تسنیم نوشت: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اتهامات مطرح شده از سوی انگلیس و فرانسه مبنی بر اینکه دولت سوریه عامل به شکست کشاندن مذاکرات ژنو ۳ بوده و شهر تاریخی حلب را تخریب می کند، "دروغین" و "گمراه کننده" دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه العالم، "بشار جعفری" در کنفرانس مطبوعاتی بعد از جلسه محرمانه شورای امنیت درباره وضعیت انسانی حلب تأکید کرد این‌ اتهامات که دولت سوریه مذاکرات ژنو 3 را به شکست کشانده و شهر باستانی حلب را تخریب می‌کند، کذب و گمراه کننده است.

جعفری افزود: هیئت مذاکره کننده دولت سوریه از لحظه اول در مذاکرات حاضر بود. این در حالی است که طرف های دیگری در سالن مذاکرات حاضر نشدند و اصولا هیئتی از آنان برای مذاکراه تشکیل نشد و نمایندگان دولت سوریه و دی میستورا نمی دانستند که چند هیئت از مخالفان در طرف مقابل حضور خواهند داشت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به وجود مشکلات اساسی در زمینه سازی لازم برای گفت‌وگوهای غیر مستقیم در ژنو 3 درباره سوریه اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این بود که فرانسه و انگلیس، مشکل شکست عربستان و اردن در آماده کردن دو لیست مجزا مشتکل از معارضان و تروریست‌ها را به حال خود رها کردند و این دو پرونده بسیار حساس را به ژنو فرستادند.

جعفری همچنین تاکید کرد: شکست در آماده‌سازی این دو لیست، گفت‌وگوهای ژنو را نابود کرد، به عبارتی آمریکا، انگلیس، عربستان، ترکیه و قطر مسئول شکست نشست ژنو هستند، چرا که ابتدای این کار اشتباه بود و این کشورها به اقدام‌هایی که بر اساس قطعنامه 2254 بر سر آن‌ها به توافق شده بود، احترام نگذاشتند.

جعفری با تاکید بر اینکه در سایه تداوم حمایت این کشورها از تروریسم هیچ رغبتی برای راه حل سیاسی اوضاع سوریه وجود ندارد، افزود: این کشورها اساسا به دنبال حل و فصل سیاسی نیستند به همین خاطر از همان ابتدا به مخالفان مقیم ریاض گفتند که برای مذاکرات سیاسی غیر مستقیم برنامه ریزی نکنند و به محل اقامت دی میستورا نروند.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه، این گروه مخالفان مقیم ریاض نبودند که به محل اقامت دی میستورا رفتند بلکه او بود که به هتل محل اقامت آنها رفت، گفت: فرستاده سازمان ملل به ما اعلام کرد که ادعای سفیران انگلیس و فرانسه در شورای امنیت مبنی بر اینکه دولت سوریه مسئول شکست مذاکرات است، کذب است.

این مقام سوری اظهار داشت: دی میستورا به ما خبر داد که مخالفان مقیم ریاض مذاکرات را ترک خواهند کرد به همین خاطر برای حفظ جایگاه سازمان ملل و شأن خود اعلام کرد که مذاکرات مستقیم به تعویق افتاد، به دیگر سخن او بر مسئولیت این هیئت غیر مسئول سرپوش گذاشت و دی میستورا به خوبی می داند که چه کسی مسئول شکست مذاکرات است.

جعفری در پایان گفت: سفیران آمریکا، انگلیس و فرانسه اخبار واقعی شرایط حاکم بر سوریه را منتقل نمی‌کنند، زیرا با توجه به پیروزی نظامی ارتش سوریه با همکاری متحدان روس و ایرانی، آنها به دنبال حل و فصل سیاسی بحران نیستند.

تاکید بوگدانف بر لزوم یکپارچگی تلاش ها برای مبارزه با تروریسم

معاون وزیر امور خارجه روسیه با ابراز خرسندی از نتایج ششمین نشست کمیته مشترک روسیه و عراق ابراز امیدواری کرد که نشست بعدی در شهر آزاد شده موصل برگزار شود.

به گزارش تسنیم، میخائیل بوگدانف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: این نشست شاهد بحث گسترده درباره همه زمینه های همکاری در فضایی از تفاهم و دوستی سنتی بود؛ به گونه ای که این مذاکرات همسانی دیدگاهها درخصوص آینده و افق های گسترده برای تعمیق روابط بین دو کشور را نمایان ساخت.

وی افزود: تیم دو کشور همچنین درباره همکاری در زمینه نظامی فنی و امنیتی و هماهنگی مواضع و یکپارچگی توانمندیها برای مبارزه موثر با تروریسم بحث و گفت وگو کردند.

بوگدانف را دشمن مشترک روسیه و عراق توصیف و بر لزوم فعالیت مشترک در این زمینه تاکید کرد.

وی تصریح کرد: ما از نتایج ششمین جلسه کمیته دولتی مشترک که برای اولین بار از سال 2003 میلادی در بغداد برگزار شد، خرسندیم.

بوگدانف گفت: مواضع روسیه و عراق در بسیاری از مسائل ضروری بین المللی و منطقه ای بویژه مبارزه با تروریسم و ایجاد راهکارهای سیاسی برای بحران ها در منطقه بویژه بحران در سوریه مشابه و همسان است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 0
    تا حق وتو هست عدالت ظالم کسی است که دارندگان حق وتو بگویند
  • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 2
    اقای جعفری چرا فرافکنی میکنن.راحت دارین مردمو به بهانه داعش بمباران میکنین.دیر یا زود رفتنی هستین.عاقبت ظلم همینه.