اقتصادنیوز نوشت: رئیس انجمن سنگ‌ ایران با بیان اینکه تا پایان سال 2016 بازار سنگ‌آهن تغییر چندانی نخواهد داشت، گفت: بهبود اندک قیمت سنگ‌آهن ایران خوشبینی‌هایی در بازار به وجود آورده است.

ابوالقاسم شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به 20 دلار خواهد رسید، اظهار کرد: سنگ‌آهن 20 دلاری غیرممکن است زیرا در تمام دنیا هزینه تولید سنگ‌آهن بالاتر از 20 دلار تمام می‌شود و این میزان افت قیمت بعید به نظر می‌رسد.

او با بیان اینکه معدنکاران سنگ‌آهن در انتظار پایان عید شکوفه‌های چین هستند، گفت: در حال حاضر چین تعیین‌کننده سیاست‌های بازار جهانی سنگ‌آهن است و باید ببینیم سرنوشت قیمت سنگ‌آهن پس از عید چینی‌ها به کدام سمت می‌رود گرچه عمده پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که در سال 2016 اتفاق مثبتی در بازار سنگ‌آهن نخواهد افتاد.

رئیس انجمن سنگ ایران افزود: صعود قیمت سنگ‌آهن ایران که به 40 دلار که طی هفته گذشته متال بولتن اعلام کرد، اندکی امیدواری و خوشبینی را به بازار برگردانده و این یک خبر خوشحال‌کننده برای معدنکاران است که در حال حاضر در امور مالی معدن‌شان ناتوان شده‌اند.

شفیعی با بیان اینکه هنوز زود است صعود قیمت سنگ‌آهن را آغاز بازگشت قیمت به دو سال گذشته دانست، گفت: سنگ‌آهن تا زمانی که به مرز60 دلار نرسد برای فعالان این عرصه از کسب و کار توجیه اقتصادی ندارد زیرا هزینه حمل و نقل در این حوزه بالاست و اغلب معادن سنگان و خواف در پرداخت هزینه‌های حمل و نقل‌شان ناتوان شده‌اند و مالیات‌هایی مانند حقوق دولتی و غیره اجازه سودآوری این شرکت‌های معدنی را نمی‌دهد. به همین دلیل تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن افزایش پیدا نکند و به ثبات لازم نرسد، بخش خصوصی به فضای تولید و صادرات سنگ آهن اعتماد نخواهد کرد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =