روحانی:نه آغازگر تنش و نه علاقمند به تداوم آن در منطقه هستیم/ مبارزه با تروریسم با بمباران نمی‌شود

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران با موقعیت جغرافیایی راهبردی و امکانات و توانمندی‌های اقتصادی گسترده، آماده تعامل و همکاری با همه کشورهای جهان است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سازمان‌های خارجی مقیم تهران گفت: تعامل و همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان ارزان‌ترین مسیر ارتباطی شرق و غرب، به نفع اقتصاد و تجارت جهانی است.

رییس‌ جمهور با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مردم ایران 37 سال قبل برای استقلال، آزادی و حاکمیت ملی خود، انقلاب عظیمی را با وجود مخالفت قدرت‌های جهانی به پیروزی رساندند و از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب نیز پیوسته خواهان روابطی خوب با همسایگان و کشورهای جهان بوده و هستند.

روحانی موفقیت مذاکرات هسته‌ای را نشان دهنده مؤثر بودن راه‌های تعامل در مقابل تحریم، فشار و تقابل دانست و اظهار داشت: دولت یازدهم از همان ابتدای فعالیت خود به جهانیان اعلام کرد در صورتی که تکریم به جای تحریم قرار گیرد، مسأله هسته‌ای از طریق مذاکره قابل حل و فصل خواهد بود.

رییس‌ جمهور، بزرگترین دستاورد برجام را شکست ایران هراسی در جهان دانست و گفت: مردم جهان در پی مذاکرات موفق هسته‌ای دریافتند که ایران هراسی واقعیت ندارد و مردم ایران مردمی صلح‌دوست و صلح‌خواه هستند.

روحانی به برخی تلاش‌ها و ادعاها در این باره که ایران به دنبال سلطه بر منطقه است اشاره کرد و اظهار داشت: برخلاف این ادعاها جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری چشم طمع نداشته و در امور داخلی هیچ یک از آنها دخالت نکرده و نخواهد کرد و مبارزه جدی با تروریسم و بازگرداندن ثبات به منطقه حساس خاورمیانه برای جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است و هدف اصلی ما مقابله با تروریسم و پایان یافتن بی‌ثباتی در کل منطقه است.

رییس‌ جمهور با اشاره به این که ایران به دنبال روابط دوستانه با کشورهای منطقه است، تأکید کرد: ما نه آغازگر تنش و نه علاقمند به تداوم آن در منطقه هستیم. مردم ایران مردمی صلح‌خواه و ضد تروریسم هستند و تاکنون نیز 17 هزار ایرانی به وسیله تروریست ها به شهادت رسیده‌اند.

روحانی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا کشوری که به دعوت دولت‌ها و ملت‌های همسایه و دوست پاسخ مثبت می‌دهد و در حال مبارزه با تروریسم است خطر برای منطقه محسوب می‌شود و یا کشوری که به همسایگان خود حمله و زندگی مردم آن کشورها را با ناامنی مواجه ساخته است؟

رییس‌ جمهور تروریسم را خطری نه تنها برای منطقه که برای کل جهان دانست و تأکید کرد: باید با تروریسم و ریشه‌های آن که جهل، فقر و بیکاری در منطقه هستند، مقابله کنیم.

روحانی گفت: آوارگی 70 ساله ملت مظلوم فلسطین نمی‌تواند برای هیچ انسان صلح‌دوستی در جهان قابل قبول باشد. اگر با تروریسم به طور جدی مقابله نشود به مناطق دیگر جهان از جمله اروپا، آفریقا و آسیا نیز سرایت خواهد کرد.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ‌مبارزه با تروریسم با شعار و ائتلاف‌های ظاهری و بمباران هوایی امکان‌پذیر نیست و همه کشورهای جهان باید تصمیم بگیرند با ترور، خشونت و افراطی‌گری مقابله کنند و بدانند تروریست‌ها هیچوقت ابزار خوبی برای پیشبرد سیاست‌ها و اهداف آنها نخواهند بود.

روحانی تأکید کرد: ‌هر کشوری که فکر می‌کند از طریق تروریست‌ها می‌تواند به اهداف سیاسی خود در منطقه دست یابد دچار خطا و اشتباه شده است و امروز وظیفه انسانی ما، همه کشورهای منطقه و جهان تلاش برای پایان دادن به کشتارها، آوارگی ملت‌ها و جلوگیری از غارت نفت ملت‌ها توسط تروریست‌ها است.

رییس‌ جمهور در ادامه به موضوع آوارگان اشاره کرد و اظهار داشت: سیل مهاجرت‌ها در منطقه نشان می‌دهد که چگونه تروریسم می‌تواند همه کشورها را تحت تأثیر خود قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشورهای مختلف برای مبارزه با تروریسم، انتقال کمک‌های نوع‌دوستانه به ملت‌های نیازمند و آوارگان است.

وزیر امور خارجه نیز در ابتدای این مراسم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: ‌جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه کشورهای منطقه جهت مبارزه با چالش‌های مشترک است.

محمدجواد ظریف اظهارداشت: گسترش موج افراطی‌گری و خشونت تهدیدی جدی برای منطقه شده است و یقین داریم رفع چالش‌های مشترک منطقه با ایجاد یک نیروی مشترک امکان پذیر است.

ظریف سیاست جمهوری اسلامی را تنش‌زدایی، تعامل و تقویت روابط با همه کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه دانست و ابراز امیدواری کرد: سال آینده سالی توأم با پیشرفت و صلح و امنیت برای منطقه باشد.

صالح الزواوی سفیر فلسطین نیز در این مراسم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اجراي رسمي برجام اظهارداشت: اجرای برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) به نفع منطقه و جهان بود.

الزواوی تروریسم را خطری برای جهان دانست و تأکید کرد: باید همه کشورها جبهه متحدی برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهند.

سفیر فلسطین در تهران، در ادامه به مبارزات طولانی ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود اشاره کرد و اظهار داشت: برخی همچنان در مقابل حقوق حقه ملت فلسطین مقاومت می‌کنند و این حق ما با زور سلاح پایمال شده است.

وی اظهار داشت: با ایجاد کانون‌های شعله‌ور در منطقه موضوع مبارزات ملت فلسطین منحرف می‌شود و ما باید تمام تلاش خود را برای دفاع از حقوق ملت فلسطین بکار گیریم تا صلحی مبتنی بر عدالت و بدور از تبعیض‌نژادی حاصل شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 0
    ایران دوستت دارم که این چنین رئیس جمهوری داری. بوس بوس...
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    2 0
    به این می گن یه چهره صلح طلب .. رئیس جمهور قبلی که می خواست با تمام دنیا بجنگه خخخخخخخخخ