سعید راد می‌گوید حضور جوانان در سینمای ایران چشمگیر است اما باید فکری برای سیل کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، کرد.

الهه خسروی‌یگانه: سعید راد بازیگری است که حضورش در هر فیلم می‌تواند به سوژه‌ای جدید تبدیل شود اما بازی او در یک سریال تلویزیونی اتفاقی است که او ترجیح می‌دهد فعلا درباره آن سخنی نگوید.

او که هر سال در جشنواره فیلم فجر حضوری فعال دارد و بیشتر فیلم‌های جشنواره را می‌بیند،درباره فیلمهای جشنواره امسال میگوید: «من البته همه فیلمها را ندیدم و چون خودم جزوی از سینمای بدنه هستم، بیشتر به دنبال دیدن این فیلمها بودم.»

او افزود: «به نظرم ورود جوانها به سینما نه تنها خوب است که باید اتفاق بیفتد، چون به هر حال اجتنابناپذیر است، ضمن آن که به هر صورت آینده سینمای ایران را همین فیلمسازان جوان رقم میزنند و تعیین میکنند ولی برای این کار باید قواعدی در نظر گرفته شود.»

راد ادامه داد: «به عنوان مثال زمانی که نیکی کریمی میخواست فیلم اولش را بسازد من به دلیل اسپانسرینگ ماجرا در جریان آن بودم و دیدم که ایشان چقدر سخت از انجمن کارگردانان مجوز کارگردانی گرفت. با این که بازیگر بسیار شناختهشدهای بودند و چند فیلم کوتاه هم ساخته بودند اما الان به نظرم یک مقدار آسان‌ گرفته می‌شود و هر کس که دوست دارد فیلم بسازد، خود را وارد این حیطه میکند.»

این بازیگر البته تصریح میکند که مشکلی با حضور جوانان در سینما ندارد و میافزاید: «خود من جزو بازیگرانی هستم که کار با کارگردانان کار اولی را همیشه در اولویت قرار دادهام و دوست دارم با آنها کار کنم. به همین خاطر هم ۱۷ فیلم اول در رزومه کاریام به چشم میخورد. با این حال معتقدم که باید یک ضوابط مشخصی برای ورود افراد به این حیطه وجود داشته باشد.» 

بازیگر «دوئل» ادامه میدهد: «الان سینما آسان شده و ابزاری که برای فیلمسازی به بازار آمده باعث شده که هر کسی بتواند فیلم بسازد. یک زمانی کار در سینما و فیلم ساختن مشکل بود چون باید با نگاتیو کار میکردند اما الان این طور نیست.» 

او همچنین درباره آینده جوانانی که به سینما میآیند نیز اظهار داشت: «به هر صورت تکنولوژی باعث میشود که علاقمندان سینما راحتتر بتوانند وارد شوند و فیلم بسازند اما این که چند نفر از این آدمها در سینما میمانند نکتهای است که زمان آن را مشخص میکند. خیلی از آن‌ها ممکن است به فیلم پنجم یا ششم خود نرسند چون سینما و بیننده آن‌ها  را پس میزند. مثلا من در جشنواره فیلمی دیدم که میدانم از این به بعد با کارگردانش مکافات خواهیم داشت چون اصلا خوب نبود. حالا هر چقدر هم که به این شخص بگوییم شما کارت چیز دیگری بوده و لزومی ندارد به این حیطه وارد شوی، فایده ندارد.»

سعید راد در خصوص داوریهای امسال جشنواره نیز میگوید: «یکی از فیلمهایی که من خیلی دوست داشتم هیچ جایزهای نگرفت و این اصلا عجیب نیست چون همیشه در همه جای دنیا داوری سلیقهای است. کارهای آقای تبریزی و حاتمیکیا فوقالعاده بودند و بازی پرویز پرستویی بینظیر بود با این حال نسلی که وارد دنیای بازیگری شدهاند افراد شاخص کم دارد. البته امسال دیدم کسانی که ممکن بود هیچ وقت جایزه نگیرند امسال جایزه گرفتند چون با سلیقه داوران مطابقت داشتند و این چیز بدی نیست. به هر صورت در جشنواره امسال انگار انقلابی صورت گرفته بود و این به نظرم اتفاق خوبی است.»

۵۸۵۸

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =