صدای برخورد سیاهچاله‌هایی که امواج گرانشی را ثابت کردند بشنوید/چهچهه‌های فضایی

کشف امواج گرانشی و اثبات درست بودن تئوری اینشتین همه دوستداران علم را هیجان زده کرده است. این کشف با رصد امواج گرانشی حاصل از دو سیاهچاله صورت گرفت و حالا می‌توانید به صدای بازسازی شده این برخورد سهمگین در فاصله 1/3 میلیارد سال نوری زمین گوش دهید.

 

 

برخورد و تصادف دو سياهچاله با جرم‌هاي تقریبی ۳۶ و ۲۹ برابر جرم خورشید در فاصله ۱/۳ میلیارد سال نوری از زمین موجی گرانشی ایجاد کرد كه در روي زمين دانشمندان در تاسيسات لايگو توانستند آن را رصد كنند.

آنچه در تأسیسات لایگو رصد و ثبت شد موج گرانشی ناشی از تبدیل جرمی معادل با سه برابر جرم خورشید به انرژی در هنگام ترکیب دو سیاه‌چاله با یکدیگر بود که در نوع خود مشاهده و رصد آن بی‌نظیر به حساب می‌آید.در بخش اول اين تصاوير فركانس صوتي كه مي شنويد دقيقا منطبق با فركانس امواج گرانشي است. در بخش دوم همان صدا با فركانسي بالاتر بازسازي شده كه براي گوش انسان راحت‌تر قابل شنيدن باشد. هر چقدر سياهچاله‌ها به هم نزديك‌تر مي‌شوند امواج گرانشي هم شديدتر مي‌شود. دانشمندان نام اين اصوات را ‍Chirps به معناي «چهچهه»  گذاشته‌اند. به خاطر اينكه رويدادهايي كه باعث ايجاد امواج گرانشي مي‌شود مي‌تواند صدايي مانند چهچهه پرندگان داشته باشد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرا انسان A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    13 2
    بسیار عالی خوشبحال آیندگان ما که قطعاً بلطف فن آوری پیشرفته تری که دارن میتونن چنین پدیده هایی رو از نزدیک شاهد باشن که بی گمان صحنه ای بسیار باشکوه خواهد بود سپاس از خبرآنلاین
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    6 5
    عجیبه صوت مگه نیاز به هوا نداره پس چطوری در فضا منتفل میشه؟
    • بی نام RO ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      4 1
      الحمدلله همه تا دبيرستان ديگه درس خوندند
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      8 3
      این موجی که ثبت شده موج صوتی نبوده ولی برای اینکه ما بتونیم درک کنیم باید یا ببینیمش یا بشنویمش که برای همین مهندسان به موج صوتی تبدیلش کردند. در واقع نیروی گرانش انقدر ضعیف هست که ثبت تغییراتش در اثر حرکت اجرام تا کنون بسیار مشکل بوده ولی با ساخت دستگاه های اندازه گیری جدید این امر محقق شده. این موج گرانشی حاصل تغییر ناگهانی یک جرم بسیار بسیار سنگین بوده که باعث تغییر ناگهانی نسبتا زیاد در میدان گرانشی شده و چون طبق نظریه نسبیت عام انیشتین هیچ چیزی سریعتر از سرعت نور حرکت نمیکنه بنابراین تغییررات میدان گرانش هم با سرعت نور حرکت میکنه و به ما میرسه که این باعث به وجود اومدن موج میشه. یعنی این تغییرات میدان گرانشی اینطور نیست که ناگهان و بدون تاخییر همه جا آشکار بشه.
    • بی نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      5 0
      امواج گرانشی بوده نه صوتی تبدیلش کردند
    • suroosh sanei IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      3 1
      صوت نبوده . امواج فقط میتوانند از فضا و زمان عبور کنند.
  • suroosh sanei IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    1 0
    عالی بود . واقعا آلبرت انیشتین بی نظیر بود که حال نظریه اش پس از یک قرن ثابت شده است.