برگزاری انتخابات آرام به همان اندازه که موردپسند اکثریت جامعه است، به مذاق تندروها خوش نمی آید.

محمد مهاجری:از چندماه قبل، جریان افراطی هر دوجناح سیاسی کشور به دنبال برهم زدن آرامش فضای سیاسی کشور است.بستر ناآرامی هم برگزاری انتخابات هفتم اسفند،انتخاب شد و تلاش برای رسیدن به هدف آغازیدن گرفت.
افراطیون هر دوجناح بازی خود را با "دوقطبی کردن"انتخابات  شروع کردند. آنها با اشزاف کامل به اینکه فضای سیاسی دوقطبی، زمینه را برای فعالیت شان مساعد می کند ، بازار اتهام پراکنی  را رونق بخشیدند.
تندروهای چپ، حمله به شورای نگهبان را حتی قبل از ثبت نام کاندیداها کلید زدند و افراطیون راست با استفاده ابزای از کلیدواژه هایی چون نفوذ و فتنه دست به کار شدند.کلیدواژه هایی که برگرفته از بیانات بزرگان انقلاب و نظام است و دقیقا در جایی به کارگرفته می شود،که بجای تخقق آن بزرگان، کارکرد معکوس یافته و خودش عامل فتنه می شود.
تندروها ، بازی را با حمله به دشمن فرضی شروع کردند و همانند همیشه، پس از مدتی این دشمن فرضی را واقعی پنداشتند.انتشار خبرهای دروغ، تهمت و افترا به این و آن، تحلیلهای متوهمانه، راه اندازی جنگ حیدری-نعمتی، به جان هم انداختن نیروها انقلاب و... به تدریج رونق گرفت و گهگاه حتی بر کلام چهره های موجه هم تاثیرگذاشت.
شورای نگهبان از نخستین هدفهایی بود که برای عملیات برگزیده شد. تندروهای چپ، این نهاد را مانع برگزاری انتخابات آزاد معرفی کردند و همقطارانشان در جناح چپ، به جای برخورد منطقی با نقدها،خط قرمز پررنگی را دور این نهاد کشیدند و تهدید کردند هرکس به این خط قرمز نزدیک شود،با حمله آتشبارهای آنها مواجه می شود.
شورای نگهبان، اما با وجود انتقادهایی که به برخی اقداماتش وارد است، هوشمندانه تر از قبل عمل کرد  و با تایید صلاحیت چهره های بیشتر، جریان افراط چپ و راست را در رسیدن به اهدافش تا حد زیادی ناکام گذاشت.
از سوی دیگر افراطیون چپ که می خواستند با شعار تحریم انتخابات، فضا را مسموم کنند با واکنش سرد اصلاح طلبان مواجه شدند و توطئه ای را که می رفت تا لباس تحقق بپوشد، از بین بردند. آنها  انتقادات خود به نحوه تایید صلاحیتها را در فضای گفتمانی پیش بردند و به جای سروصدا و هرج و مرج،موضوع را از طریق نقدهای رسانه ای و لابی های موثر پیش بردند.
اصولگرایان معتدل نیز فرصت تهاجم را از افراط گرایان راست گرفتند و با  ایجاد محیط آرام، امکان ایجادشدن فضای دوقطبی را که می تواند محل زدوخوردهای سیاسی باشد،سلب کردند.
در این میان نقش رئیس جمهور که همزمان ،انتخابات با مشارکت حداکثری را مشروط به تصحیح روشهای بررسی صلاحیت معرفی کرد و در عین حال، حضور گسترده مردم را در هر شرایطی خواستار شد،دست بهانه جویان هر دوجناح را در پوست گردو گذاشت.
افراطیون دو جناح، نان شان را در تنور امنیتی کردن فضای انتخابات می پزند و برای رسیدن به این مقصود چاره ای جز ایجاد خشونت ندارند. برای آنها راه اندازی کارناوالهای خشم،کف انتظار است و اگر مانند فتنه 88 انتخابات به خونریزی کشیده شود، قهقهه سرخواهند داد.
رصد رفتارهای سیاسی عناصر افراطی که بعضا در رسانه های ضدانقلاب به چشم می خورد و رگه های نه چندان کمرنگی از آن نیز در رسانه های داخلی، در برابر دیدگان ما رژه می رود، نشان می دهد تندروها هنوز امید خود را از دست نداده اند و هربهانه ای را برای خشن کردن فضای سیاسی جامعه تست می کنند.
برای محاسبه میزان بصیرت و هوشیاری سیاستمداران،جناحهای سیاسی و چهره هایی که در مقاطع مختلف در این بازی سر خورده اند ، زمان زیادی باقی نمانده است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    76 4
    آرزوي من داشتن وطني است كه همه با هر مسلك و مرامي كه دلشون خواست همه و همه در آن احساس آرامش و خوشبختي كنند و انسانيت حرف اول را بزند و هيچكس مزاحم هيچكس نشود و زندگي آنموقع چه رنگي خواهد بود؟ همه سعي كنند هيچ مشكلي براي هيچكس پيش نيايد ...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      10 30
      به نظر منم تيترتون درست نيست چون ديگه افراطيون مثل سال 88 دنبال فتنه نيستن. اميدوارن همينطوري راي بيارن
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    72 4
    افراطیون باید حذف شوند.
  • صادق رحمانی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    61 5
    تحلیل درستیه. باید با حضور گسترده همه جناحهها در انتخابات ، راه افراطیون رو بست
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    40 4
    فضایی که در این مقاله ترسیم شده فضایی است که اکثر اصولگرا ها مایلند در کشور حاکم باشد؛ این که نشان بدهند بین خود و جبهه پایداری فاصله وجود دارد و به بهانه افراط و به قیمت حذف بدنه ای از خود که به سبب آن ها 8 سال بر کشور حاکم بودند، با اسم اصولگرای معتدل بتوانند پایگاه مردمی ای در حد اصلاح طلبان داشته باشند که این فضا هم با فضای کنونی جامعه ایران فاصله زیادی دارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    26 1
    هرچی میکشیم ازین بی اعتدالی و تندرویهاس
  • ناشناس A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    22 3
    کسانی که تبلیغات هاشمی دراز داخل خیابان ها را جمع آوری می کنند از هم اکنون بی قانونی وبی اخلاقی را شروع کرده اند
  • مهدی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    3 12
    توی این سی و هفت سال فقط یه بار انتخابات به خشونت کشیده شد سال 88 و معلوم هم هست چه کسی این کار رو کرده.
  • بدرالسادات CH ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 5
    اقا دودستی مملکت رو بدید به اصلاح طلبا بابا مردیم از بس مظلوم نمایی این اقایون رو دیدیم خودتون چه گلی به سر مملکت زدید که اصولگراها نزدن.هر دولتی اومده حاصلش کلی رانت و اختلاص بوده.ظاهرا قراردادهای مثل کرسنت به دهنتون مزه کرده.جوری برچسب تندرو به دیگران میزنن انگار خودشون معصوم بودن.مگر شما اصلاح طلبها معیار اعتدال هستید؟ توی فتنه 88 دیدیم چطور با اعتدالتون بچه های مردم رو اوردید توی خیابون این همه بدبختی واسه مملکت درست کردید.شما که از احمدی نژاد بدترید.به زعم دوستان اصلاح طلب اگر پیروز انتخابات بودند پس مردم فهمیده ای داریم اگرم بازنده شدن مردم نادان فریب خورده وبازم مظلوم نمایی.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    7 1
    اقا یا خانم بدرالسادات شما بفرمایید دوستان اصول گراتون چه گلی سر مملکت زدن
  • بی نام NL ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    3 0
    همه میدونن تندروها و منفعت طلبان از چه قشری هستند اگر واقعا این افراطیون میخواستند برای مردم و کشور نه برای منافع خودکارکنند تااین حد به خشونت منوسل نمیشدند متاسفانه نیروهای قضایی کشور هم انگار دست رو دست گذاشتند والا دشمن ما این تندروها هستند