نشست خبری «لاک قرمز» / بازیگری 23 ساله که نقش دختری 16 ساله را بازی کرد

نشست خبری فیلم «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی با حضور عوامل فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدجمال سیدحاتمی «لاک قرمز» را فیلمی درباره خانواده و روابط آن با فرزندان، جامعه و ناهنجاری‌های موجود در جامعه می‌داند. او از ایده‌ اولیه‌ای می‌گوید که با تحقیقات و به قلم امیر عبدی تبدیل به فیلمنامه‌ای مناسب شده است.

کامران مجیدی تهیه‌کننده اثر قوانین وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز را سبب‌ساز حضور مجید مجیدی عنوان می‌کند. او در این باره گفت : «حضور آقای مجیدی به واسطه کارهای اداری قضیه بود و این کارگردان دخالتی در کار ساخت پروژه نداشت.»

پردیس احمدیه بازیگر فیلم با اشاره به فرایند کوتاه انتخاب خود برای این نقش گفت :«نکته‌ای که هست این که من 23 سال دارم و قرار بود در این فیلم نقش دختری 16 ساله را بازی می‌کردم من نیز برای این کار با لباس فرم سرکلاس دبیرستان رفتم تا از عهده ایفای نقش برآیم.»

در ادامه محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری اثر به روزگاری اشاره کرد که در پروژه‌های سینمایی از جوانترین افراد بوده است، اما در همکاری با فیلم‌ اولی‌ها متوجه می‌شود که کم‌کم سنش افزایش پیدا می‌کند.

او رسیدن به رئالیسم مورد نظر کارگردان بدون به رخ کشیدن چیزی مانند نور از سختی‌های کار دانست و در ادامه افزود : «وجه تمایز این کار با کارهای دیگر من رسیدن به واقعیت جاری اجتماع بود. سعی کردیم که بیننده آزار نبیند و در عین حال به واقعیت نزدیک شویم. خیلی خوشحالم که سهم کوچکی در انجام این پروژه داشته‌ام»

مرتضی پورحیدری طراح صحنه «لاک قرمز» با اشاره به این که در کارهای رئال مهم‌ترین اصل خوب دیدن است و تمام مواردی که در صحنه و لباس اجرا می‌شود مابه‌ازای اجتماعی دارد، گفت :«ما برای یافتن فضای فیلم تلاش کردیم به دیدن این فضاها در جامعه برویم و سعی کنیم به گونه‌ای آن را اجرا کنیم که به گونه‌ای که از فیلم بیرون نزند.»

شبنم زین‌العابدین منتقد مهمان حاضر در نشست با اشاره به این موضوع که «لاک قرمز» باید تحت مطالعات اجتماعی نقد و بررسی و ساخته می‌شد، گفت که پژوهش‌های کافی در زمان پیش‌تولید این اثر صورت نگرفته است. این منتقد اعتقاد دارد که این فیلم ناکامل است.

امیر عابدی در پاسخ با اشاره به اینکه نقد اتفاق سازنده‌ای است و به پیشرفت ما کمک می‌کند، گفت : «اینجا جلسه نقد و بررسی فیلم است نه جلسه قضایی. قطعا درباره فیلم باید تحقیق شود، اما من این اتفاقات را زندگی کرده‌‌ام و برحسب اتفاق با آن‌ها برخورد نکرده‌ام.» عابدی که می‌گوید : «من قبول دارم که باید پژوهش کرد» اعتقاد دارد چون خودش از نزدیک شاهد این موضوعات بوده، با پژوهش بیشتر از موضوع دور می‌شده است.

کارگردان اثر هم به دغدغه زیاد گروه برای پژوهش می‌گوید و اعلام می‌کند که درباره مسائل نمایش داده شده در فیلم پژوهش کامل انجام شده است.

او با اطمینان صحت اتفاقات موجود در فیلم را تائید کرد و در ادامه گفت : « من و آقای عبدی در این طبقه اجتماعی زندگی کرده‌ایم. تلاش ما در این فیلم نمایش بحث اعتیاد بود و قصد نداشتیم معتاد را مانند باقی فیلم‌ها شخصیتی بامزه نشان دهیم. در واقعیت معتاد آدم بامز‌ه‌ای نیست. من منکر وجود اشتباه در فیلم نیستم اما ما می‌خواستیم به شکلی تلخ و عریان معضل اعتیاد و عواقب آن را نمایش دهیم و به تلنگری به خانواده‌ها بزنیم که در برابر این ناهنجاری قدعلم کنند و نظاره‌گر نابودی خانواده خود نباشند.»

پورحیدری هم در تائید حرف‌های کارگردان گفت که داستان حکم رشد برای خود او نیز خیلی جای سوال داشته است برای همین در این باره به دقت تحقیق کرده و متوجه شده است که صدور یک روزه حکم رشد واقعیت دارد.

محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری فیلم «لاک قرمز» که به شدت از برنامه هفت و مسعود فراستی گله‌مند است، از شبنم زین‌العابدین برای انصاف و وجدان کاریش تشکر کرد و در ادامه گفت که : «امیدوارم دوربین برنامه «هفت» هم اینجا باشد که عرایض مرا ثبت کند. ما سینماگرانی هستیم که ادعای کار فرهنگی داریم. تا کنون کسی به اندازه برنامه دیشب «هفت» به حرفه من توهین نکرده بود.»

او با اشاره به این‌که شاید بسیاری در عالم سینما نقد تخریبی را بپذیرند گفت که وظیفه ما به عنوان هنرمند به وجود آوردن تعهد در دل مردم است و جمله معروف امام خمینی که «هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌ها است» را در این باره به عنوان شاهد نقل کرد.

این فیلمبردار از اینکه در برنامه زنده تلویزیونی مورد تائید صداوسیما به او توهین می‌شود، گله‌ دارد. او در این باره گفت : «در این برنامه حرکات دوربین من احمقانه حال بهم زن و تهوع آور خوانده می شود. ادب متانت و شخصیت انسانی حکم می‌کند اگر کسی می‌خواهد نقد کند خیلی انسانی‌تر و مهربانانه تر این کار را انجام دهد.»

سکوت می‌گوید اگر حرکت دوربین احمقانه و حال بهم زن است، چرا تماشاگران در برج میلاد سالن را ترک نکردند. البته این فیلمبردار منکر اشکالات کار خود نیست و می‌گوید که پذیرای نقد منصفانه است. او برای مثال نقد خانم زین‌العابدین را نقد شرافتمندانه می‌داند.  

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    7 1
    در کل فیلم خوبی بود
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    10 3
    ارزوی موفقیت میکنم برای کارگردانی سید جمال سیدحاتمی پسر عموی عزیزم افتخار اردبیلن ایشون