همشهری آنلاین نوشت: باکتری‌ها می‌توانند ببینند،‌ در واقع تمامی فضای این تک‌سلولی‌ها یک چشم واحد است و مانند یک دوربین کوچک با قابلیت متمرکز ساختن نور عمل می‌کند.

براساس گزارش MSNBC، اين توانايي چيزي فراتر از احساس جهت نور است و به اين تك‌سلول‌ها اجازه مي‌دهد تا نقطه‌ درست را انتخاب كنند. به گفته دانشمندان دانشگاه فرايبورگ و كويين مري، دانستن اينكه باكتري‌ها همانطور مي‌توانند جهان اطرافشان را ببينند كه انسان مي‌تواند،‌بسيار هيجان‌انگيز است.

محققان با مطالعه روي گونه‌‌اي از سيانوباكتري‌ها كه عامل تشكيل لجن سبزرنگ سطح سنگ‌ها در نزديكي مناطق مرطوب و درياها هستند، به اين حقيقت پي بردند. از گذشته اين حقيقت آشكار شده‌بود كه اين باكتري‌ها مي‌توانند به سمت نور حركت كنند يا از آن دور شوند و به همان‌ شيوه‌اي فتوسنتز را انجام مي‌دهند كه گياهان انجام مي‌دهند.

محققان با تاباندن پرتوهاي ليزري روي باكتري‌ها رفتارهاي آنها را با ميكروسكوپ تحت نظر گرفتند و مشاهده كردند اين موجودات تا چه اندازه نسبت به نور حساسند و نسبت به آن آگاهي دارند. به محض اينكه حاشيه ديواره سلول با حاشيه نور ليزر برخورد مي‌كرد،‌ سلول مسير خود را تغيير مي‌داد و از نور ليزر دور مي‌شد.

به گفته دانشمندان سيانوباكتري‌ها احتمالا قديمي‌ترين و كوچكترين نمونه‌هاي جانداران چشم‌دوربيني هستند. دانشمندان احتمال مي‌دهند اين جانداران مي‌توانند نور را تقريبا شبيه به چشم انسان متمركز سازند،‌ اگرچه تصويري نهايي كدرتر از چيزي است كه انسان مي‌بيند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =