۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

کار سیاسی در کشورهای در حال توسعه و عقب نگه داشته شده دارای قواعد خاص خود بوده، کمی سخت است و باید با صبوری، خوش خلقی و تا حدی شوخ مزاجی حداقل در تیتر! همراه باشد تا سوء تفاهم، دلخوری، قطع ارتباط و عدم تعامل ایجاد نشود. در اینگونه کشورها کمترین خصیصه سیاستمدارانش باید آن باشد که هم مرد رزم باشند و هم مرد فرار! یکی از مهمترین وظایف نخبگان و مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی و رسانه ها تسهیل ارتباطات است تا اصول مذاکره، مفاهمه و مصالحه در داخل و خارج در دل و جان همه رسوخ کند.

در چند روزی که 56 نفر از رد صلاحیت شدگان تهرانی کارشان نه تنها از وقت اضافی گذشت بلکه به پنالتی کشید شد خوشبختانه بعضا" الگوی خوب و متفاوتی از ایجاد ارتباط و تعامل سازنده بین بعضی از اعضای شورای نگهبان با اعتراض کنندگان به رد صلاحیتشان و دعوت آنان و مذاکره در زمینه ابهامات ارائه شده است که امید دارم تعامل با سعه صدر در آینده توسعه یابد. با توجه به عملکرد نا مناسب هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و حجم وسیع ، گسترده، غیر ضروری و با تلقی بعضی حقوقدانان غیر قانونی که در سایر مقالاتم به آنها پرداخته ام، موارد بسیار زیادی برای بحث و بررسی در دولت و مجلس اینده در چگونگی سامان دادن به این قبیل کارها می تواند وجود داشته باشد. باید روشی اندیشیده شود که یک نهاد نظارتی اینچنین خود به مجری تبدیل نشود تا برای شهروندان مشخص باشد شکایت از تضییع حق توسط یک دستگاه اجرائی را به آن نهاد نظارتی ببرند و سردرگم و خسته و ملول و دلزده نباشند.
اینکه من صلاحیتم در این دور از انتخابات تائید میشد یا نمیشد خیلی مهم نبود. قصدم این بود که در صورت پذیرش مردم تجربیاتم را برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در اختیار قوه مقننه کشور قرار دهم. هم پروژه نیمه تمام زیاد دارم تا با مکتوب کردن خاطرات و تجربیاتم زیر دین مردم و نسل جوان نمانم و هم خوشبختانه مملکت پر است از زمینه کار و تلاش. من آردم را بیخته و الکم را آویخته ام! اگر خدمت و یا خیانت بوده در طول دوران 45 سال گذشته که وارد مبارزات سیاسی اجتماعی شده ام را انجام داده ام! انشاالله خداوند نیز از گناهان من بگذرد و مردم هم من را ببخشایند. آنچه از خدا در این دنیا خواسته و نخواسته ام داده است و شکرگذارم و فقط برای خود نام نیک می خواهم و عاقبت به خیری.
اما مهم آنست که همانگونه که قبلا" نوشته ام مر قانون با اصل انصاف اجرا شود تا مردم ایمان بیاورند که می توانند به حکومت تکیه نموده و اعتماد صد در صدی داشته باشند که هم صدایشان شنیده میشود و هم دیدگاهها و خواستشان از طریق اصل نمایندگی که از اساسی ترین اصول در اداره کنونی جوامع مدرن است در معادلات سیاسی اجتماعی در نظر گرفته میشود.
بدون شک نظام جا افتاده ائی همچون جمهوری اسلامی که این روزها اگر چه نمیدانم چرا کمی کم رنگ! ورود به سی و هشت سالگی این جوان برومند را جشن میگیریم، با مشکلاتی در سر راه خود روبرو است که حل آنها نیازمند یک رنسانس سیاسی اجتماعی است تا آثار مخرب سیاستها و یا اشتباهات مسئولینی چون من در گذشته را با انصاف، صداقت ، همدلی و با نگرش انقلابی ولی قانونمند از بین ببرد. تاریخچه سی و هفت ساله استقرار این نظام در ایران مشحون از افت و خیز و تجربیات مثبت و منفی بوده اما در این میان یکی از مهمترین اقدامات دولت و مجلس اینده زدودن اثرات ویران کننده حاکمیت یکدستی است که در شکل و شمایل دولت مهرورز محافظه کاران رخ نمود و نه تنها جامعه و مهمترین عنصر آن یعنی مدیریت سیاسی اجتماعی را شخم زد بلکه آنچنان اسیدی به روی سیستم سیاسی، اجتماعی و اداری کشور پاشید که جراحت آن سالها ادامه خواهد داشت و امیدوارم دولت و مجلس اینده بدور از گفتار درمانی فکری برای سامان دادن به نیازهای اساسی کشور و از همه مهمتر، 1- نظام اداری و فساد، 2- معیشت و اشتغال و 3- پاسخگوئی و مسئولیت پذیری دولت و حکومت و منزلت شهروندان بکنند. انشاالله!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام. من 4 سوال از آن دوست عزیز پرسیده بودم. ایشان جواب ندادن. آن سوالات برای ادامه بحث ما مهم بود. با اجازه من هم دیگه درباره نظام که قرار بود بنویسم نخواهم نوشت. پیشنهاداتی برای تغییر اصول 98 و 99 قانون اساسی داشتم که یه مقدار حلال مشکل نظارت استصوابی و تفسیر قانون اساسی باشه که مطرح نمی کنم. دیشب لایحه بودجه 95 را میخواندم خیلی حالم گرفته شد. دیدم این دولت چقدر تخم و ترکه و نون خور داره و من خبرنداشتم. اصلا اسم یه جاهایی را در این لایحه میدیدم که نمی دانستم اینها اصلا وجود دارند و یا بودجه بگیر دولت هستن. من که سر درد گرفتم و 500 میلی گرم آسپیرین خوردم.
    • بانام RO ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 0
      بابت تاخیرم عذر میخوام در صفحه ی مربوطه جواب دادم.
    • شمس تبریزی A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 0
      دفعه آخرتون باشه. من بی نظمی در کلاس رو نمی تونم تحمل کنم. خخخخخ
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 1
    این ساختار دولت خودش ام الفساده. مشکل از ولایت فقیه نیست. وقتی دولت درس تنظیم خانواده را نمی تونه پاس کنه و روش جلوگیری را بلد نیست گرفتاری درست میشه. حالا بابا اینقدر بچه زاییدی حرفی نیست. خدا داده دیگه. اما دیگه چرا دستتون رو میکنید تو جیب ما و بچه هاتون رو بزگ میکنید. آخه میگین بچه رو خدا میده و خودش هم روزی رسونه. اما راستش میبینم که خدا بچه رو به دولت میده و نون بچه را ما باید بدیم. حالا شما بگین ما روزی رسون هستیم یا خدا؟ خخخخخخخخ.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    1 0
    الان بیش از سه روزه که میگذره. سه روز پیش قرار بود ساعت 12 شب نتایج تایید صلاحیت ها را اعلام کنن. از او روز هر چه گشتیم تا ببینیم این لیست رسمی تایید صلاحیت ها کجا منتشر شده چیزی نیافتیم. بارها وبسایت شورای نگهبان و استانداری را چک کردم. هیچی نیافتم. یعنی اینقدر سخته که شما یه فهرست رسمی از تایید صلاحیت شدگان را روی سایت رسمی خود بذارین و من اینقدر بابت این جستجوهای اینترنتی ترافیک هدر ندم؟ از مطلب این یادداشت احساس کردم که ظاهرا اعتراض آقای تاجیک به جایی نرسیده. از این جهت خوشحالم. میدانید چرا؟ چون میدونم اگه وارد مجلس میشدین شما هم مثل بقیه مقامات در بدو ورود به مجلس پنبه در گوش میذاشتین و دیگه صدایی را نمی شنیدید. بهتر که نرفتید. و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم
    • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 0
      حرف حساب اين شهروند خوب را فوماداري و استانداري ها و شوراي نگهبان پاسخ دهند يك ارائه يك ليست از نمايندگان چه مشمل امنيتي براي كشور دارند كارشناسان مربوطه كه براي همه چيز نسخهامتيتي مي نريسند يا بي سوادند يا به حقوق مدرم بي اعتنا