ایرنا نوشت: رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که میان بنیاد شهید، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری انجام شد از امروز جانباختگان فاجعه منا بعنوان شهدای منا نام گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی روز شنبه در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه بیناد شهید، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری افزود: جانباختگان فاجعه منا از این پس به عنوان شهید تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته و خدماتی را به آنان و خانواده هایشان ارائه می دهیم.

وی اظهار داشت با توجه به اینکه در جح تمتع امسال دو حادثه رخ داد که 11 نفر در حادثه مسجدالحرام و 461 نفر در فاجعه منا جان باختند به همین منظور از امروز 472 نفر بعنوان شهدای منا تحت پوشش بنیاد شهید قرار می گیرند و از خدمات فرهنگی این نهاد بهره مند می شوند.
وی تصریح کرد: فرزندان و همسران این شهدا پس از دریافت کارتی بعنوان شهدای منا از خدماتی همچون بهره مندی از سهمیه دانشگاه، مدارس شاهد و معافیت سربازی بهره خواهند برد.
شهیدی ادامه داد: همچنین این افراد می توانند از مراکز مشاوره ای و مددکاری بنیاد شهید که در سراسر کشور داریم، بهره مند شوند.
معاون رییس جمهوری گفت: همچنین برای بیمه این افراد سازمان حج و زیارت تقبل کرده هزینه ای که برای این افراد نیاز است پرداخت کند و کسانی که بیمه ندارند زیرنظر امور پزشکی و بیمه ای بنیاد شهید قرار گیرند.
شهیدی گفت: همچنین ما سالانه سهمیه ای برای اعزام این افراد علاوه بر سهمیه ای که از قبل داشته ایم به حج عمره و عتبات لحاظ می کنیم تا این افراد از این خدمت فرهنگی بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که از امروز این عزیزان بعنوان شهدای منا تلقی می شوند روی قبر آنان اجازه داده می شود که نام شهید لحاظ شود.
وی گفت: 42 شهید از شهدای منا در مقبره الشهدای مکه هستند که هماهنگی لازم برای زیارت قبور این شهدا از سوی خانواده هایشان با همکاری سازمان حج و زیارت نیز انجام شده است.
شهیدی اضافه کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب سفارشات فراوانی برای رسیدگی به خانواده های این شهدا داشته اند از امروز با امضای این تفاهم نامه خواسته رهبری اجرا می شود و همه خانواده هایی که در این حادثه تلخ فرزندانشان به شهادت رسیده اند از خدمات فرهنگی بنیاد شهید بهره مند می شوند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه ریزی های لازم برای برگزاری یادمان یا کنگره بزرگداشت شهدای منا با بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و این سازمان در سالروز شهادتشان انجام شده است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: متاسفانه در حج تمتع امسال اتفاقی رخ داد که از بی لیاقتی دولتمردان آل سعود بود که تعداد زیادی از زائران کشورهای مختلف جان باختند که اخبار این وقایع به گوش مقام معظم رهبری رسید و نامه ای از سوی سازمان و حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای شخص ایشان ارسال شد و در مرحله اول ایشان اجازه دادند جاباختگان منا در گلزار شهدا دفن شوند.
شهیدی ادامه داد: پس از این واقعه خانواده های آنها خواستار اتلاق شدن این جانباختگان بعنوان شهید شدند و روی سنگ برخی از آن ها که در گلزار شهدا به خاک سپرده شده اند عنوان شهید نوشته شده است که پس از پیگیری های مقام معظم رهبری و توجه بالای ایشان به این موضوع و خواسته خانواده ها امروز این عزیزان نیز بعنوان شهدای منا نامگذاری شدند.
در پایان این نشست تفاهم نامه ای برای ارائه خدمت به خانواده های این شهدا به امضای حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده بعثه مقام معظم رهبری و سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت به امضاء رسید.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد جعفر IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    امیدوارم آقای شهیدی در موارد مشابه زیادی که از خدمات کشوری رخ داده است هم این امتیازات رو قایل بشن