یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از وضعیت مذاکرات سوریه و نقش آفرینی کشورها می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهر مونیخ آلمان امروز شاهد نشست گروه‌ بین‌المللی حامی سوریه با مشارکت 17 کشور و سه سازمان است درحالی که سازمان ملل خواهان آتش‌بس فوری در سوریه شده است.

منابع نزدیک به نشست مونیخ گفتند که این مذاکرات در قالب نشست وین که شاهد چندین دور مذاکره درباره حل بحران سوریه خواهد بود. این گروه شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، چند کشور عربی، پنج عضو دائم شورای امنیت، ایتالیا، آلمان، ایرن و ترکیه است.

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با خبرآنلاین دربارۀ روند مذاکرات سوریه گفت:

مسئله سوریه به بحرانی پیچیده و در هم تنیده تبدیل شده که به نظر نمی رسد حل و فصل آن به سادگی میسر باشد. باید این بحران را به سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی تقسیم کنیم. در سطح داخلی گروه هایی که زمین دارند، اسلحه و قدرت به مذاکرات نیامده اند، به دلیل اینکه بخشی از آنها در زمره گروه های تروریستی هستند و بخش دیگرش هم بازیگران منطقه ای مانند ترکیه علاقه ای ندارند در گفتگوها حضور داشته باشند.

در سطح منطقه ای عربستان، ترکیه و اسرائیل به هیچ وجه نمی خواهند شرایط در فضای فعلی به نتیجه برسد چرا که آنها عملا به هیچ یک از خواسته های خود نمی رسند. در سطح بین المللی آمریکای اوباما و روسیه علاقه دارند ماجرا هرچه سریعتر به پایان برسد اما دشواری های داخلی و منطقه ای که به آن اشاره کردم مانع از تسهیل روند می شود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در ادامه افزود: شواهد و قرائن از آغاز فعالیت لابی های اسرائیلی و سعودی و عربی در آمریکا با جمهوری خواهان حکایت دارد. لابی هایی که می خواهند از همین حالا ماجرای سوریه را با جمهوری خواهان نهایی کنند تا در صورتی که ساکن بعدی کاخ سفید یک جمهوری خواه باشد، روندهای سوریه در جهت میل آنها و در نه به سود منافع جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

محبعلی بیان داشت: کارشکنی های عربستان، ترکیه و اسرائيل هم در این میان موثر است. ضمن اینکه گروه های کردی که در سوریه فعال هستند، با پ.ک.ک ارتباط نزدیکی دارند و در نتیجه ترکیه اصلا نمی خواهد این گروه ها در مذاکرات صلح سوریه و به ویژه در ژنو حضور داشته باشد. ضمن اینکه گروه های معارضی هم که به ژنو رفته اند، اگر نگوییم جریانات دست چندم هستند، دست کم چندان نمی توانند در آینده معادلات سوریه نقش آفرین باشند. با این توضیحات اگر نگوییم به نتیجه رسیدن مذاکرات غیر ممکن است حداقل باید بپذیریم که بسیار بعید است.

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =