کرد: حدود 29 درصد جمعيت حوضه آبريز درياچه اروميه به کشاورزي اشتغال دارند و يک بازه زماني بيست ساله نياز است تا با برنامه‌ريزي صحيح، دقيق و اجراي پيوسته و ديناميک آن، درياچه اروميه، حوضه آبريز آن، آب‌هاي زيرزميني و سطحي آن به حالت طبيعي بازگردد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =