در شرایطی یکی از بهانه‌های خودروسازان برای پایین آوردن قیمت خودرو، افزایش قیمت ارز در بازار است،هم‌اکنون قیمت دلار در بازار رو به کاهش گذاشته است.

رکود در بازار خودرو ادامه دارد و خرید و فروش به حداقل ممکن رسیده است؛ این در شرایطی است که هر ساله در روزهای پایانی سال بازار خودرو داغ می‌شد، اما امسال همچنان تقاضایی برای خرید خودروهای داخلی وجود ندارد و طرح‌هایی همچون ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز نتوانست به تحریک تقاضا در بازار کمک کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رکود در حالی در بازار خودرو ادامه دارد که این موضوع به خودروسازان نیز تسری پیدا کرده است. با این حال، دولت وعده پیگیری تحریک تقاضا در بازارهای رکودزده را داده است.

البته طی روزهای پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، بسیاری از فعالان بازار خودرو امیدوار بودند که این بازار با تکانه‌ای روبه‌رو شود؛ همان طور که کاهش تقاضا در بازار به دنبال روند توافق هسته‌ای شکل گرفت و مشتریان به امید حضور سرمایه‌گذاران خارجی و تولید خودروهای جدید و باکیفیت، دست از خرید کشیدند. حتی برخی از مشتریان انتظار افت قیمت خودروهای تولید داخل در پس لغو تحریم‌ها را داشتند؛ اگرچه این روزها بارها خودروسازان آب پاکی را روی دست خریداران خودرو ریخته‌اند و تاکید کرده‌اند که مردم منتظر ارزان شدن خودروهای داخلی نمانند و تصمیم به پایین آوردن قیمت خودروها ندارند.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفته است «قرارداد با شرکت پژو، تاثیری بر کاهش قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه تنها باعث ارتقای کیفیت ساخت داخل و صادرات خواهد شد.»

به گفته وی، «اين قرارداد روي قيمت خودروهاي داخلي تاثيري نمي‌گذارد؛ به دليل اين‌که قيمت خودروهاي داخلي متاثر از قيمت ارز است و نرخ ارز هم در حال حاضر روند کاهشي ندارد.»

این در حالی است که از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، یعنی در طول حدود یک ماه گذشته، حدود 2.2 درصد نرخ دلار کاهش پیدا کرده است. در تاریخ 26 دی‌ماه امسال نرخ دلار 3597 تومان بود، اما در حال حاضر در بازار دلار 3491 تومان قیمت دارد. به عبارتی، ارز در بازار روند نزولی در پیش گرفته است.

با این وجود، در شرایطی که بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و بسیاری از نمودارهای اقتصادی نیز افت تیراژ خودرو را نشان می‌دهد، برخی از صاحب‌نظران عرصه خودرو پیش‌بینی تشدید رکود در این بازار را در سال آینده دارند.

کارشناسان معتقدند که مشکل صنعت خودرو زمانی حل می‌شود که خرید خودرو برای مردم آسان و کم‌هزینه شود. به گفته فربد زاوه، «اولین گامی که باعث می‌شود بازار خودرو رونق گیرد، این است که خودروسازان هزینه‌های مالی ساخت محصولات را مدیریت کنند تا بتوانند قیمت تمام‌شده آنها را پایین آورند. یعنی محصول تمام‌شده را با افزایش تیراژ و مدیریت هزینه به حد قدرت خرید مردم برساند.»

به اعتقاد او، «این کار یک مدیریت جمعی می‌طلبد و لازمه کار، این است که کل کشور از صنایع پتروشیمی، حمل و نقل و... همکاری کنند تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.»

این کارشناس خودرو تاکید می‌کند: «مشکل اصلی بازار خودرو در اندازه نبودن قدرت خرید مردم و قیمت خرید خودروهاست و تا زمانی که قیمت‌ها با قدرت خرید مردم متناسب نشود، مشکلات این بازار حل نخواهد شد.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریا BY ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    426 8
    فکر کنم تنها کشور ثروتمند دنیا هستیم که فقرترین خودروها را سوار میشویم با وجود عدم امنیت خودروها. یادم هست یکی از دوستان لهستانیم وقتی اومد ایران به شکلی متعجب شده بود که میگفت چرا اینقدر مردم تهران فقیرند با توجه به دیدن خودروها در مسیر فرودگاه که من گفتم بخدا قیمت این پراید قیمت همون مزدا 3 هستش که بعدا با نشان دادن قیمتها بهش ثابت کردم . بزرگترین ظلم را دارید به مردم میکنید
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      169 4
      این خودرو سازها هم تحلیلای اقتصادیشون مثل دولت قبل که میگفت بالا رفتن قیمت نفت اثری رو در بهبود زندگی مردم نداره ولی کاهشش باعث کمبود درآمد میشه عینا خودرو سارها هم زمانی که قیمت دلار1تومن میرفت بالا سریعا میکشیدن رو قیمتا ولی الان اگر دلار در عرض چند روز 200تومن بیاد پایین قیمت پایین نمی آید که هیچ بالا هم میره مردم رو جیگر فرض کردن
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      129 2
      داداش می بردیش بالا شهر بعد می گفتی تازه قیمتها اینجا چند برابره اون موقع می گفت مردم ایران مولتی میلیاردرن
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      پراید هم از سر این ملت زیاده
    • سینا A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      97 2
      خیلی دلم می خواد بدونم این دو خودرو مونتاژ کن درس های اقتصادی خودشونو رو از کدوم دانشگاه خوندن که با هیچ منطقی سازگار نیست
    • سیا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      51 33
      قیمت کاهش یافت یعنی چی؟ دلار حواله ای شده 3500 تومان فقط 100 تومان کاهش پیدا کرده است، نکنه بخاطر این 100 تومان منتظرید قیمت همه کالا ها 80 درصد کاهش یابد؟ شما هم مردم را گیر آورده اید، هروقت دلار شد 1000 تومان جشن بگیرید
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      57 2
      از ماست که بر ماست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    196 5
    من قول میدم اگر دلار بیست تا سی درصد هم کاهش پیدا کنه اینها باز خودرو را ارزان نمیکننو بهانه های متفاوت دیگه ای میارن در دهه گذشته اینها عادت کردن به گرفتن پولهای آنچنانی در مقابل خود روهای بی کیفیت
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    80 9
    هر وقت دلار شد 1200 تومان بگید دلار کاهش یافت . دلایل افزایش قیمت دلار همیشه سیاسی بوده نه اقتصادی.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    88 3
    دلار 500 تومن هم بشه خودروسازها بازهم گرونتر می کنن .دولت باید بجای مشارکت خارجی ها با ایران خودرو و سایپا یه شرکت سوم و چهارمی درست کنه تا با این گاری سازیها رقابت کنن بعد اونوقت ببینید باز میتونن پراید رو بدن 20 تومن
    • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      102 2
      دولت؟ خوابی هنوز؟ دولت اگه با مردم بود که وام 25 میلیونی برای آهن قراضه های خودروسازها رو نمیداد
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    62 3
    تا زمانی که خودروسازها به این شکل عجیب از طرف دولت حمایت بشن همین آشه و همین کاسه. هیچ کجای دنیا و هیچ صنعتی پیدا نمیشه که با این رکود ورشکست نشه . البته با این قیمتهایی که تا حالا به مردم فروختن و با کمک دولت تونستن سر پا بمونن . خداییش من تو کار این شرکتها موندم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    113 2
    عيديمان را بذهند بازار خودر رونق مي گيرد مانده ام با ششصد هزار تومان عيديم پورشه بخرم يا پرايد
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      52 1
      دمت گرم عجب صحبتی کردی ها.......
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    62 2
    جالبه اول می گفتن قیمت بالا به خاطر تحریمهاست حالا میگن بخاطر نرخ ارز بعدش هم احتمالا میگن چون در دیزی بازه ،دم خر درازه و در گنج بازه...
  • ali RO ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    61 2
    پشتش گرمه پایین نمیاره
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    49 2
    یه نفر خواهشا پیگیری کنه ،چرا با وجود لغو تحریمها و دریافت خسارت 460میلیون یورویی قیمت خودرو کاهش پیدا نمیکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    57 2
    460میلیون یورو خسارت باید به خریدارای خودرو پرداخت بشه نه ایرانخودرو ،چون محصولات رو گرون خریدیم
  • amin A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    29 1
    سلام دلارکجاارزان شده 200تومان گرون میشه 50 پایین میاد؟؟؟؟؟؟ ضمنا تعرفه های گمرکی 3 تا 4 برابرکردن خیالتون راحت چیزی ارزان نمیشه؟؟؟؟
  • وبگرد ایلامی A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    34 1
    دولت هم از قیمت بالای خودرو سود می برد چون سهامدارهای ایران خودرو و سایپا معلوم کیا هستند اگه راست میگن اسم سهامدارهای این خودروسازها را اعلام کنند تا حساب کار دست مردم بیاد. از طرفی پرداخت خسارت به ایران خودرو برای چی بوده است مگر نه این که آنها قطعات چینی وارد کشور کردند و به تولید بی کیفیت خود را ادامه دادند و خودروهاشون را با وام 25 میلیونی دولت به مردم فروختند . باید قوه قضاییه ورود کند و این خسارت را به خریداران خودروهای بی کیفیت پرداخت چون دچار خسارت شده ند و هر روز باید سر تعمیرکار باشند.
  • max IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    33 2
    من نمی فهمم خبرآنلاین از کجا دلار میخرید که هر روز تیتر میزنید دلار کاهش یافت. اینجوری که شما یک ساله تیتر میزنید کاهش یافت کاهش یافت الان باید قیمت ریال به حدی میرسید که کل دنیا ریال ذخیره می کردن
    • محمد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      24 2
      اخ گفتی هر روز میگن کاهش کاهش حالا خیلی وقته رو 3500 مونده بیخیال بشین به خدا
  • انصاف فقط درباره نرخ ارز IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 18
    من فقط درباره ارز و خودرو حرف میزنم خودرو امسال گران نشد. شورای رقابت در فرمولش ارز دولتی رو مبنا قرار داده این قیمت خودرو با ارز دولتی ۲۴۰۰ سال قبل هست الان اگه بر مبنای ۲۸۰۰ اول امسال و یا ۳۰۰۰ تومانی الان حساب کنیم میبینین شورای رقابت هم نمیتونه جلوی افزایش رو بگیره افزایش پانزده درصدی حقوق و هزینه برق گاز و .... هم تا الان در فرمول شورای رقابت اعمال نشده قیمت سمند رو با این تناسب چند برابر حداقل حقوق کارگری در سالهای مختلف حساب کنین میبینین وضع چندان تغییر نکرده بماند که سمند الان کلی تغییرات کرده یورو چهار دو ایربگ مه شکن .‌‌‌‌‌.....و قابل مقایسه با قبل نیست
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    19 5
    برادر من مشکل بازار خودرو نه دلاره و نه تحریم آه در بساط ملت نیست خلاص
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    17 3
    امروز ساعت حدود یک و نیم خداوند رحم خیری به دو هواپیمای مسافربری توی آسمان کرمانشاه کرد.از بیخ گوش هم رد شدند.از کمالات برج کنترل بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    12 7
    تحلیلتون در مورد کاهش نرخ دلار اشتباه مگر‌‌ خودروساز ها از دلار ازاد ۳۵۰۰استفاده میکردن که اینو میگید
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    11 4
    ملت در کف خودروی ارزان باشند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    14 0
    لامصب هفت تومن بود,یهو شد بیست تومن
  • طاها IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    24 0
    بازم نزدیک انتخابات کاهش سوری دلار
    • بی نام RO ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      6 0
      احسنت. کلا مردم ساده لوحی داریم، و همیشه عامل فلاکتمون همین ساده لوحیمون هستش.
  • بی نام GB ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    27 1
    دلار 3000 تومنی . کارگر یک میلیونی به کار میگیرن ولی قیمت جنس 3 برابر اونور هست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    16 2
    امروز تو اتوبان کرج راننده تاکسی که پیرمرد هشتاد و اندی ساله با یه پیکان بدون آینه و ترمز و... بود نزدیک بود هم خودش و هم چهار نفر سرنشین که یکیش هم یه خانم باردار بود رو به کشتن بده. چرا؟ چون ماشینش رو تعویض نمی کنن. خودشم میگه نیاز مالی دارم وگرنه من با این سنم نباید با این ماشین تو خط تاکسی کار کنم. حالا زنگ زدیم تاکسیرانی میگن قانونی در مورد سن راننده تاکسی ها نداریم. ماشینشم که عوض نمی کنن پس کی جوابگوی مردم هست؟ اصلا جون مردم سیری چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟