دمای ۳برابر گرمای خورشید در رآکتور گداخت هسته‌ای چین/50 میلیون درجه سلسیوس برای ۱۰۲ ثانیه

پس از انتشار خبر موفقیت دانشمندان آلمانی در مهار انرژی گداخت هسته‌ای در راکتور ایتر حالا به گزارش ایسنا، دانشمندان چینی با انتشار خبر موفقیت در تولید و مهار دمای سه برابر خورشید برای ۱۰۲ ثانیه،شگفتی آفریدند.

محققان چینی در آزمایش افزایش دمای هیدروژن در راکتور مغناطیسی گداخت هسته‌ای معروف به EAST موفق شدند به دمای 49.999 میلیون درجه سانتیگراد دست یابند.

پژوهشگران چینی در این آزمایش ثابت کردند که می‌توان حتی در آزمایشگاه دمای سه‌ برابری خورشید را تولید کرد. آنها توانستند در حداکثر توان مغناطیسی راکتور گداخت هسته‌ای دمای 50 میلیون درجه سانتیگراد را تا حدود 102 ثانیه حفظ کنند.

مهم‌ترین وجه موفقیت دانشمندان چینی مهار گاز پلاسما درون چمبره راکتور تحت میدان عظیم مغناطیسی است، چرا که هیچ ماده‌ جامدی در کیهان قادر به تحمل چنین دمایی نیست. پس تنها راه ممکن برای مهار پلاسمای هیدروژن، جلوگیری از برخورد با دیواره‌های راکتور با کمک نیروی عظیم مغناطیسی است.

این موفقیت در شرایطی بدست آمده که گروه آلمانی مستقر در راکتور ایتر با استفاده از امواج دو مگاواتی، گاز هیدروژن را تنها برای مدت یک چهارم ثانیه تا 80 میلیون درجه گرم کردند.

چینی‌ها با استفاده از راکتور گداخت هسته‌ای از نوع توکاماک، یک قدم به تکنولوژی تولید برق از طریق گداخت هسته‌ای یا سوخت ستارگان نزدیک شدند.

انرژی فیوژن یا همجوشی هسته‌ای با استفاده از دو ایزوتوپ هیدروژن با نام‌های دوتریوم و تریتیوم درون چمبره راکتور مجهز به نیروی مغناطیسی عظیم برای بالا بردن گاز و مهار پلاسما بدست می‌آید.

دانشمندان در مورد ویژگی اتم‌ها در شرایط پلاسما عنوان کردند: برای وارد کردن هیدروژن به وضعیت پلاسما از نیروی مغناطیسی عظیم برای گرم کردن اتم‌ها استفاده می‌شود. در این شرایط الکترون‌ها از اتم میزبان خود جدا شده و حالت یون پلاسما را تولید می‌کنند که مقدار غیرقابل تصوری انرژی در این واکنش تولید می‌شود.

بسیاری از کارشناسان صنایع تامین انرژی معتقدند که در صورت موفقیت دانشمندان در مهار انرژی ناشی از همجوشی هسته‌ای، قطعا بحران تامین انرژی در جهان به پایان خواهد رسید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    9 0
    چجوری این دما رو اندازه میگیرن؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      4 0
      از طریق اندازه گیری تشعشعات پلاسما
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      4 0
      دماسنج طیفی ، یه سری دوربین هم هست وقتی به یه نقطه بگیریش دماشو نشون میده
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    3 36
    انقدر این کارها را کنید تا زمین نابود شود
    • رامین A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      6 0
      کاملا برعکس اگه بتونن یه فکری واسه حرارتی که تولید میشه بکنن در حقیقت بشر دیگه هیچ نیازی به نفت یا گاز یا حتی سوخت اتمی نخواهد داشت انرژی که از هیدروژن بدست میاد باورنکردنیه این یعنی یه کره زمین پاک
    • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      5 0
      اگر می‌خواست نابود بشه، با آزمایش های اتمی قدرتهای اتمی تا الآن چیزی از زمین نمونده بود
  • محسن A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    9 42
    خوش به حالتون ما که همین نیمچه فناوری که داشتیم دادیم جاش پژو گرفتیم
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      3 3
      البته اون رو هم که بقیه بهترش رو سالها پیش داشتند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    35 0
    واقعاً افرين به توان و نبوغ بشري
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    4 0
    اگر بشر به این فناوری برای تولید برق دست پیدا کنه قیمت نفت و گاز از اینی که هست هم کمتر میشه؛ من واقعا از انفعال ایران در این زمینه تعجب میکنم؛ امیدوارم که وابستگی ما به سوخت های فسیلی به حد معقولی برسه