هاشمی رفسنجانی خطاب به مردم: فردا خیابان‌ها را پر کنید

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: پیر و جوان و زن و مرد ایران چون امام(ره) را شناخته بودند، حرف‌های ایشان سند بزرگی برای تصمیم‌گیری‌ها بود که همیشه در میدان بودند.

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از اعضای جمعیت جوانان انقلاب اسلامی و فعالین سیاسی، با یادآوری خاطرات دهه فجر سال 1357،  با تأکید بر حمایت‌های همه جانبه شرق و غرب از رژیم پهلوی، گفت: مبارزین که چشم و گوششان به فرمان امام(ره) بود، وقتی سخنرانی‌ها و بیانیه‌های ایشان را می‌شنیدند و می‌خواندند، مردم را به مبارزه دعوت می‌کردند.

وی با بیان شرایط امام(ره) در زمان تبعید در ترکیه، عراق و سرانجام فرانسه، گفت: در تمام آن 15 سال با سخنان امام(ره) و توضیحات شاگردان ایشان در حوزه ها، دانشگاه و بطن جامعه، کم کم مردم آگاه شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اهمیت و حساسیت روزهای منتهی به 22 بهمن در سال 57، گفت: نبض تاریخ به تندی می‌زد و چرخ زمانه به سرعت می‌چرخید و در کشور دو دولت بود یک دولت از سوی رژیم پهلوی، برای ادارات و سازمان‌ها بود و یک دولت از سوی امام(ره) و برای مردم بود.

وی با تحلیلی از روند گرویدن نظامی‌ها به صفوف مردم در خیابان‌ها، به بیعت نیروی هوایی با امام(ره) در مدرسه علوی اشاره کرد و گفت: آن صحنه آن‌قدر برای رژیم پهلوی شکننده و وحشت‌آور بود که با مونتاژ خواندن عکس‌های آن روز، می‌خواستند برای مردم تردید ایجاد کنند، اما بعد از آن روز، اختلافات به پادگان‌ها و بین فرماندهان ارتش و نیروها رسیده بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ترس رژیم پهلوی از مردم، به تهدیدهای آنان در دهه فجر اشاره کرد و گفت: همه را تهدید به قتل عام در حکومت نظامی می‌کردند، اما مردم با یک اشاره امام(ره) به خیابان‌ها آمدند و توطئه آنان شکست خورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تأیید سخنان خویش برای ترس رژیم پهلوی از مردم، به زمان تبعید امام(ره) اشاره کرد و گفت: برای دستگیری یک پیرمرد شبانه به منزلشان ریخته و شبانه ایشان را بردند و از ترس قیام مردم شبیه 15 خرداد سر هر کوچه، چندین مأمور گذاشته بودند.

وی با یادآوری مجموعه خاطراتی از دیدارها و گفت‌وگو‌های با امام(ره) در مدرسه علوی، گفت: وقتی شایعه بمباران تهران در محل اقامت امام مطرح شد، خدمت ایشان رسیدیم و گفتیم: شما اینجا نمانید، چون خطرناک است. اما امام(ره) با همان صلابت فرمودند: من از اینجا تکان نمی‌خورم، چون باعث تضعیف روحیه مردم می‌شود و این شایعات هم هیاهوی قبل از مرگ رژیم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری شرایط تهران در شب قبل از 22 بهمن، گفت: اگر چه فضای تهران با رد گلوله‌ها، خطی از آتش ترسیم می‌کرد، اما مردم در خیابان‌ها ماندند و ما هم در مدرسه دختران علوی ماندیم تا نزدیک امام باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر توکل امام(ره) بر خداوند و اعتقاد به نقش مردم، به سوره فتح اشاره کرد و گفت: حضور فوج فوج مردم در خیابان‌ها بود که دل‌های حاکمان رژیم پهلوی را به لرزه انداخت و امام هم در تعابیر خود تأکید می‌کردند که نصر این انقلاب با ترس رژیم پهلوی سرعت گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از اتفاقات تاریخی در سه ماهه پاییز و دی‌ماه 1357، به تشکیل هیأتی از سوی امام برای حل مشکل سوخت مردم اشاره کرد و گفت: من هم که عضو آن هیأت بودم، به مناطق نفت‌خیز کشور به ویژه آبادان رفتیم و یادم می‌آید که پس از صحبت با کارکنان، پذیرفتند و گفتند: فقط به خاطر دستور امام و حل مشکل مردم در تأمین سوخت داخلی را می‌پذیریم.

وی با بیان این جمله که «مردم بدون جنگ رژیم پهلوی را مستأصل کرده بودند»، به سوابق نقش مردم در صدر اسلام اشاره کرد و با بیان مصادیقی از بیانات و روایات پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع)، گفت: با اینکه در غدیر حدیث « مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ » را برای مردم گفته بودند، اما وقتی اواخر متوجه مسایلی در جامعه شده بودند، به حضرت فرمودند: اگر مردم خواستند، جامعه را اداره کن و اگر نخواستند آنها را به حال خود رها کن.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سیره نبوی را اصل برنامه‌های انقلاب اسلامی برای تأکید بر مردم خواند و با تأکید بر همراهی همیشگی روحانیت با مردم در تاریخ ایران، به مقطع پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در آشوب‌های روزهای اول، هر جا یک روحانی در میان مردم بود، کلانتری‌ها و اسلحه‌‌ها دست نخورده باقی ماند و کم کم روحانیون محله‌های شهرها و در روستاها، سازمانی با حضور جوانان برای حفظ امنیت تشکیل داده بودند که همان باعث سازماندهی کمیته‌های انقلاب اسلامی شد که در سال اول حافظ انقلاب بود.

وی با تأکید بر نقش مردم در همه مقاطع انقلاب، به آینده ایران و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز اکثریت مردم و جوانان ما آگاه و تحصیل کرده هستند و با این سرمایه، به آینده ایران و انقلاب امیدواریم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: با مردم از شورش‌ها و تجزیه‌طلبی‌ها گذشتیم، با مردم جنگ را به پیروزی سیاسی و نظامی رساندیم، با مردم کشور را ساختیم و بعدها هم هر وقت مردم آمدند، شرایط به نفع انقلاب عوض شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش مردم در دفاع مقدس، تحلیلی از مقاطع مختلف آن 8 سال ارائه کرد و گفت: در مقطع آغاز جنگ، ارتش مشغول تسویه و تصفیه بود، سپاه هنوز برای دفاع در آن وسعت سازماندهی نشده بود و مردم در نقاطی مثل خرمشهر ارتش تا بن دندان مسلح بعث را زمینگیر کردند.

وی با بیان مسایلی از توطئه انحلال ارتش، حفظ آن را یکی از نشانه‌های دوراندیشی امام(ره) دانست و گفت: در جنگی که شرق، غرب و ارتجاع پشت سر صدام بودند، ارتشی‌ها، سپاهی‌ها و بسیجیان با فداکاری و ایثار از کشور دفاع کردند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با بیان خاطراتی از خط شکنی‌های بسیجیان در عملیات‌ها، گفت: خاطرات نیروهای مردمی در میادین جنگ و مین، داستان نیستند، واقعیت‌هایی هستند که مردم با آن روحیات می‌جنگیدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر مردمی بودن انقلاب در جامعه و حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: مردم وطن و انقلاب اسلامی را دوست دارند و شاید از بعضی‌ها انتقاد داشته باشند، اما پای اصول نظام ایستاده‌اند.

وی امنیت مثال زدنی ایران در میان کشورهای نا امن منطقه را به خاطر حضور هوشیارانه مردم در صحنه‌ها دانست و گفت: شرط تداوم انقلاب اعتماد به مردم است. نباید از مردم بترسیم. این مردم به ضد انقلاب رأی نمی‌دهند و به کسانی رأی می‌دهند که از لحاظ مادی و معنوی به مردم، انقلاب و کشور خدمت می‌کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید مجدد بر نقش مردم در همه مقاطع انقلاب اسلامی، گفت: باید در اقیانوس مردم شنا کرد و نمی‌شود با حیله مردم را فریب داد و باید دل مردم را آرام کرد، همان کاری که امام در همه دوران مبارزه، پیروزی و تثبیت و تداوم کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به همراهی مردم با انقلاب در انتخابات سال 92 اشاره کرد و گفت: با هوشیاری مردم، کسانی که قبلاً ایران را تهدید می‌کردند، فهمیدند مردم ایران ضمن حفظ انقلاب، می‌خواهند با جهان ارتباط داشته باشند و به مذاکرات برگشتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیاه‌نمایی‌های بعضی‌ها از عملکرد دولت را نشانه ترس آنها از افزایش رضایت مردم از عملکرد دولت به خصوص در بعد سیاست خارجی دانست و به خرید هواپیماها اشاره کرد و گفت: دولت با هوشمندی به فکر نو کردن ناوگان هوایی کشور است، تا به جای اینکه مردم پروازهای خطرناک داشته باشند، با هواپیمای مطمئن سفر ‌کنند و پول خرید هواپیماها نیز با درآمدهای تدریجی خودشان پرداخت می‌شود.

وی با ابراز تعجب از اظهار نظر برخی‌ها درباره مسایل کشور و مواضع جمهوری اسلامی، گفت: مثلاً وقتی مسجّل شد که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برداشته می‌شود، بعضی‌ها در کشور می‌گفتند ما قدر نعمت تحریم‌ها را ندانستیم!!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این‌گونه اظهارنظرهای شتابنده را به خاطر نگرانی از افزایش اعتبار دولت در جامعه دانست و گفت: این‌ گروه به خاطر باز شدن راه نگران شدند که مبادا رأی مردم در انتخابات اسفند برای کسانی باشد که مخالف مواضع آنان هستند، در حالی که انتخابات، یک عرصه ملّی است و نباید در ایام تبلیغات و قبل از آن، کارهای تخریبی کنند.

وی افزود: فصل انتخابات، فصل مناسبی برای تقویت روابط مردم با نظام است و اگر چه بعضی از کسانی که می‌توانستند در صحنه باشند، نیستند، اما مردم با هوشیاری راهی را برای آینده نظام ترسیم می‌کنند که مشکلات به سمت حلّ تدریجی برود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش، راهپیمایی 22 بهمن را بسیار مهم دانست و خطاب به مردم ایران در سراسر کشور، گفت: هر جا هستید، فردا خیابان‌ها را پر کنید تا دنیا بداند مردم به ایران و انقلاب وفادارند.

وی افزود: حضور مردم در راهپیمایی برای نظام به اندازه‌ی چندین ارتش قدرت می‌آورد و باید مثل اوایل انقلاب چنان حضوری در خیابان‌ها داشته باشیم که جهانیان متحیّر شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خویش، مجدداً از تأکیدات همیشگی امام بر نقش مردم در جامعه گفت و افزود: دیدید که در فاصله کمی بعد از پیروزی انقلاب برای انتخاب نوع نظام رفراندوم کردیم و «جمهوری اسلامی» ترکیبی از نقش دین در تصمیم‌گیری مردم است که اگر این دو با هم باشند، سرافراز خواهیم بود و اگر خدای نخواسته جمهوریت و مشروعیت دینی نظام کم شود، همه‌ی ما ضرر می‌کنیم.

وی تفکرات بعضی‌ها را که رأی مردم را زینتی و تشریفاتی می‌دانند، خطرناک دانست و گفت: مگر ما از آسمان آمده‌ایم؟! ما از همین مردم هستیم و تاکنون با خواست و رأی مردم بوده‌ایم و برای تداوم حضور ما نیز مردم باید نظر بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد آگاهی جوانان، زنان، خانواده‌ها و جامعه‌ی ایرانی را ستود و گفت: به خاطر گسترش ابزار اطلاع‌رسانی و فراگیری مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر کشور، مردم اقصی نقاط ایران اسلامی آگاه شده‌اند و خانم‌ها نیز که قبلاً کمتر تحصیلات عالیه داشتند، امروز به عنوان نیمی از جامعه در همه آزمون‌های تحصیلی حضور دارند و گاه از مرد‌ها نیز در مسائل مدیریتی و تحصیلی پیشی می‌گیرند.

وی با ابراز رضایت از نقش و جایگاه زنان در انقلاب اسلامی، گفت: هر جا مدیر خانمی در سازمان‌ها و نهادها داشتیم، فساد در آن نهاد کمتر بوده است و امروز هم اگر بناست مردم را داشته باشیم، نباید تبعیض قائل شویم و باید بگذاریم راه حضور خانم‌ها در مدیریت‌ها و نهادهای قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها کلان باز باشد.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    14 28
    مردم جواب حرفهایی که علیه شورای نگهبانی گفتی بهت میدن
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    23 10
    احسنت به تو ای پیر سیاست.احسنت.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    25 11
    خدا عمر باعزت به آقای هاشمی بدهد ..
  • مریم A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    11 25
    آخی...منتظر دستور جنابعالی بودیم...یعنی میخواد بگه اینا با فرمان من به خیابان ها اومدن رو که نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    9 5
    اقای هاشمی تهران بودن افتخار اینکه یکی از رای های شما رو من بدم داشتم ولی در تبریز هم میشه رای داد
  • بی نام DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    7 9
    خواهش می کنم برای به خاک مالیدن پوزه عربستان هم که شده فردا بیرون بروید تا بدانند که ایرانی کشورش رو به دست دشمنای این فرهنگ و تاریخ نمی ده. افسانه های ما از واقعیت های تاریخی الهام گرفته. باور کنید اون ضحاک ماردوش که اهل عربستان بوده نمود واقعی داشته و جوان های ایرانی رو به کشتن می داده. این ها هیچ علاقه ای به ما ندارند و فقط قصد نابودی ایران که همیشه از لحاظ منابع و بزرگی و فرهنگ الماس منطقه بوده رو دارند. می بینید که اسلامشون هم با باده خوری و زرپروری و سلطنت کاملا باطله. پس به این کثافتا رو ندهید که شمشیرشان به گلوی ایرانی نرسد.
    • محمود A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      10 2
      من خودم تظاهرات نمیرم اما تظاهر کننده ها رو دوست دارم.....
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    23 2
    اقای هاشمی خیلی بدی در حق مردم شده است.خیلی
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    14 3
    مگر ما از آسمان آمده‌ایم؟ ما از همین مردم هستیم و تاکنون با خواست و رأی مردم بوده‌ایم و برای تداوم حضور ما نیز مردم باید نظر بدهند.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    20 13
    ایت ا... مظللوم دوستت دارم
  • امیر تبریز اوغلی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    16 11
    حجه السلام هاشمی منتظر اوامر شما بودیم. دلسوز مردم
  • بی نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    5 4
    چشم شما هم بیکاری جوونا رو ببینین و مدام به فکر آقازاده ها و پارتی بازی نباشید. مرسی
  • بی نام A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    5 0
    سلام
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    2 6
    حالا که شورای نگهبان جنابعالی را تایید صلاحیت کرد خوشحال هستی و از مردم خواستی که خیابانها را پر کنند . اما اگر رد صلاحیت شده بودی آیا می گفتی که مردم به در راهپیمایی شرکت کنند؟ عجب نان به نرخ روز خوری هستی؟
  • قادر RO ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    2 2
    آیت اله هاشمی حمایتت خواهیم کرد...