۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

اقتصاد نیوز نوشت:دو کارشناس و فعال بازار پاسخ دادند که ارزانی در بازار آهن چه تاثیری بر قیمت مسکن می‌گذارد؟

بررسی‌ها از بازار تیرآهن نشان می‌دهد که قیمت این محصول در یک ماه اخیر روندی نزولی داشته است. به گفته تعدادی از عرضه‌کنندگان تیرآهن، بلاتکلیفی بعد از برجام ، نبود چشم انداز روشن و کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت و سردرگمی متقاضیان شده است. اما این ارزانی در بازار آهن چه تاثیری بر قیمت مسکن می‌گذارد؟

در همین مورد سارینا کریمیان، کارشناس فروش آهن به اقتصادنیوز گفت:رشد قيمت جهانی آهن به همراه تغيير بهای ارز می‌تواند در نگاه كلان بر قيمت داخلی آهن تاثيرگذار باشد. اما اين كه با افزايش بهای آهن، قيمت مسكن نيز متناسب با آن و درحد قابل توجهی صعود كند، این چنين نيست. هر چند تاثير خود را نيز به جای می‌‌گذارد. 

وی ادامه داد: به هر حال بالا رفتن قيمت ملك به عواملی چون فعل و انفعالات اقتصادی و موقعيت جغرافيايی زمين و... برمی‌گردد. البته رشد حدود ۱۰۰درصدی قيمت آهن و مشتقات آن نظير درب، پنجره، تيرآهن و ميلگرد در نهايت می‌‌تواند بين ۱۸ تا ۲۰درصد بر قيمت تمام شده ساختمان تاثير بگذارد.

وی اضافه کرد:به طور کلی سازه‌هایی که در سال‌های 93 و 94 پایان کار دریافت کرده‌اند ارزان‌تر از ساختمان‌های تمام شده سال 89 تا 91 هستند.سازه‌هایی که در ابتدای سال 94 اسکلت‌بندی شده اند نیز اران‌تر هستند.

در همین مورد سلمان حیدری، کارشناس فروش سایت آن‌لاین فلزات ساختمانی هم در پاسخ به این سوال که آیا مسکن در سال 95 به علت کاهش قیمت آهن‌آلات ممکن است ارزان‌ شود، به اقتصادنیوز گفت: کاهش یا افزایش قیمت هر مصالح ساختمانی بر قیمت نهایی ساختمان موثر است.بدون تردید سازنده‌ای که محصولات ساختمانی خود را ارزان‌تر و با قدرت چانه‌زنی بیشتری تهیه می‌کند می‌تواند ساخت‌وساز موفق‌تری داشته باشد.به طور مثال سازنده‌ای که پایان کار ساختمان خود را در سال 94 اخذ کرده در بازار موفق‌تر از سازندگان دارای پایان کار سال 89 تا 91 یعنی اوج گرانی ساخت‌وساز و قیمت مصالح ساختمانی است.

این فعال ساختمانی تصریح کرد:نوسانات قیمتی مصالح ساختمانی می‌تواند رقابت شدیدی بین سازندگان ایجاد کند؛ به ابن نحو که اگر سازنده‌ای می‌خواهد در بازار راحتر و بی‌حاشیه‌تر ساخت وساز های خود را در معرض فروش بگذارد، باید محصول نهایی خود را ارزان‌تر و برابر با قیمت سازندگانی که در زمان ارزان شروع به ساخت‌وساز کردند عرضه کند.

حیدری خاطرنشان کرد: اگرچه بیشتر سازندگان راضی به کاهش قیمت بیش از حد نیستند اما در نهایت برای حفظ جایگاه و بازگشت اصل سرمایه خود مجبور به ارائه تخفیفات متعدد خواهند شد. 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    14 12
    درسته که مایل نیستند اما مجبورند چون سرمایه هاشون به صورت ملک بلوکه شده.
    • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      8 8
      خوب شد که گفتی
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    چاره ای جز ارزان تر فروختن ندارند.