وزیربهداشت به برنامه نظام پرستاری نرفت یا اصلا دعوت نشد؟/ انتقاد هاشمی از برگزاری همزمان دو برنامه!

در روز پرستار دو برنامه تقدیر از پرستاران توسط نظام پرستاری و وزارت بهداشت به طور همزمان برگزار شد که نشان داد اختلافات و دلخوری ها بین این دو نهاد همچنان ادامه دارد.

زهرا مهاجری: اجرای طرح تحول و افزایش مراجعات به بیمارستان های دولتی از یک سو، متناسب نبودن تعداد پرستار و بیمار و برنامه ریزی غلط سال های اخیر برای تربیت نیروی پرستاری از سوی دیگر موجب شد که در این سال ها مشکلات صنفی پرستاران به اوج برسد، انتظاراتشان توسط وزارت بهداشت برآورده نشود و دلخوری ها ادامه پیدا کنند.

چند روز پیش بود که در نشست خبری روز پرستار، دو مقام یکی از وزارت بهداشت و دیگری از نظام پرستاری به بیان مشکلات این قشر زحمتکش پرداختند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. در نشست وزارت بهداشت، محمد میرزا بیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت مشکلاتی که محمد شریفی مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری و علی محمد آدابی، رئیس سازمان نظام پرستاری در آن یکی نشست بیان کرده بودند را رد کرد که این تناقض در تیترهای روزنامه ها و خبرگزاری های همان روز هم آمد.

همان روز خبرنگاران متوجه شدند که برای تقدیر از پرستاران دو همایش روز پرستار قرار است برگزار شود که هر کدام را یکی از سازمان ها عهده دار است. معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا وزیر بهداشت در برنامه ای که نظام پرستاری در برج میلاد برگزار می کند حضور می یابد یا نه گفت که از این برنامه اطلاعی نداریم اما خود وزارت بهداشت در صدد برنامه ریزی برای برگزاری همایش روز پرستار است.

بالاخره روز پرستار فرا رسید و هر دو برنامه، یکی در سالن همایش های صدا وسیما و دیگری در برج میلاد برگزار شد.

انتقاد وزیر بهداشت از برگزاری همزمان دو برنامه

برگزاری دو برنامه در یک روز با یک موضوع، مورد انتقاد خود وزیر بهداشت هم واقع شد و در این رابطه گفت: نمی‌دانم این مباحث کی می‌خواهد درست شود. ما و شما هم عقیده‌ایم اما نمی‌دانم چرا در برخی زمینه‌ها توضیحات ما برای برخی موثر نیست که شاید مشکل از خود ماست که نمی‌توانیم سخنان نافذ بگوییم.

هاشمی ادامه داد: پزشکان و پرستاران حتی اگر به دنبال مطالباتشان هستند باید یک مجموعه پیوسته باشند اگر جدای از هم عمل کنیم، نه سیاست‌مداران گوششان بدهکار خواهد بود و فکر می‌کنند ما با هم دعوا داریم و بر سر مسائل صنفی، گروهی و شخصی‌مان غائله داریم و نه مردم می‌پسندند.

هاشمی با تاکید براینکه مردم به دولت تدبیر و امید رای داده‌اند چرا که از دعواهایی که در کشور وجود داشت خسته بودند، اضافه کرد: قبل از آمدن این دولت شاهد نوع رابطه میان قوا، مسائل دولت و مجلس و شرایط کشور به ویژه در یک سال آخر بودیم. بنابراین مردم به دنبال آرامش، امنیت و معیشت هستند. حال کسانی که خود را خدمتگزار مردم می‌دانند باید از نگاه مردم وظیفه خود را انجام دهند. هدف هر کدام از ما که لباس سفید بر تن کرده‌ایم بدون تردید خدمت به مردم بوده و افتخار یافتیم که لباس خدمت به مردم را بپوشیم. بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که بیمار از چه رنگ، نژاد، فرهنگ و باور و کدام نگاه سیاسی است. اینکه بیمار مسلمان است یا یهودی و یا مسیحی، ایرانی است یا غیر ایرانی، اسیر است یا فرمانده هیچ تفاوتی نمی‌کند چرا که ما این لباس مقدس را برای خدمت به تن کرده‌ایم.

هاشمی با اشاره به مشکلات حوزه پرستاری گفت: در پرستاری با کمبود 100 هزار نفری در گروه پرستاری مواجهیم البته وزرای بهداشت و مسئولین قبلی هم این موضوع را مطرح کرده‌اند اما دریغ از حرکتی است که بخواهد این مشکل را حل کند.


او افزود: علیرغم افزایش کار 20 هزار نیرو را هم از دست داده‌ایم و آماری که در زمینه اضافه شدن 7000 نیرو و اضافه شدن 16 هزار پرستار در سال آینده ارائه می‌شود برای 20 هزار تخت جدیدی است که می‌خواهیم به سیستم بهداشت و درمان اضافه کنم نه برای جایگزینی افرادی که بازنشسته شده‌اند.


هاشمی با اشاره به برخی مسائل در حوزه پرستاری گفت: ما و شما هم عقیده‌ایم اما نمی‌دانم چرا در برخی زمینه‌ها توضیحات ما برای برخی موثر نیست که شاید مشکل از خود ماست که نمی‌توانیم سخنان نافذ بگوییم.

مشکل همیشگی؛ کمبود نیرو

وزیر بهداشت در ادامه گفت: مشکل دیگری که در حوزه پرستاری با آن مواجهه‌ایم موضوع نیرو است و خجالت آور است که بگویم چقدر در این باره صحبت کرده‌ام. اگر به ما نیرو می‌دادند ما راضی بودیم.


هاشمی با بیان مثالی دراین باره گفت: من به اورژانس بیمارستان شهدا رفتم و شاهد بودم که برای 26 تخت تنها چهار پرستار وجود دارد. این انصاف نیست چرا که پرستار با این حجم کاری فرصت انجام هیچ کار دیگری را ندارد و به بیمار نیز فشار وارد می‌شود.

او ادامه داد: بر این اساس در سال اول تصدی وزارت بهداشت امیدوار بودیم که در این زمینه کمکی صورت گیرد که این اتفاق نیفتد بنابراین اعلام کردیم که به صورت شرکتی نیرو بگیرند اما از آنجایی که عمدتا در جذب نیروها پارتی‌بازی وجود داشت و ترکیب نیروی ما ظرف هشت سال از 230 هزار نفر به 420 هزار نفر گسترش یافته بود و اکثرا هم دیپلم و زیر دیپلم بودند در حالی که می‌توانستیم همه این نیروها را از طریق شرکت‌های خدماتی جذب کنیم. بنابراین اعلام کردیم که استخدام در قالب تبصره و قرارداد ممنوع باشد و نیروها را به صورت شرکتی بگیریم. بعد از این موضوع به دلیل رفتار نادرست شرکت‌ها کسی برای استخدام نیامد و ما شرکتی را تحت نظر هیئت امنا ایجاد کردیم که سه الی چهار هزار نیرو را از این طریق به کار گرفتیم. البته این کار ما خلاف قانون تلقی شد و توبیخ شدیم و به ما گفتند چرا کشور را به دلیل متورم شدن تعداد پرسنل وزارت بهداشت دچار مشکل می‌کنید.

هاشمی با بیان اینکه اینطور نیست که بگوییم تعداد نیروی پرستاری زیاد است، گفت: البته شرمنده پرستاران هستیم و در عین حال دست ما بسته است. آنچه که من می‌توانم برای تامین نیرو انجام دهم این است که بگویم از بخشی از درآمد بیمارستان‌ها بزنند تا نیرو را تامین کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته معاونت پرستاری طرحی را شروع کرده و نام آن را کمک پرستار گذاشته است. برخی‌ها می‌گویند با این طرح می‌خواهید جای پرستار را بگیرید. لازم است بگویم حداقل سوابق ما را با مسوولان قبلی مقایسه کنید. آیا ما دنبال آن هستیم که احترام جامعه پرستاری را کاهش دهیم؟ تاکید می‌کنم که خط اول سلامت حوزه پرستاری است. اگر پرستار نباشد، کار پزشک انجام نمی‌شود. این را همه می‌دانند. اکثریت غریب به اتفاق جامعه پرستاری می‌دانند که راه چیست.


هاشمی به برگزاری مراسم جداگانه‌ای از سوی سازمان نظام پرستاری برای روز پرستار اشاره کرد و گفت: برای امروز ناراحت هستم. دلم نمی‌خواست دو مجلس داشته باشید. نمی‌دانم این مباحث کی می‌خواهد درست شود. امیدوارم سال آینده با هم و در یک مسیر و در جهت منافع و معیشت جامعه پرستاری اقدامات دنبال شود. عزت کشور به اتحاد است. آرزو می‌کنم جامعه پرستاری با نشاط باشد و بتواند به مردم روحیه بیشتری برساند.

او در حاشیه این مراسم هم گفت: پرستاران مشکل استخدام دارند و کمبود نیرو به شدت آنها را فرسوده می‌کند. از طرف دیگر در حالی که جامعه پرستاری با مشکلات معیشتی روبه‌روست، در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت بار کاری مراکز درمانی به ویژه در اورژانس‌ها افزایش یافته، این در حالیست که اگر خدمات پرستاری نباشد، کار پزشکان به ثمر نخواهد رسید. به همین دلیل لازم است به جامعه پرستاری توجه ویژه‌ای شود که امیدواریم با گشایش در کار دولت، حق و حقوق جامعه پرستاری نیز بیش از پیش تامین شود.

خبر خوب وزیر به پرستاران

وزیر بهداشت یک خبر خوب هم به پرستاران داد و گفت: اگر بگویم که هر روز گرفتار این موضوع هستم که پرداختی پرستاران را به‌روز کنیم، حرف نادرستی نزده‌ام. دغدغه اصلی‌ام در حوزه پرستاری آن است که بتوانم مطالباتشان را به روز کنم و امیدواریم این موضوع تا پایان سال به سرانجام برسد.

هاشمی تاکید کرد: حق و حقوق پرستاران بیش از اینهاست. چراکه کار پرستاری کاری سخت و طاقت‌فرساست. حال طرح تحول سلامت نیز اجرا شده و 11 میلیون نفر بیمه شده جدید هم داریم. این در حالی است که نیرویی به حوزه پرستاری اضافه نشده است. برهمین اساس لازم است در کنار سایر صنوف پزشکی، به خدمات جامعه پرستاری نیز توجه شود. باید از جامعه پزشکی یک صدا بلند شود و آن هم خدمت و توجه به مردم و البته توجه به معیشت صنف است.

نشاندن دسته گل به جای وزیر بهداشت

برنامه نظام پرستاری در روز پرستار در برج میلاد هم همزمان برگزار شد که در این برنامه در جایگاهی که برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود، به جای خود او گل نشانده شد.

روز پرستار

در این برنامه، رییس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به حل نشدن مشکلات جامعه پرستاری با وجود گذشت سال های مدید، گفت: «مشکلات جامعه پرستاری فقط در مراسم بزرگداشت روز پرستار به شکل مروری از آنها یاد می گردد و به جای حل آن همیشه سعی گردیده با درمان های موقتی همانند تربیت غیرکارشناسانه و استخدام نیروهای غیرعلمی و ناکارآمد، رشد و توسعه این حرفه در هاله ای از ابهام بماند و امروز به شکلی شود که دانشجویان این حرفه در وضع اضطراب از آینده مبهم حرفه خود به سر برند و شاغلین این حرفه بدون انگیزه و نگران از غیرتخصصی شدن این حرفه در انتظار تغییر محل خدمت از بالین به سایر واحدها باشند.

در این مراسم مسعود پزشکیان نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران انتقاد کرد و گفت: چطور می شود که پزشکی در یک بیمارستان دولتی ماهانه 150 میلیون تومان درآمد داشته باشد و درآمد یک نیروی آزمایشگاهی یا پرستاری حداکثر چند میلیون تومان باشد.

او اضافه کرد: در کشور فرانسه حداکثر درآمد یک پزشک در سال 140 هزار یورو و پرستار 70 هزار یورو است یعنی اختلاف درآمد این دو، دو برابر است نه 30 برابر و آنچه که ما درست کرده ایم

پزشکیان گفت: هر گاه این حرف ها را می زنم می گویند ضد پزشک است اما من ضد هیچ کس نیستم بلکه ضد بی عدالتی و ظلم هستم زیرا پزشکی با چهارساعت کار یک صد میلیون تومان و پرستار با 40 ساعت کار یک میلیون تومان می گیرد.

دو برنامه روز پرستار با حواشی این چنینی پایان یافت و معلوم نیست مشکلات اختلافات بر سر مشکلات صنفی چه زمانی قرار است کم و یا تمام شود.

47304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکرم سادات A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    5 2
    پرستارای عزیز روزتون مبارک، فرشته روزت مبارک