دستفروشان خیابان المهدی شناسنامه دار می شوند/معضل دستفروشی محدود به جهان سوم نیست

جلسه ساماندهی دستفروشان خیابان المهدی با حضور مسئولان امر در معاونت خدمات شهری برگزار و مقرر شد کلیه دستفروشان این منطقه مورد شناسایی قرار گرفته و شناسنامه دار شوند.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، در این جلسه که معاون خدمات شهری، مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری کرج، امنای صنوف، رئیس اتاق اصناف و شهردار منطقه 5 به همراه رئیس اصناف کرج حضور داشتند، معاون خدمات شهری شهرداری ایران کوچک به بیان مشکلات و آسیب هایی پرداخت که حضور این دستفروشان در معابر عمومی برای حوزه های مختلف از جمله تردد شهروندان و امنیت آنان ایجاد می کند.

حسن مدیرروستا اظهار داشت: باید راهکارهای مناسب برای رفع این معضل را پیدا کرده و برنامه ریزی صحیحی را در این زمینه آغاز نماییم که البته بخشی از این راهکارها در شهرداری کرج و معاونت اندیشیده شده است.

وی بیان داشت: احداث روزبازارهای موقت و انتقال دستفروشان به این نقاط از جمله تدابیری است که باید برای آن با همکاری همه بخش ها و دستگاه های اثرگذار برنامه منسجمی را تهیه و تنظیم نماییم.

صدیق؛ رئیس مجمع امور صنفی شهر کرج نیز با اشاره به مشکلات ناشی از حضور این دستفروشان در خیابان ها و معابر شهری، تاکید کرد: عدم همکاری اصناف با دستفروشان و نیز عدم اشغال معابر توسط آنان از نکاتی است که می تواند به کاهش دستفروشی در شهر منجر شود.

صدیق گفت: در صورتی که این تخلفات از سوی مغازه داران و اصناف صورت گیرد، از سوی مجمع پیگیری شده و برخورد قانونی با متخلفان به عمل می آید. در کنار این امر همکاری و تلاش شهرداری کرج برای جمع آوری دستفروشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری کرج هم در این جلسه با یادآوری اینکه معضل دستفروشی یک پدیده اجتماعی است، اعلام کرد: مکان های بحرانی از نظر سد معابر عمومی را می توان به واسطه راه اندازی روزبازارها کنترل و اصلاح کرد و در این زمینه دستگاه قضایی نیز می تواند بسیار تاثیرگذار عمل کند.

وی با ارائه گزارشی از ساماندهی روزبازارهای سطح شهر و مناطق مختلف، اضافه کرد: در روزهای گذشته پیمانکارانی را برای ساماندهی دستفروشان سطح شهر مامور کرده ایم. همچنین شب بازار منطقه 3 نیز راه اندازی شده است.

نماینده اصناف خیابان المهدی که در این جلسه شرکت کرده بود، علت روی آوردن مردم به دستفروشی را مشکلات مالی و عدم اشتغال عنوان کرد و یادآور شد: فراهم آوردن محیطی که این افراد بتوانند با آرامش کسب روزی حلال نمایند، از اهمیت بالایی برای رفع معضل دستفروشی برخوردار است.

رئیس اتاق اصناف کرج نیز با تاکید بر اینکه معضل دستفروشی امروزه در همه کشورها از جمله کشورهای مترقی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح، این مشکل قابل حل خواهد بود به نحوی که نه به شهر و شهروندان آسیبی برسد و نه دستفروشان از امرار معاش و کسب روزی محروم بمانند.

کریمی، همدلی و همکاری دستگاه های متولی در این امر را بسیار موثر ارزیابی کرد و اقدامات شهرداری کرج را ارزشمند خواند. وی تاکید کرد: اتحادیه نیز می تواند با ورود جدی و تمام قد به موضوع سد معابر صنوف، امکان شناسایی کلیه دستفروشان را برای دستگاه های مربوطه فراهم نماید.

در پایان این جلسه، تصمیماتی از جمله نصب پلاکارد اطلاع رسانی در خصوص اجرای طرح ساماندهی و جلوگیری از سد معابر عمومی خدمات شهری در کنار اعلام زمان برگزاری محل های ساماندهی به صورت دقیق، الزام اتاق اصناف و اتحادیه ها نسبت به رفع تخلف متصدیان صنوف به ویژه سد معبر توسط آنها و نیز شناسایی دستفروشان و تهیه و صدور شناسنامه کار دستفروشی اتخاذ شد.

همچنین، مقرر شد نمایندگان اصناف خیابان المهدی(عج) ضمن همکاری و اطلاع رسانی به متصدیان صنوف مبنی بر عدم واگذاری برق و روشنایی به دستفروشان، عدم قرار دادن لوازم، اثاثیه و کالا در پیاده رو، عدم فریز و قرار دادن فضای مقابل صنف خود به دستفروشان اقدام نمایند.

هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی برای استقرار نیروها و ساماندهی ترافیک در خیابان مذکور، معرفی دستفروشان شناسایی شده به روزبازار خیابان پونه و نیز شناسایی مناطق قابل احداث روزبازار و شب بازار توسط سازمان میادین میوه و تره بار از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه گرفته شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =