برنامه سفر بدون ویزای ایرانیان به گرجستان که در یکم ژوئیه ۲۰۱۳ از طرف دولت گرجستان به حالت تعلیق درآمده بود به طور کامل در ۱۵ فوریه امسال از سر گرفته می‌شود.

مینا افشار: در آستانه ورود به سال جدید و تعطیلات نوروز، کشورهای مختلفی به عنوان مقصد سفر برخی ایرانیان انتخاب شده است، از جمله گرجستان. این درحالی است که تا امروز برای سفر به گرجستان نیاز به ویزا بود. اما از فردا، برنامه لغو روادید میان ایران و گرجستان اجرا می شود.

این کشور در ناحیه قفقاز اوراسیا به پایتختی تلفیس در خط اتصال اروپای شرقی و آسیای غربی قرار دارد، از شمال با فدراسیون روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم کنار دریای سیاه قرار دارد.

در یک دهه گذشته، گرجستان به یکی از اهداف گردشگران ایرانی تبدیل شد و یکی از دلایل علاقه ایرانیان نیاز نداشتن به دریافت ویزا بود. این درحالی است که گرجستان در سال ۲۰۱۳، برنامه لغو روادید با ایران را به صورت یک طرفه، متوقف کرد. این تصمیم درآمد گرجستان از توریسم را کاهش داده بود.

اکنون اما بعد از گذشت ۳ سال از تعلیق سفر بدون ویزا و کش و قوس های فراوان برای دریافت ویزا، دولت گرجستان اعلام کرده است برنامه لغو ویزا با ایران که از یک جولای ۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآمده بود، از ۱۵ فوریه ۲۰۱۶، ۲۶ بهمن سال ۹۴ بار دیگر به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

گرجستان نظام سفر بدون روادید ایرانیان را احیا کرد

اجرای برنامه لغو ویزا میان ایران و گرجستان در دیدار دیوید ژالاگانیا، معاون وزیر خارجه گرجستان، با عباس طالبی‌فر سفیر ایران در تفلیس، اعلام شد. در این دیدار که دوشنبه ۱۹ بهمن ماه امسال انجام شد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با معاون سیاسی منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان، یادداشت رسمی مبنی بر احیا و اجرای مجدد رژیم لغو روادید برای اتباع ایرانی به منظور سفر به گرجستان از تاریخ ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۴ به سفیر ایران تحویل شد.

بر اساس این یادداشت تفاهم، اتباع محترم ایرانی می توانند از فردا دوشنبه ۲۶ بهمن ۹۴، ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ بدون نیاز به اخذ روادید وارد گرجستان شوند.

با اجرای مجدد موافقتنامه لغو روادید بین ۲ کشور که از تابستان ۱۳۹۲ دولت گرجستان آن‌را به صورت یک طرفه متوقف کرده بود، روابط اقتصادی بویژه ارتباطات مردمی و مناسبات گردشگری بین ۲ کشور، بیش از پیش، توسعه و گسترش خواهد یافت. 

با اجرایی شدن این برنامه شهروندان ایرانی می‌توانند بدون دریافت ویزا تا 45 روز در کشور گرجستان اقامت داشته باشند.

البته سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت یازدهم تلاش های زیادی برای لغو روادید با کشورهای مختلف داشته است. از جمله همسایه های شمالی. ایران همچنین قصد دارد با روسیه برای لغو روادید به تفاهم برسد. 

ورود ایرانی ها فقط با ویزا

در حالی ‌که چند ‌سال پیش امکان سفر به گرجستان بدون ویزا برای ایرانیان فراهم شده‌ بود ولی در تابستان سال ۹۲ دولت گرجستان بدلیل تحریم ها به‌صورت یک‌طرفه از توافقنامه لغو روادید با ایران خارج شد. در تیرماه ۹۲ وزارت امور خارجه گرجستان، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که شرایط اخذ ویزا، بر اساس قانون جدید اقامت و مهاجرت به اجرا در می آيد. بر اساس تصمیم دولت گرجستان، اتباع ۹۴ کشور برای ورود به این کشور نیاز به اخذ ویزا ندارند و اتباع سایر کشورها از جمله ایران از یک سپتامبر ۲۰۱۳ برابر با ۱۰ شهریور ۹۲ موظف به اخذ ویزا خواهند بود.

بعد از انتشار این خبر، شایعات و ابهامات در صدور ویزای گرجستان دست به دست می شد تا اینکه معاون وزیر خارجه گرجستان واکنشی نشان داد. در این میان در پی اعلام ممنوعیت ورود بدون ویزای ایرانیان به گرجستان معاون وزیر خارجه این کشور توضیح داد: این تصمیم ربطی به تحریم ها و اعمال محدودیت ها علیه ایران ندارد و یک اقدام اداری است که تصمیم درباره آن پیش از این اتخاذ شده بود. ایرانیان می توانند از سفارت گرجستان در تهران یا هر کشور دیگر درخواست روادید کنند و در کوتاه ترین زمان نیز ویزا بگیرند. راه دیگر دریافت ویزا نیز در مرز ایران و گرجستان و در بدو ورود است. 

معاون وزیر خارجه گرجستان گفته بود: ایرانیان می توانند هنگام ورود در ازای ۳۵ دلار روادید دریافت کنند و گرجستان همچنان میزبان گردشگران ایرانی خواهد بود. 

اما اکنون ویزای برنامه لغو روادید میان ایران و گرجستان اجرا می شود.

سفرهای زمینی به گرجستان

به دو صورت هوایی و زمینی می‌توان به کشور گرجستان سفر کرد. برای سفر‌های زمینی چند مسیر وجود دارد؛ مسافران از طریق مرز زمینی بیله‌سوار یا آستارا وارد جمهوری آذربایجان شده و پس از عبور از جاده‌های این کشور از طریق مرز زمینی «پل قرمز» وارد گرجستان می‌شوند. این مسیر به لحاظ نزدیکی و عدم کوهستانی بودن مناسب به نظر می‌رسد.

علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، می‌توان از طریق مرز «نوردوز» وارد ارمنستان شده و پس از عبور از جاده‌های کوهستانی ارمنستان، از طریق مرز «ساداخلو» وارد گرجستان شد. با توجه به کوهستانی بودن مسیر به ویژه در ارمنستان، این مسیر در فصل زمستان توصیه نمی‌شود. باید توجه داشت که برای سفر به ارمنستان روادید لازم است. کسانی که قصد دارند هم حین ورود و هم خروج وارد ارمنستان شوند، باید روادید دو بار ورود دریافت کنند. ارمنستان در حال حاضر در مبادی مرزی نیز برای ایرانیان روادید صادر می‌کند.

مسافرانی که مسیر زمینی ترکیه را برای سفر به گرجستان انتخاب می‌کنند، می‌توانند پس از خروج از مرز بازرگان از طریق یکی از دو مرز زمینی «پوسوف» یا «سارپی» (در نزدیکی بندر باتومی) یا مرز «واله» از ترکیه وارد گرجستان شوند. مرز سارپی به بندر باتومی و مرز واله به شهر تفلیس نزدیک‌تر هستند. وجود جاده‌های نسبتا خوب، مسیر ترکیه را برای مسافران ایرانی مناسب‌تر می‌سازد. به ویژه اینکه ایرانیان برای ورود به ترکیه، نیازمند روادید نیستند.

در این میان براساس اخبار و گزارش‌هایی که هر روز منتشر می شود، انفجار بمب، درگیری گروه های داخلی با ماموران نظامی، حملات انتحاری و تردد تروریست‌ها از مرز ترکیه، برخی معتقدند وجود گروه های تروریستی در ترکیه، این کشور را با ناامنی مواجه کرده و این نگرانی را برای برخی افراد به وجود آورده است.

همچنین در پی اتفاقات اخیر، کنسول جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:‌ با توجه به افزایش اقدامات ترویستی و ناامن بودن مسیرهای مرزی در خاک ترکیه از سفر غیرضروری به این کشور پرهیز و یا از مسیر هوایی به این کشور تردد کنند. در صورت انتخاب مسیر زمینی حتما از گمرک بازرگان و در ساعات روز وارد خاک ترکیه شوند.

قیمت تقریبی تور زمینی به گرجستان در ایام نوروز

ردیف درجه هتل مدت اقامت قیمت تقریبی
۱ ۳ ستاره ۳ شب باتومی+۳ شب تفلیس یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان
۲ ۴ ستاره ۳ شب باتومی+ ۳ شب تلفیس یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان تا ۲ میلیون ۲۵۰ هزار تومان

شروع پروازهای منظم به تلفیس

در پی لغو مجدد ویزا برای سفر اتباع ایرانی به گرجستان، برخی آژانس های هواپیمایی اعلام کردند که به زودی، پروازهای منظم خود به تلفیس را برقرار خواهند کرد.

در این میان طبق اطلاعات بدست آمده پروازهای آتا، مانند گذشته در روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته انجام خواهد شد و تاریخ شروع این پروازها ۲۶ فوریه (۷ اسفندماه امسال) تعیین شده است. برای سفر هوایی می‌توان از مسیرهای پروازی، تهران - تفلیس توسط شرکت هوایی ایرانی «آتا» تهران - تفلیس توسط شرکت هوایی گرجی «فلای ویستا» و مسیر دو پروازه تهران- باکو- تفلیس استفاده کرد. 

پیش تر نیز هواپیمایی آتا، پس از وقفه های مکرر، قصد برقراری پرواز میان ایران و گرجستان را داشت؛‌ اما به دلیل الزام ایرانیان برای اخذ ویزا پیش از سفر که به کاهش تعداد مسافران می انجامید و همچنین نوع هواپیماهای در اختیار این شرکت، که با توجه به کاهش تعداد مسافر توجیه اقتصادی لازم برای پرواز در این مسیر را نداشتند، موفق به انجام این کار نشد.

قیمت تقریبی تور هوایی به گرجستان در ایام نوروز

ردیف درجه هتل قیمت تقریبی
۱ ۳ ستاره یک میلیون و ۴۹۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۷۵ هزار تومان
۲ ۴ ستاره یک میلیون و ۷۶۵ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان
۳ ۵ ستاره دو میلیون و ۳۹۵ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان

۴۷۲۳۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايران ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    112 9
    هورا هورا دمتون گرم عجب كشور توپي خيلي عاليه كشور پيشرفته و خوبيه
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      25 4
      اصلا تابلو نبود که مسخره کردی. لایک هم خوردی
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      6 1
      ایشون از یه لحاظ دیگه گفتن هورااا... میدونید که ...........
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    هر کجا میروید بروید. فقط به ترکیه نروید.
    • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      71 21
      موافقم
    • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      و امارات
    • مهدی GB ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      وای از اینهمه ترک ستیزی
    • بی نام DE ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      70 24
      واقعا سفر به ترکیه خطرناکه. همش نگران جوون هایی هستم که مقصد ماه عسلشون ترکیه است. واقعا باید آگاه شوند. همه خبرها رو دنبال نمی کنند.
    • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      66 17
      مهدی دوشنبه 26 بهمن 1394 00:23:21 به ترک و فارس و عرب ربطی نداره. و ما با مردم ترکیه هم خصومتی نداریم. شما خودت رو زدی به خواب پس بیدار کردنت بی فایده است . راستی من یک آذری زبان هستم و مخالف سفر به ترکیه
    • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      70 11
      بحث ترک ستیزی نیست و اصلا این بحث نژادی نیست,این قضیه سیاسی هستش,نباید تا اسم ترکیه میاد یه عده سریع موضوع رو به نژادپرستی ارتباط بدند
  • محسن A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    93 15
    جایگزین خوبی بجای ترکبه می تواند باشد.
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      16 45
      هیچ وقت جایگزین نمیشه.
    • رضا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      23 34
      ترک ها خیلی روی گردشگری سرمایه گذاری کردن و امکاناتشون از گرجستان خیلی بهتره. گرجستان زیبا هست، اما آپشن های استانبول، انتالیا و بقیه شهرهای توریستی ترکیه نداره
  • کمال A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    اتفاقا من به ترکیه میرم
    • شایان A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      25 72
      دمت گرم منم میرم خیلی های دیگه هم میرن تا کور شود هرآن کس که نتوان دید
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      44 6
      من ميرم علي آباد ايران
  • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    60 18
    هر کجا میروید بروید. فقط به ترکیه نروید.
  • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    24 46
    اتفاقا هفته قبل من تركيه بودم جاي همه شما خالي ،عالي بود تو خيابون استقلال
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      35 10
      کشته نشدی؟
  • امیر IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    58 5
    خسته شدیم هر چی کشور دوزاری رو آدم کریم بعد واسه خودمون شاخ شدن. گرجستان در حدی نیست که بی دلیل ویزا رو به صورت یکطرفه لغو کرد و حالا که اونجا پرنده پرنمیزنه دیده عید بهترین فرصت واسه خالی کردن جیب ایرانیاست دوباره ویزار رو برداشته. ممکنه ظاهرا جالب باشه ولی ما هم باید یک کم همبستگی ملی داشته باشیم.چرا سفر به گرجستان رو یکسال تحریم نکنیم که هوس نکنن هر وقت خواستن باز یکطرفه ویزا رو بردارن. آقایون تندرو، خودسر هر چی که اسمتون هست بی خیال یکی از جزیره ها مثل کیش تو همین ایران بشید فکر کنید خارجه نگرانیاتونو کم کنید به خدا مردم عقده ندارن برن گرجستان و ارمنسان و ترکیه و ... یک کم هوای آزاد بدون گشت ارشاد و نگران ها میلیون ها دلار پول از این کشور خارج میکنه و کلی شغل که میشه ایجاد کرد و ...
  • منصور IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    33 2
    تفلیس خیلی زیباست من یک باررفتم عالیه
  • نادر A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    42 19
    بخدا هر کی برهه ترکیه یا امارات خیانت کرده اخه یک زره هم غیرت خوبه این یک ماهه هی دارن ایران رو محکوم میکنن از جنگ میگن انوقت برا پول خرج کردن ایرانیها داخل کشورشون مشکلی نیست
  • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    51 7
    میشه اقایون زحمت بکشند واسه کشور زیبای المان هم لغو روادید را پیگیری بفرمایند دوستان المان خیلی باحاله دوستی نزدیک المان با ایران ؟ چه شود
  • عبدالوحيد IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    19 38
    اين صحبت هايي كه در مورد تركيه ميشه را باور نكنيد
  • sasa A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    27 10
    این کار باعث خراب شدن بازار ترکیه میشود
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      12 25
      مطمئن نیستم. چون ترکیه زیرساخت های گردشگری مناسبی داره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    25 7
    کور شود هرآنکه نتوان دید، عالی بود.... ولی به چه قیمتی هرچی باشه به نفع خودتونه که نرید به ترکیه
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    8 1
    خوب بعدش چي، چرا هل شل كن سفت كن ميكنن؟ بالاخره با ويزا يا بدون ويزا... چرا انقدر بازي درميارن
  • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    21 1
    فکر می کنم گرجستان کشور سرسبزی باشه مگه نه دوستان ؟
  • داریوش IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    16 1
    ۳ میلیون و ۴۰۰ برای گرجستان؟ خانوادگی حساب کردن؟
  • سیاوش IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    17 14
    من ازمیر ترجیح می دم به تفلیس
  • امیر A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    13 0
    دوستان کلمه گرجستان رو توی تصاویرگوگل سرچ کنید و مناظر طبیعی بی نظیر را مشاهده فرمایید.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    17 0
    ما که پول نداریم هم تو خونمون میمونیم...
  • اریا A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    6 0
    گرجستان خیلی قشنگه مردمش هم بافرهنگ و اصیلن
  • آرش IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    3 0
    سلام من تفلیس رفتم واقعا عالیه اروپاییه بهتون خیلی خوش میگذره حتما برید