صدای اقتصاد نوشت:قیمت نفت دوباره مسیر صعود را در پیش گرفت. این در حالی است که دلار روندی نزولی را طی می‌کند. دلیل این افزایش قیمت نیز شایعه‌هایی بوده‌است که در مورد احتمال کاهش عرضه گفته شده‌است.

شاخص نفت دبلیوتی‌آی امریکا با 1.1درصد افزایش به 32.63دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. نفت برنت حوزه دریای شمال نیز با 0.8درصد افزایش به 35.32دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است.

ضعف دلار باعث می‌شود خرید کالاهایی مثل نفت ارزان‌تر تمام شود. از طرفی هنوز شایعه‌ها در مورد احتمال نشست اضطراری اوپک با تولیدکنندگان غیر اوپکی وجود دارد که احتمال می‌دهد تولید نفت کاهش پیدا کند. به این ترتیب قیمت نفت روندی افزایشی را در پیش گرفته‌است.

قیمت نفت از تابستان 2014 تا کنون بیش از 70درصد کاهش یافته‌است. ادامه روند نزولی قیمت نفت به عرضه آن بستگی دارد.

بازگشت دوباره ایران به بازارهای بین‌المللی نفت پس از تحریم‌ها باعث تشدید هیجانات در بازار نفت شده و قیمت نفت را کاهش داده‌است اما گزارش‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نشان می‌دهد روند افزایش صادرات نفت این کشور بسیار آهسته بوده‌است.

بسیاری از تحلیل‌گران نفتی بر این باورند که ایران برای افزایش تولید و فروش آن به زمان نیاز دارد. ابتدا باید مشتریان خود را دوباره به دست بیاورد. به این ترتیب بازگشت ایران طبیعتاً سرعت آرامی خواهد داشت.

کشورهای عضو اوپک طبق قاعده باید 30میلیون بشکه نفت در روز تولید کنند. البته اوپک در عمل از سقف تعیین‌شده تجاوز می‌کند و نفت بیشتری تولید می‌کند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نفت برای چند ماه آینده همچنان با قیمت پایین باقی خواهد ماند و نوسان بسیاری خواهد داشت. بخشی از این جریان به بحران اقتصاد جهانی باز می‌گردد. دیگر پیش‌بینی‌ها از این قرار است که احتمال کاهش تولید از سوی اوپک بسیار کم است.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =