تسنیم نوشت: صالح اسکندری رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آینده پژوهی ژرفا و مشاور سیاسی نمازجمعه تهران ضمن مقایسه پایگاه اجتماعی اصولگرایان و اصلاح طلبان در چند انتخابات گذشته گفت: دامنه پایگاه اجتماعی سنتی اصولگرایان از دهه 80 به خصوص در کلان شهرها روند افزایشی داشته و در مقابل اصلاح طلبان نه تنها رشدی در پایگاه اجتماعی اختصاصی شان را تجربه نکردند بلکه به خاطر تنش زایی های اجتماعی و سیاسی در اوایل دهه 80 و به خصوص در جریان فتنه 88 حتی ریزش هم داشته اند.

اسکندری افزود: از همین رو جریانات غرب گرا در داخل و خارج از کشور به شدت روی دعوت اقشار خاکستری در این انتخابات حساب باز کرده اند. چون می دانند با پایگاه اجتماعی محدود خود نمی توانند نتایج مطلوبی در انتخابات کسب کنند.

وی با اشاره به تجربه نوستالژیک اقشار خاکستری از حضور اصولگرایان و یا جریانات متمایل به اصولگرا در دولت و مجلس  در دهه 80 افزود: به نظر می رسد غرب گرایان در جلب آرای خاکستری کمتر از 10 درصد موفق باشند.

وی با برشمردن برخی دلایل این ناکامی احتمالی تصریح کرد: مردم عموما نمی توانند بین دولت روحانی و اصلاح طلبان تفکیکی ایجاد کنند و عدم موفقیت های دولت را پای جریان اصلاحات نیز می گذارند.

به گفته این استاد دانشگاه کم تحرکی، فقدان نشاط سیاسی و اجتماعی، ناتوانی در حل مشکل رکود و اشتغال، بی پاسخ گذاشتن وعده های سیاسی و اقتصادی، یکی به میخ و یکی به نعل زدن دولت روحانی و ... را از جمله دلایل ناامیدی مردم است که پای اصلاح طلبان هم نوشته شده است.

وی افزود: نیرو های اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو جمع بندی شان این است که هیزم تنوری هستند که دولت اعتدال روشن کرده تا بتواند این دولت مستعجل و خسته یک دوره ای را حداقل به دو دوره بکشاند.

اسکندری با اشاره به تلاش رسانه های ضد انقلاب و برخی نیروهای سیاسی غرب گرای داخلی برای تحریک این پایگاه اجتماعی گفت: به زعم من آستانه تحریک پایگاه اجتماعی اصلاحات بالا رفته و بعید می دانم با این پروپاگاندای تبلیغاتی بتوان بهره کشی حداکثری از آن نمود.

اسکندری با طرح یک مثال جالب گفت: دو نفر سوار یک وانت بار بودند. کلاه یکی را باد برد مرتب فریاد می کرد که راننده بایستد تا بتواند پیاده شود و کلاهش را بردارد. اما راننده نمی شنید. دست برد و کلاه دوستش را هم پایین انداخت و گفت حالا بیا با هم داد بزنیم تا راننده نگه دارد. حالا قصه اینجاست که کلاه دولت اعتدال را باد برده است دست دراز کرده کلاه اصلاح طلبان را هم بیندازد تا با همدیگر فریاد کنند.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    16 4
    ایشون هم مثل اکثر کارشناسان جناح راست ، آرزوهایشان را در قالب تحلیل بیان میکنند اگر اینقدر اصلاح طلبان بیچاره و منزوی هستند ، چرا اینقدر از حضور نامزدهایشان میترسید؟؟
  • مرتضی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 2
    اصلا از هر چی آینده پژوهی بود متنفر شدم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 2
    ماشالله به این تحلیل گر . واقعا جا داره که این تحلیل در مجله کیهان بچه ها چاپ بشه. حیفه.