مهر نوشت:آمارها نشان می‌دهد دستمزد ساعتی نیروی کار در ایران تفاوت فاحشی تا ۸.۵ برابر با ارقام پرداختی در کشورهای دیگر دارد و کارگران معتقدند دریافتی‌های فعلی باید دستکم تا ۲ برابر افزایش یابد.

 بررسی های آماری نشان می دهد وضعیت حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در ایران نامناسب بوده و یکی از کمترین میزان ارقام را در بین کشورهای دیگر دارد. مقایسه رقم حاکی از فاصله و شکاف بسیار زیاد بین دریافتی شاغلان در ایران با برخی کشورهای با سطح دستمزد بالا است؛ با این وجود نمی توان تنها درآمدها را بررسی کرد و از هزینه ها سخنی نگفت.

به بیان ساده تر هرچند حقوق و دستمزد در ایران بسیار پایین بوده و سالیان متمادی این مسئله به یک چالشی در بازار کار تبدیل شده اما در بخش هزینه ها نیز شاغلان ایرانی تفاوت‌هایی با نیروی کار کشورهای با دریافتی بالا دارند به نحوی که احتمالا میزان هزینه های زندگی در بسیاری از کشورهای صنعتی نسبت به ایران بالاتر است ولی دریافتی ها می تواند آن را پوشش دهد.

در عین حال، آمارهای موجود بانک جهانی نشان می دهد که به صورت کلی میزان درآمد سرانه در ایران نسبت به برخی دیگر از کشورها پایین تر بوده و این مسئله ارتباط مستقیمی با قدرت خرید خانوار خواهد داشت. در مسئله دستمزد وقتی می توان شکاف موجود دخل و خرج را واضح تر دید که بدانیم میزان هزینه های خانوار شهری در سال جاری دستکم ۳ میلیون تومان و دریافتی بیشتر شاغلان مشمول قانون کار بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بنا به اظهار مقامات وزارت کار است.

کارشناسان بازار کار می گویند ساعت کار اجباری در کنار نرخ پائین دستمزد دو عامل تاثیرگذار در نرخ بهره وری نیروی کار در ایران هستند. با وجود اعلام بالا بودن تعطیلات در ایران، ساعت كار اجباري در ايران از بيشتر كشورهاي جهان بيشتر است، در حالي كه اين تصور به صورت مكرر القا مي‌شود كه تعطيلات ايرانيان از همه جاي دنيا بيشتر است و تعطيلات بيش از حد، مانع از رشد چرخ‌هاي اقتصادي كشور مي‌شود.

سهم مزد از قیمت تمام شده کاهش یافت

نتایج یک مطالعه جدید در بررسي تطبيقي ساعت كار اجباري در ايران و ساير كشور‌ها نشان مي‌دهد كه كشور فرانسه با ۳۵ ساعت كار در هفته، كمترين ميزان كار اجباري را دارد. اين رقم در ايران ۴۴ ساعت در هفته است، در حالي كه در فقدان اجراي اصولي قانون کار، بسياري از كارگاه‌ها، كارگران را بدون اضافه‌كاري يا با اضافه‌كاري براي ساعات بيشتري به كار مي‌گيرند.

كارگران در استراليا، انگليس، بلژيک و دانمارک نيز ۳۸ ساعت در هفته كار مي‌كنند. همچنين ساعت كار اجباري در ايرلند ۳۹ ساعت، در هلند ۴۰ ساعت، آلمان ۴۰.۵ ساعت، كانادا ۴۰ ساعت، كره ۴۰ ساعت، ژاپن ۴۰ ساعت و اسپانيا ۴۰ است. ساعت كار اجباري در آمريكا نیز ۴۰ ساعت در هفته است. بنابراین ساعت كار اجباري در بيشتر كشورهاي جهان ۴۰ ساعت است، ‌به جز شماري از كشورهاي جهان سوم كه ساعت كار اجباري در آنها عمدتا ۴۴ يا ۴۸ ساعت است.

جالب اینکه اغلب کشورهای نامبرده شده تعداد تعطیلی بیشتری در سال نسبت به ایران دارند. از طرف دیگر، گزارش مراجع بين‌المللي از نرخ دستمزد در سراسر جهان، از پايين بودن حداقل دستمزد نيروي كار ايراني نسبت به دستمزد دريافتي نيروي كار در ساير كشور‌ها خبر مي‌دهد. كارگران ايراني براي يک ساعت كار در هفته دستمزدي بالغ بر ۱.۱۲ دلار دريافت مي‌كنند، در‌ حالي‌ كه نرخ دستمزد در بيشتر كشورها بيش از ۵ دلار براي هر ساعت است.

بنا به اذعان وزارت كار، سهم دستمزد در هزينه توليد از ۱۳.۲ درصد در سال ۷۶ به ۷.۵ درصد در سال ۹۰ كاهش پيدا كرده است. روشن است كه با افزايش دستمزد كمتر از نرخ رسمي تورم و هزينه سبد معيشت میانگین يک خانواده در ساليان گذشته، اين درصد كمتر نيز شده است. وزارت كار در سال ۹۲ اعلام كرده بود كه ۶۰ درصد از کارگران كمتر از ۶۰۰ هزار تومان حقوق دريافت مي‌كنند؛ بدين‌ ترتيب دستكم ۶۰ درصد از كارگران ايراني در سال ۹۲ كمتر از حداقل‌هاي قانوني مصوب وزارت كار حقوق دريافت مي‌كردند.

بر پایه جدیدترین اعلام سازمان تامین اجتماعی، تعداد بیمه شده های مستقیم بالغ بر ۱۳ میلیون و یکصدهزار نفر است و از این تعداد ۸۰ درصد یا حداقل بگیر هستند یا در نزدیکی این عدد سر می کنند و از طرف دیگر ۶۰ درصد مخارج سازمان از محل سهم بیمه همین ۸۰ درصد در حال تامین است. این یعنی اگر به فکر جبران کاهش نرخ دستمزد نباشیم آینده سازمان تامین اجتماعی نیز به مخاطره خواهد افتاد.

نرخ دستمزد در ساير كشور‌ها

بنا بر گزارش سازمان همكاري اقتصادي و توسعه، دستمزد دريافتي كارگران در استراليا ۹.۵۴، بلژيک ۸.۵۷، ايرلند ۸.۴۶، فرانسه ۸.۲۴، هلند ۸.۲، آلمان ۷.۱۹، كانادا ۷.۱۸، انگليس ۷.۱۶، آمريكا ۶.۲۶، كره ۵.۸۵، ژاپن ۵.۵۲ و اسپانيا ۵.۳۷ دلار در ساعت است.

همچنين نرخ دستمزد در كشورهاي بحران‌زده پرتغال و يونان ۴.۴ دلار براي هر ساعت است، يعني حدود چهار برابر دستمزد كارگر ايراني. نرخ دستمزد در كشور تركيه نيز ۴۹.۳ دلار در ساعت است. اما شايد گفته شود كه متناسب با پايين بودن نرخ دستمزد در ايران، هزينه‌ها نيز پايين‌تر است. درآمد سرانه شاخص مناسبي براي قياس قدرت خريد مردم در كشورهاي مختلف است.

بانک جهاني درآمد سرانه ايرانيان در سال ۲۰۱۴ را ۵ هزار و ۴۴۳ دلار اعلام كرده است، در حالي كه درآمد سرانه كشورهاي همسايه نظير جمهوری آذربايجان ۷ هزار و ۸۸۴، بحرين ۲۴ هزار و ۸۵۵، عراق ۶ هزار و ۴۲۰، عمان ۱۹ هزار ۳۰۹، عربستان ۲۴ هزار و ۱۶۱ و تركيه نیز ۱۰ هزار و ۵۱۵ دلار است.

بر پایه این گزارش، درآمد سرانه كشورهاي استراليا، بلژيک، ايرلند، فرانسه، هلند، آلمان، كانادا، انگليس، آمريكا، كره، ژاپن و اسپانيا به ترتيب ۶۱ هزار و ۹۲۵ دلار، ۴۷ هزار و ۳۵۲ دلار، ۵۴ هزار و ۳۷۴ دلار، ۴۲ هزار ۷۳۲ دلار، ۵۲ هزار و ۱۷۲ دلار، ۴۷ هزار و ۸۲۱ دلار، ۵۰ هزار و ۲۳۵ دلار، ۴۶ هزار و ۳۳۲ دلار، ۵۴ هزار و ۶۲۹ دلار، ۲۷ هزار و ۹۷۰ دلار، ۳۶ هزار و ۱۹۴ دلار و ۲۹ هزار و ۷۶۷ دلار اعلام شده است.

وضعیت درآمد سرانه

در حالي كه نرخ دستمزد در كشورهاي پيشرفته دست كم پنج برابر دستمزد ايرانيان تعيين مي‌شود، قدرت خريد آنها نيز به همين قياس بيشتر است. اين شكاف بين ايران و كشورهاي همسايه نيز ديده مي‌شود و اگر از درآمد سرانه نجومي كشورهاي همسايه صاحب نفت چشم‌پوشي كنيم که ما نیز دارای همین ذخائر بوده و علاوه بر آن یکی از بزرگترین دارندگان گاز طبیعی هستیم، ‌كشورهاي تركيه و آذربايجان نيز درآمد سرانه بيشتري از ايران دارند.

بانک جهاني مي‌گويد درآمد مردم در كشورهايي كه درآمد سرانه‌اي پايين‌تر از ۴ هزار و ۱۲۶ دلار دارند، پايين است؛ درآمد مردم در كشورهايي كه درآمد سرانه‌شان بيش از ۴ هزار و ۱۲۶ و كمتر از ۱۲ هزار و ۷۳۵ دلار قرار مي‌گيرد، متوسط است و درآمد مردم در كشورهايي كه درآمد سرانه‌اي بيش از ۱۲ هزار و ۷۳۵ دلار دارند، بالا است. براساس درآمد سرانه ايرانيان در سال ۲۰۱۴، درآمد ايرانيان كمتر از متوسط است و قدرت خريد آنها از بيشتر كشورهاي جهان پايين‌تر است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    276 2
    کاش به صورت جدول خبر رو می رفتید.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      75 1
      موافقم با جدول چون آمار ارائه شده اصلا قابل استفاده نبود
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      118 1
      جالب اینه که بالاترین دست مزدها تو کشور هایی داده میشه که نفت هم ندارن
    • کارفرما A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      کارگر ایرانی یعنی تنبل، کار نابلد، پر ادعا
    • محسن GB ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      44 5
      ای کاش در کنار دستمزد، متوسط هزینه یک خانوار در سایر کشورها را هم می نوشتید.
    • احسان کارگر از خراسان شمالی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      81 6
      آقای کارفرما که نوشتی کارگر ایران تنبل و پرادا و کار نابلد و ... عزیزم با 750 هزار تومن حقوق ماهیانه و 44 ساعت کار و مزد ساعتی برابر با 4هزار تومن یهنی 1.5 دلار میخوای من واست چکار کنم خودت قضاوت کن کدوم دوره آموزش منو فرستادی و یا حقوق درست میدی که با جیب خودم برم آموزش که مینویسی کار نابلد و .............
    • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      2 1
      خبر را نمی رند, می گند یا اعلام می کنند یا منتشر می کنند یا می نویسند
    • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      9 2
      کارفمای ایرانی یعنی میخواد طبق قانون کار پول بده .ولی هیچ قانونی رو رعایت نکنه
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    68 1
    درآمد من با و نظر بانک جهانی همخوانی ندارد
    • ahmad A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      62 1
      من سال 2013 بمدت هفت ماه تو کانادا بودم ولی نتونستم کار پیدا کنم و طاقتم تموم شد و برگشتم. ولی میخاستم یه مختصری بگم که دوستان هم بدونن حقوق مهندس کامپیوتر که ازایران رفته و الان تازه مشغول شده ساعتی 20 دلار ممکنه بتدریج زیادتر بشه گوشت کیلویی 8 دلار کانادا به نرخ امروز میشه 20 هزار و سیصد تومن انواع میوه فوق العاده ارزان و میشه گفت که به زور از کیلویی 3 دلار بیشتر اجاره یه خونه دوخوابه کوچیک حدود هفتاد متر ماهی حدود 1000 تا 1400 بسته به موقعیت و کلاس مجتمع ولی معمولا 200 تا هم اب و برق و اینترنت و تلفنه که یا روی همین پوله یا جداگانه لباس فوق العاده ارزان بخصوص در هنگام حراج که من خودم پیرهن خریدم مارک دار 9 دلار این قیمت ها در امریکا به طور قطع کمتر است .
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      58 0
      چنسال پیش که گوشت قرمز و بعدش مرغ گرون شد،ماهی هم که همیشه گرون بوده،یه بزرگواری اومد تو تلوزیون گفت از قدیم به نظر اطبا گوشت برای بدن مضره،نتیجه میگیریم تو کانادا چون با هر ساهت درآمدشون میتونن دونیم کیلو گوشت قرمز بگیرن ولی تو ایران با کل دستمزد یه روزت شاید بتونی یه کیلو بگیری،پس دولت کانادا اصلا به فکر سلامت مردمش نیست مافیای داروسازها میخوان اونا همش مریض باشن تا قرصاشونو بفروشناین افشاگری من تو بعضی روزنامه ها قابلیت تیتر شدنو داره،صدا و سیما هم میتونه منو به عنوان کارشناس دعوت کنه بازم افشاگری کنم
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    61 1
    حرفی ندارم.
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    151 1
    الان منه مجرد هرچی حساب میکنم میبینم با ماهی یک میلیون تومان نمی تونم زندگی خودمو بچرخونم و به اواسط ماه نکشیده پولهام تموم میشه، خدا به داد متاهلین برسه. باید فکری اساسی کرد به حال قشر کارگر جامعه که کمترین حقوق و بیشترین زحمت رو دارن میکشن
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      61 3
      کاش یک جدول هم میگذاشتیند که حقوق کارمندای شرکت نفت را با سایر کارمند ها مقایسه می کرد،دود از سر ادم بلند میشه
    • جوکر A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      شما درس بخون بیا شرکت نفت . تازه پول کل مملکت داره از نفت در میاد . نفت نباشه شما هم حقوق نداری .
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      78 1
      جوكر يه جوري گفته انگار نفت مال كارمنداست. من هم توي شهر نفتي زندگي ميكنم، اونقدر كارمنداي نفت مزايا و حقوقشون بالاست كه از آرزوهاي من شركت نفته. بله خيلي ها هم درس خوندن ولي كو پارتي
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      41 0
      جوکر جان بقیه هم درس خواندند و الان یک کارمند شرکت نفت به مراتب بیشتر از کسی که از همون دانشگاه و با همون معدل مدرک گرفته حقوق می گیره،چندین برابرش،تازه اون کارمند دومی در شرایط سخت تری هم کار می کنه،ولی به قول دوستمون کو پارتی
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      63 0
      جوکر جان یعنی تو میگی هر کی شرکت نفت نیامده بی سواده،در ضمن اگر وزارت راه نباشه تو نمی تونی بری سر کارت،اگر وزارت نیرو نباشه تو اب و برق نداری،اگر وزارت بهداشت نباشه تو از مریضی میمیری،اگر وزارت اموزش و پرورش نباشه بچه ات بی سواد میمونه،پس منتی سر مردم نگذار
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      33 0
      جوگر جان اون مامور نظامی که امنیت را تامین می کنه ایا برای کشور زحمت نمی کشه،آیا اون کارگر و مهندسی که داره کار می کنه زحمت نمی کشه،ایا اون معلم و... زحمت نمی کشند؟شما تو تهران زیر باد کولر می شینیدو ولی حقوقتان به مراتب بیشتر از کارمندان سایر دستگاه ها است،این تبعیضه
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      32 0
      جوکر جان خیلی از جوان ها حاضرد در جایی حتی شرکت نفت با حقوق و مزایای کم تر کار کنند،اگر شما ها برید چرخ وزارت نفت با هزینه کمتر هم می چرخه
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      35 0
      جوکر جوک نگو من فارغ التحصیل شیمی از یکی از بهترین دانشگاه های ایران با بهترین رزومه هستم 1 ساله توی بخشی که هستم حقوق منشی های دیپلمه رسمی اونا از من دکتری بیشتره
    • جوکر A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      6 45
      قرار نیست که همه یکسان حقوق بگیرن . شما وقتی میبینید فوتبالیستها خوب پول میگیرن چرا فوتبالیست نمیشید ؟ یا پزشک ها ؟ یا تاجر یا اصلا هر چیزی که خوب پول داره . وقتی میبینیم یه جای پول هست بریم اونجا . یه بخشیش درسته پارتیه ولی یه بخش دیگشم ابنه که یا نمیتونیم یا خودمون رو گول میزنیم که نمیخوام . پ.ن:منظور از درس خوندن ، درس مربوطه بود نه این که یعنی همه بیسوادن . چون واقعا سواد حفاری چاه رو که کسی نداره یا غیره
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      12 1
      بی نام یکشنبه 25 بهمن 1394 12:47:29 آخه نفت حق و ارث اوناست بمن و تو چه ؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    129 1
    نه تنها حقوق دریافتی کم هست...ازین دردناکتر اینه که هر 3 ماه یه حقوق میدن...تازه امنیت شغلی هم نداریم
  • احسان IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    32 2
    به نظر من چون دیگه در ایران هزینه ها ی زندگی به دلار هست حد اقل دستمزد ماهیانه باید به 800 دلار برسه تا بشه یه زندگی معمولی رو اداره کرد پایین تر از این فایده ای نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    31 3
    مشکل دیگه ای که تو مملکت وجود داره اینه که قانونی برای به کار گیری نیروهای تحصیل کرده نداریم و حقوق این افراد هم به صورت کارگری محاسبه می شه. به عبارت دیگه برای بخش خصوصی نیروی دیپلم و دکتری مثل هم دیده می شن و هر دو یک حداقل حقوق دارن که این واقعا منصفانه نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    40 1
    اقتصاد ایران را الان باید با افغانستان وبورکینوفاسو مقایسه کرد شما شتر را گم کرده اید ودنبال پالانش میگردید
  • محمد حسن RO ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    18 41
    حالا دولت بره هواپیما بخره ، که یه وقت آب تو دل آقازاده ها موقع سفرهای خارجیشون تکون نخوره... مردم عادی نون شب نداشته باشن هم اهمیتی نداره... بعد برای واریز چندرغاز یارانه که بعضیا زندگیشون با همون مقدار میگذره با عنوان "مصیبت عظمی" یاد میکنن. ورود این هواپیما ها هم برای ما مصیبت عظمی بود. به امید اون روز خوب ... خــــدایــــــا شکرت که حداقل تو هستی.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      17 3
      تو خودت اون ور اب نشستی داری برای مردم ایران نسخه تجویز میکنی،تا کی مردم باید به خاطر سوانح جاده ای و هوایی جانشان را از دست بدهند، در ضمن پول هواپما ها در در مدت 20 تا 25 سال پرداخت میشه و تاثیر چندانی در بودجه کشور نداره،در ضمن با ورود هواپیما ها کلی شغل ایجاد میشه و همچنین با ورود هواپیما شهر های کوچک هم رونق می گیره و وضعشان خوب میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      21 3
      آقای محمد حسین شما که توی یک کشور اروپایی نشستی نمی خواد برای ما نسخه بپیچی،بگذار شبکه ریلی و هوایی ما نوسازی بشه ک اگر زیر ساخت ها نوسازی بشه وضع اشتغال و دیگر قضایا هم خوب میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      15 3
      اقای محمد حسین شما تو اروپا با بهترین هواپیما ها جا به جا میشید ولی مرد ایران با هواپیمای 40 سال پیش جا به جا می شوند و جانشان کف دستشان است،اگر هواپیمای جدید بیاد هم ایمنی مردم بالا میره،هم حمل و نقل ارزان میشه و هم به نفع شهرهای کوچک و محروم میشه که به انجا هواپیما میره و براشون رونق،ابادانی و کار ایجاد میشه
    • بابک A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      16 1
      سرمایه دار باید بیاد سوار اون هواپیما بشه تا سرمایه گذاری کنه، من و شما کار گیرمون بیاد حقوق بهتر بگیریم زندگی بهتری داشته باشیم. یعنی توزیع خوشبختی برای همه. چه سرمایه دار و چه امثال ماها. نصف بدبختی هامون از همون یارانه است. همینطوری سطحی به مسایل نگاه کردیم که وضعمون این شد.
    • محمد حسن RO ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      5 41
      خبر آنلاین بهتر نیست مجدد آی پی من رو بررسی کنی تا انقدر موجب عصبانیت بقیه نشی؟ من نه توی کشور اروپایی ام نه سوار هواپیما شدم و احتمالا نخواهم شد. دوستانی که میگن ورود هواپیما خوبه و اشتغال زایی میکنه میتونن ثابت کنن که با خرج این مبلغ در صنایع دیگر واقعا کار بهتری نمیشد کرد؟ با خرج همین هزینه در داخل کشور حتی میتونستیم تا چند سال دیگه خودمون هواپیما بسازیم. اشتغال زایی ساخت هواپیما بیشتره یا سوار شدنش ؟ دوستی که میگی سوانح هوایی ، اولا چند درصد سوانح هوایی هستن ثانیا برای جلوگیری از سوانح هوایی چنین هزینه ای لازمه؟ پراید سوانحش بیشتره یا هواپیما؟ سرمایه دار روی صنعت کشاورزی هم میتونه سرمایه گذاری کنه... در کل تشکر میکنم از همه ی دوستان
    • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      6 3
      آقای محمد حسین،اون سرمایه دار که نمی تونه چند ساعت تو ماشین بشینه تا برسه به جایی که می خواد سرمایه گذاری کنه،باید هواپیما باشه که به آنجا دسترسی سریع داشته باشه و هروقت دلش خواست بتونه به اونجا بره
  • محمد A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    39 2
    اونوقت بگین ایران بد جاییه...درامد بالا رفاه کم نظیر.مردم با اعصاب...باید از اروپا بیان اینجا زندگی کنن تا بفمهند زندگی یعنی چی..
  • عرشیا A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    22 0
    عجب تا حالا فکر میکردم که مردم عربستان و بحرین در فلاکت و بیچارگی محض زندگی میکنند و نیاز به کمکهای ما دارند ...
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    11 0
    نظر من اینه که حقوق ها افزایش پیدا کنه و قدرت خرید مردم بالا بره...به نظرم حداقل حقوق یه کارگر باید 3 تومن باشه.....تا بتونه رو آیند اش امید داشته باشه.والا نمیشه. اونایی یه خودشون این قانون رو تصویب کردن آیا حقوقشون واقعا از این قانون تبعیت میکنه؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    13 3
    ای وای بر دولت قبل که دستمزدها و در نتیجه تولید را سرکوب کرد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    12 0
    ای کاش هزینه مواد غذایی اصلی را در هر کشور به دلار میزدید... و همینطور میزان ساعت کارمفید هر کارگر در یک روز
  • بی نام DE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    11 1
    میدونید تو ایران خیلی موضوع ها باید عوض شه تا به یه پیشرفت واقعی برسیم تازه اول کاریم، مردم هم باید اعماق ذهنشونو از دروغ و حسادت و کم کاری زرنگ بازی واقعا پاک کنند.
  • یزدانی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    9 0
    ما باید دستمزدها رو بالا ببریم تا کارگر انگیزه پیدا کنه. سیستم های نظارتی بر کیفیت کار رو باید تقویت کنیم تا تنبلی از بین برود. اقتصاد مقاومتی یعنی بالا بردن انگیزه نیروهای داخلی. برخوردهای صدقه ای یارانه و سوبسید سم مهلک هست برای یک اقتصاد نوپا.
  • میثم IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    14 0
    قدرت دست کسایی هست که حقوق را تعیین می کنند نه کسانی که دریافت می کنند
  • محمد جعفری A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    10 0
    واقعا بد بختیم .
  • حمید AU ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    4 0
    من تو استرالیا هستم و طبق قانون کار اینجا حداقل حقوق ساعتی 20 دلاره نه اون عددی که در بالا ذکر شده. البته همیشه کارفرمایانی هستند که قانون کارو دور مزنند و در اینجا نیز این اتفاق ها میوفته.
    • حسینی دولت آبادی از قزوین A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      1 1
      دوست من. به دلار آمریکا یا استرالیا ؟
  • محسن44 A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 3
    تولید کننده میتونه قیمتهایش را با این بازار افزایش بده ؟قیمت تمام شده اجناس میدونید چی میشه ؟ همون کارگر کفش ولباس وخوراک و وسایل نمی خواهد باید ارزش پول بره بالا و بیحالی از بین بره. حقوق بره بالا خیلی از کار فرمایان کسبشون راتعطیل میکنند...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    در مورد انگلیس این نکته رو هم من اضافه میکنم که کسی که سابقه نداره و کار بلد نیست ممکنه مجبور شه تحت عنوان شاگردی کردن کار کنه که دریافتی اش نصف این حقوق است. اما به هر صورت کارگری که کار بلد باشه حقوق معقولی هم میگیره. هر چند که بحث هزینه ها به خصوص در شهری مثل لندن خود بحث جداگانه ای است که کل معادلات رو میتونه به هم بزنه
  • پویان A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 3
    مقایسه هزینه ها مهمه مثلا متوسط هزینه ها در ایران و استرالیا چقدره، احتمالا خیلی کمتر
  • محمد بابايي IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 1
    با سلام و احترام اينكه مي بايست درآمد سرانه ايرانيان بالا برود از مطلالبات مردم از رياست محترم جمهوري جناب آقاي روحاني مي باشد . ما بعنوان مردم كشور آماده كار كردنيم و ايشان و كابينه محترم دولت هم وظيفه دارند كه زمينه كار را فراهم نمايند
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    7 1
    من خودم خوزستانم دیپلم شرکت نفت با ده سال سابقه کار و پانزده روز کاری این هم نه شبانه روز یه شیف تو پانزده روز هشت میلیون حقوق میگیره.
  • امیر A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    7 0
    یک انتقاد به متنتون داشتم.بله خب کشورهای عربی از پول خوب برای کارگراشون دارن بخاطر نفت و میپردازند. منتهی حقوقهایی که برای اروپا و امریکای شمالی و اقیانوسیه نوشتیدکه حقوفهای مناسبی برای یک کارگر هستباعث شده اکثر کمپانی هاشون به هند و جنوب شرقی آسیا کوچ کنند تا بلکه نیروی کاری ارزانتر و کم توقعتر داشته باشند.وهمین حقوق بالای کارگران اونها یک نوع بیکار شدن رو براشون به ارمغان آورده. خواهشا منتشر کنید
  • رضا A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    اوضاع کار خیلی خرابه خدا آخر عاقبت همه رو بخیر کنه من که کار دارم با این وضعیت پرداختها و تاخیرات حالا بماند که حقوق یه کارشناس با یه کارگر علارغم تحصیلات و تخصص و مسولیت چندان تفاوتی نداره وای به حال بیکارها