در مناظره جمهوریخواهان چه گذشت؟ حمله ترامپ به جرج بوش/ روبیو خطاب به کروز: اسپانیایی بلد نیستی

در بخشی از مناظره جمهوری خواهان در کارولینای جنوبی روبیو با حمله به کروز گفت او حتی نمی تواند اسپانیایی صحبت کند، آن وقت از برنامه ای که من به زبان اسپانیایی در آن صحبت کرده ام انتقاد می کند، کروز هم در پاسخ به این انتقاد روبیو به زبان اسپانیایی جواب روبیو را داد.

سعید جعفری

 
هشتمین مناظره جمهوری خواهان به میزبانی شبکه سی بی اس در کارولینای شمالی برگزار شد. مناظره ای که در سایه بازگشت دوباره ترامپ به صدر در رای گیری درون حزبی نیوهمپشایر قرار داشت. در ادامه به صورت خلاصه به نقاط عطف این مناظره نگاهی می اندازیم.

دونالد ترامپ

میلیاردر نیویورکی شب کم فروغی را سپری کرد. او همچون گذشته پر انرژی ظاهر نشد هر چند سخن گفتن او از اتفاقات ۱۱ سپتامبر و محکوم کردن جرج بوش پسر به علت عدم اتخاذ عملکرد مناسب شگفتی مناظره هشتم ارزیابی می شود. ترامپ در بحثی دونفره با جب بوش، رئيس جمهور اسبق را محکوم کرد که حمله آمریکا به عراق یکی از اشتباهات سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده در دولت جرج بوش بوده است. ترامپ همچنین داعش را حیواناتی وحشی خواند که سر می برند. آقای ترامپ در این مناظره تاکید کرد در ماجرای بحران سوریه باید اولویت مبارزه را به داعش داد و پس از آن به سراغ بشار اسد رفت. ترامپ همچنین بار دیگر برجام را یکی از فاجعه بارترین توافقات خواند. ترامپ در مناظره دیشب بارها رقبای خود را دروغگو در مسائل مختلفی چون سیاست خارجی، مالیات، مهاجرت و …. خطاب کرد.

روزنامه واشنگتن پست ترامپ را یکی از بازندگان مناظره دیشب معرفی کرده است. 

جب بوش

فرماندار سابق فلوریدا کمی بهتر از موارد پیشین عمل کرد. او به ویژه در بحث های دوجانبه با دونالد ترامپ خونسردتر عمل کرد، لبخندی از سر اعتماد به نفس بر لب داشت و تلاش می کرد با خونسردی و در عین حال اقتدار پاسخ اظهارات دونالد ترامپ به ویژه در مورد عملکرد برادرش در ماجرای ۱۱ سپتامبر و حمله به عراق را بدهد. جب بوش که معمولا در مناظره های پیشین به ویژه در چالش هایش با ترامپ عصبی عمل می کرد، این بار توانسته بود روند را معکوس کند. بوش همچنین با انتقاد از عملکرد سیاست خارجی تیم اوباما، دولت کنونی را به نداشتن رهبری در این عرصه متهم کرد. جب بوش همچنین به اظهارات پیشین ترامپ مبنی بر لزوم نزدیکی آمریکا با روسیه تاخت. «به نظر من روسیه هرگز نمی تواند شریک مثبتی برای ما باشد و ما باید با احیای ارتش خود مسیر نابودی داعش را پی بگیریم. روسیه در حال حاضر به داعش حمله نمی کند، بلکه دوستان ما را نابود می کند» 

روزنامه واشنگتن پست جب بوش را یکی برندگان مناظره دیشب معرفی کرده است، هرچند تاکید کرده میزان رویکردهای تهاجمی اش در قبال مارکو روبیو کافی نبوده است. 

 

مارکو روبیو

سناتور جوان و جاه طلب ایالت فلوریدا همچون همیشه رویکرد تند و تهاجمی در قبال رقبا در پیش گرفت. با زبان تند و تیز و البته سریعش در مناظره دیشب نسبتا موفق عمل کرد. بحث ها پیرامون موضوع مهاجرت باز هم بین روبیو و کروز داغ بود و این دو چندین بار سر این مسئله با یکدگیر وارد چالش شدند.  روبیو در خصوص مقوله سیاست خارجی نگاه جامع تری را ارائه داد و از تحلیل های سطحی گذشته تا اندازه زیادی فاصله گرفت. روبیو تهدیدها و اولیت های اصلی سیاست خارجی آمریکا را اینگونه تئوریزه کرد: ما دو تهدید کلیدی داریم که اولی آن چیزی است که در شرق و منطقه آسیا و اقیانوسیه می گذرد است. تهدیدی که متشکل از کره شمالی و همچنین چین ارزیابی می شود. دومی آن چیزی است که در خاورمیانه مشاهده می شود و دو عامل داعش و همچنین تلاش ایران برای تقابل شیعی سنی در منطقه در این ساختار طبقه بندی می شود. 

روبیو در بخش دیگری از حملات خود به رقبا به کروز حمله کرد که او چگونه از صحبت های او در یک شبکه اسپانیایی زبان آمریکایی انتقاد می کند، در حالی که کروز اصلا زبان اسپانیولی نمی داند.

روبیو همچنین وارد مجادله دو نفره ترامپ و جب بوش در خصوص حوادث ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به عراق شد و از عملکرد جرج بوش پسر دفاع کرد. ورودی که با تشویق حضار هم همراه بود. روبیو در پاسخ به چرایی وقوع حملات ۱۱ سپتامبر در دولت بوش، بیل کلینتون را مقصر دانست که نتوانسته اسامه بن لادن را بکشد. البته روبیو به این اشاره ای نکرد که چرا خود جرج بوش با آن همه هزینه در عراق و افغانستان و به اره انداختن دو جنگ عظیم از پس این کار بر نیامده و عاقبت هم دولت باراک اوباما موفق به کشتن اسامه بن لادن شده است. 

روزنامه واشنگتن پست روبیو را یکی برندگان مناظره دیشب معرفی کرده است، هر چند تاکید کرده او همچنان با سرعت بالا صبحت می کند و باید کمی شمرده تر سخن بگوید. 

 تد کروز

نامزد پیشروی جمهوری خواهان در ایالت آیوا، به نظر می رسد همچنان تحت تاثیر شکست در انتخابات نیوهمپشایر قرار داشت. کروز که در مناظره پیش از آیوا حضوری درخشان داشت و توانست کل فضای مناظره ای که در غیاب ترامپ برگزار شد تحت تاثیر خود قرار دهد، این بار کم فروغ ظاهر شد. کروز چند باری با ترامپ و روبیو وارد چالش دونفره شد که کمتر موفق ظاهر شد. کروز اما شاید یک مزیت کلیدی نسبت به دیگر رقبا داشته باشد و آن هم توانایی اداره صحنه در برنامه های زنده است. در حالی که روبیو کمتر به چشمان رقبا نگاه می کند، کمتر جا به جا می شود و از تریبون فاصله می گیرد، کروز در مقابل انتقادات رقبا حرکت می کرد، با رقیب چشم در چشم می شد و زبان بدن عالی از خود به نمایش می گذاشت. به عنوان مثال وقتی روبیو به کروز حمله کرد و گفت: کروز چطور از صحبت های من در یونیویژن در خصوص مهاجرت انتقاد می کند در حالی که او حتی زبان اسپانیولی نمی داند، کروز بالافاصله از جای خود تکان خورد و با چشمانی گرد کرده به روبیو خیره شد و پاسخ روبیو را به زبان اسپانیایی داد. هرچند روبیو بی آنکه به کروز توجهی کند، به صحبت های خود ادامه داد. اتفاقی که شاید حاکی از اعتماد به نفس بالاتر کروز برای ارائه و مدیریت مناظره باشد. 

کروز همچنین یک بار دیگر ایران هسته ای را بزرگترین تهدید آمریکا معرفی کرد و افزود به همین دلیل گفتم در روز اول پس از انتخاب، توافق هسته ای را پاره خواهم کرد. 

واشنگتن پست تد کروز را در لیست برندگان و بازندگان خود قرار نداد. 

گفتنی است دور بعدی رای گیری درون حزبی جمهوری خواهان ۲۰ فوریه (یکم اسفند) در نوادا برگزار می شود. 

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    27 60
    از ترامپ خوشم میاد البته برای آمریکایی ها . بد نیست کمک انتخاباتی بهش کنیم
    • رضا US ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      27 2
      ای کاش قسمتهایی از فیلم این مناظره باحال رو هم می گذاشتید تا مردم ببینند در آمریکا هم دلواپس پیدا میشه. دیشب کم مونده بود همدیگر رو بزنند. تماشاچی ها اونقدر ترامپ رو هو کردند که سابقه نداشت. ترامپ هم اونها رو لابی های طرفدار بوش خطاب کرد و گفت من و همسر و پسرم اینجا تنها هستیم. ایها همشون در تندروی با هم مسابقه گذاشتند. آش اینقدر شور شده که جب بوش تو اینها آشناتر به مسایل سیاسی به نظر میرسه. متأسفانه خبر بد اینه که اینها همشون بعلاوه هیلاری کلینتون بشدت علیه ایران هستند. برای ایران، اوباما یک شانس بزرگه که قدرشو ندونستیم.
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    11 46
    اميدوارم روبيو رئيس جمهور شه، شايد خاورميانه رنگ دموكراسي و آرامش و آزادي رو ببينه
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    10 7
    جمهوری خواه جماعت بدرد نمیخوره کپ دلواپسای خودمونن
  • ایران IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    9 0
    برنی سندرز یه جورائی از همه شون بهتر است هم برای جهان و هم برای کشور خودمان آرزو میکنم روزی بی اعتمادی بین ایران و آمریکا از بین برود