شبکه لرزه‌نگاری و هشدار زلزله با تلفن‌های همراه/طرح محققان دانشگاه کالیفرنیا

اگر چند ثانیه قبل از یک زلزله موبایل‌ افراد هشدار دهد چند نفر از مرگ نجات پیدا می‌کنند؟ به گزارش ایسنا،محققان یک برنامه نرم‌افزاری را توسعه داده‌اند که گوشی‌های هوشمند را به شبکه لرزه‌نگاری ساده تبدیل کرده و کاربران را از زمین‌لرزه‌های قریب الوقوع آگاه می‌کند.

این برنامه که MyShake نام دارد با استفاده از شتاب‌سنج گوشی‌های هوشمند، تکانه‌های زمین بر اثر زلزله را ضبط می‌کند.

در حال حاضر، این برنامه اطلاعات را از شتاب‌سنج گوشی‌های همراه جمع‌آوری کرده ، آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و اگر آن‌ها را متناسب با مشخصات ارتعاشی زلزله ببیند، برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه لرزه‌نگاری برکلی در دانشگاه کالیفرنیا می‌فرستد.

ریچارد آلن رهبر پروژه از دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: "MyShake" نمی‌تواند جایگزین شبکه‌های سنتی لرزه‌نگاری مانند سیستم‌هایی بشود که مورد استفاده سازمان زمین شناسی آمریکا، دانشگاه برکلی، دانشگاه واشنگتن و موسسه فناوری کالیفرنیا است اما می‌تواند در جاهایی که به شبکه لرزه‌نگاری سنتی مجهز هستند، در مورد وقوع زلزله سریع و دقیقتر هشدار دهد. این برنامه همچنین می‌تواند در مکان‌هایی که به هیچ شبکه لرزه‌نگاری مجهز نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه تنها گزینه برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه زلزله‌خیز مانند نپال یا پرو که هیچ شبکه لرزه‌نگاری یا سیستم هشداردهنده‌ای ندارند، شبکه لرزه‌نگاری مانند این برنامه است اما این امر نیازمند میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هوشمند است.

گوشی‌های هوشمند به راحتی می‌توانند حرکت ناشی از زلزله را اندازه‌گیری کنند زیرا دارای سه شتاب‌سنج هستند که در داخل تعبیه شده است.

با وجود اینکه این شتاب سنج‌ها حساسیت و سرعت گوشی های هوشمند را بالا می‌برند اما برای استفاده در زمینه لرزه‌نگاری از حساسیت کمتری برخوردار هستند. با این حال آنها می توانند زلزله‌هایی با قدرت 5 ریشتر را که در 10 کیلومتری خود رخ میدهد تشخیص دهند و مزیت دیگر آنها که باعث نادیده گرفته شدن حساسیت پایین آنها میشود این است که براحتی می‌توانند در یک میلیارد گوشی در سراسر جهان وجود داشته باشند.

محققان الگوریتمی را در این برنامه تعریف کردند که با تجزیه و تحلیل داده‌های شتاب سنج گوشی، زلزله را از ارتعاشات عادی اطراف، مانند پیاده‌روی، پایکوبی یا زمین خوردن گوشی متمایز می‌کند.

در یک آزمون شبیه سازی شده، الگوریتمی که توسط این محققان توسعه یافته بود،با موفقیت 93 درصدی توانست لرزه های ناشی از زلزله را از ارتعاشات دیگر تشخیص دهد.

نتایج این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش درخشان DE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    به شبکه لرزه نگاری کشور پیشنهاد داده ام برای هشدار وقوع زلزله از طریق ایجاد کانال در تلگرام اقدام کند حالا کی وصال دهد...خدا داند...