روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:در روزهای گذشته یکی از سینماگران سیاه کار کشورمان که هرگز به شادمانی مردمانش نمی‌اندیشد و به جز جایزه غربی و شوالیه‌گی نمی‌اندیشد و حتی در یک خانه غم‌زده لبخندی برلبان مردمش هرچند دروغین نمی‌نشاند،برنده دوجایزه از فستیوال کن فرانسه شد.

آنچه که هیچ تغییری در زندگی مردمان وطن و ارتقا سلامتی اجتماعی و زندگی ساده خانواده‌هایش نداد، ژاپنی‌ها هر کاری را که ارزش افزوده خلق نکند مودا می‌گویند. این ماجرا نیز به مثابه یک مودا بود، کدام ارزش در کره خاکی با این فیلم افزوده است. هیچ کس در جامعه کنونی ما بی‌خبر از رشد بی‌ارزشی‌های سرمایه‌داری و زندگی‌های پوچ و در تقلای ژست‌های کاذب در آن نیست؛ شاید ماشین‌های نسبتاً ارزان قیمت چینی شاسی بلند نمادی مختصر از زیر پوست شهر باشند که چگونه طبقه متوسط ضعیف در حسرت ماشین بلند قد و خالی نماندن از عریضه ژست‌های ثروت به ماشین‌های قد بلند ارزان پناه می‌برد.
مرگ فروشنده آرتورمیلر نقد سرمایه‌داری بی‌رحم و ارزش‌های پوشالینش است. آنجا که فروشنده که «برنیروهای زندگی، نظارت و اختیاری ندارد». تاملی است بر زندگی انسان‌هایی که تنها هنگامی مطرح هستند که سودی می‌رسانند و سپس در خلا رها می‌شوند. خانه او شبیه به زندانی است که او در آن با تکیه بر خاطراتش سعی می‌کند ثابت کند که هنوز زنده است و وجود دارد. اما این خاطرات، تنها او را بیشتر و بیشتر در گذشته فرو برده و باعث می‌شوند تا در رویا فرو رود و بیهوده به دیگران دل ببندد، فروشنده تنها راه داشتن یک زندگی شرافتمندانه برای خود و خانواده‌اش را تلاش برای کسب ثروت در درون چهارچوب‌های خرد‌کننده و بی‌احساس سرمایه‌داری می‌داند. او که در پایان توفیقی حاصل نمی‌کند با تصادفی ساختگی دست به خودکشی می‌زند تا از این طریق خانواده‌اش به ثروت برسند. یعنی جایی که مرگ ارزشی بالاتر از زندگی می‌یابد.
آرتور میلر هوشمندانه یک فروشنده ویزیتور را برای نمایاندن چهره کریه سرمایه‌داری انتخاب کرده. ویزیتورهایی که شبانه روز با بزک و آرایش و کراوات آواره شهر می‌شوند تا با فروش محصولات ارباب درصدی ناچیز از سود حاصله را سهیم شوند.
حال ما باید مواظب می‌بودیم تا خود فروشنده نشویم و متاع ارزان و بی‌قیمت سرمایه‌داری را در کنار سیمای معصوم دو فرزند جوان‌مان که مجبورند مانند ماشین و برنامه‌ریزی‌شده لبخند زنند و با ژست‌های مصنوعی عکس‌های سفره قرمز خونین را تکمیل کنند، نفروشیم! فروشنده‌شدن! مرگ فروشنده را نیز در بر دارد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 94
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    یکی به من بگه این چی میگه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      20 97
      حرف خاصي نزده. شما براي آقاي فرهادي کف بزن لايک کن تمجيد کن که چهره وطن رو سياه نقاشي ميکنه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      49 5
      اونجاییم که مردمو میخندوننم که نمیزارین
    • پرستو IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      15 56
      در کل نقد درستی کرده اما خیلی تند و غیر منصفانه .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      47 8
      با حرف آقای عربلو کاملا موافقم،کسایی دم از شادی میزنن که انگار خلق شدن تا مردم رو دائم در غم و غصه نگه دارن،کمترین کار آقای فرهادی این بود که حداقل یک روز مردم رو شاد کرد،کاری که بعضیا عیب میشمرن.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      2 1
      مشکلات مردم را نباید در سینما و رسانه ها نمایش داد چون سیاه نمایی است باید اجازه داد مشکلات مردم پنهان بماند و مردم با سختی خود بسازند بجاش باید فیلم های دوزاری و سر خوشانه و ابکی ساخت و تصویری دروغ از جامعه به نمیش گذاشت ان می شود سفید نمایی.
    • تبریز A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
      1 3
      این داره می سوزه که چرا به اخراجی ها جایزه کن ندادن آخه،کارگردان اخراجی ها که انقلابی تر از فرهادی هست
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    ربط ماشین شاسی بلند ارزان قیمت چینی را با فیلم اصغر نفهمیدم
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      61 8
      جالبه بعضی از حضرات از بازتاب زندگی مردم در فیلم ها هراس دارند و از واقعیات جامعه فرار میکنند تا نتایج واقعی حکومت خود را نبینند.
    • مریم A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      59 7
      نویسنده این مطالب احتمالاً در اسرع وقت قراره بره واسه یه دایره فرهنگی اداره دولتی گزینش بشه... و برای خودشیرینی و ثبت سوابق «آگاهی فرهنگی» اینا رو به هم بافته یه نفر با حداقل آگاهی هم میتونه درک کنه «قضاوت کردن» در مورد فیلمی که هنوز دیده نشده و حقیقتش برای فرد احراز نشده حرکتی کاملاً غیرحرفه ای و البته بیشتر غیراخلاقیه
  • بی نام US ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    اصلا فیلم را ندیده الکی از روی خواندن فیلمنامه آرتور میلر نقد سیاه نوشته. اتفاقا به اینجور نقدها می گویند سیاه نمایی نه له فیلم اصغر فرهادی.
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    ب مسولان روزنامه,از طرف یک ایرانی زیرخطذفقر,بادرآمد۸۰۰هزارتومانی.... فیلم تماما واقعیت داره و شما اصحاب مثلا رسانه,بنده باسن۳۷سال,راضی ب فروش قلبم هستم ک مرگ برای من از این زندگیه سخت و ناامیدکننده شیرین و گواراست...ک با مرگم بقیه اعضای خانواده من,در آرامش و سلامت روحی و جسمی قراربگیرند.امااین موضوع فروش در کشور انجام شدنی نیست و هرروز و هرروزو و هرروز ب خودکشی و بعد از آن فکر میکنم...این سیاه نماییه؟؟؟؟؟؟واقعیته منه ایرانیه ک ن سطح درآمدم و ن شغل پایدار و امن,و ن آینده ک چ عرض کنم امروزی را متصور برای نود و خانواده ام نیستم.در ایامی ک مدام نقل محافل دستمزدهای کهکشانی و رانتهای صدمیلیاردی و اختلاسهای هزاران میلیاردی گوش فلک رو کر کرده... خروجیه این برنامه,افزایش خودکشیه
    • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      36 2
      موافقم دوست عزيز من رو هم همدرد خود بدانيد منم ديگه بريدم ، ميگن مرد نبايد گريه كنه ولي به ولاي علي قسم گريه ام دراومده ، هرروز هزار بار آرزوي مرگ ميكنم
    • میلاد. A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      45 0
      واقعا دردناکه. آقازاده ها پورشه وارد میکنن ... جوونای مملکت به خودکشی فکر میکنن. این ظلم، ناجوانمردانه است ...
    • بهرام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      32 3
      100 درص موافقم
    • روشنفکر فهمیده با کلاس دارای درک IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
      0 0
      گریه کردن و غم خوردن برای مردم ایران در خارج از کشور در جشنواره های پر شکوه و با دریافت جوایز بزرگ آیا واقعاً اگر جامعه یهودی حاکم جهان چنین تصویری از کشوری مورد تهمت و توهین دایم را تایید نمی کرد و جایزه نمی داد کسی یک دقیقه وقت می گذارد؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    277 8
    نه اینکه زندگی مردمان ما خیلی سفید و شفاف هست
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    نمی دانم ما که فیلمو ندیدیم اونوقت چه طور نویسنده به خودش اجازه می ده قضاوت کنه ولو فیلمو دیده باشه
  • بدون نام ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    ما مردم كه شاد شديم از افتخار آفريني ايشان.
  • سیناد ایرانی A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    ببینم اصلا خودشان فهمیدن چی گفتن؟
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بو میده....
  • بی نام EE ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    من نمیدونم این همه کینه از کجا میاد فقط برات مینویسم:" آب را گل نکنیم، شاید این آب روان میرود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی" این شادی های بزرگ مردم رو با این بهتان ها و پوشاندن حقایق و بی شعور جلوه دادن دو بازیگر مطرح کشورمون خراب نکن
    • بی نام US ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      0 2
      آخه ما از چی باید خوشحال شیم؟ چیش به ما می رسه؟ افتخار ندادن حتی اول فیلم رو تو ایران پخش کنن. ایران فیلم میسازن اونور جایزه میگیرن
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    یکی بیاد واسه من ترجمه کنه که این بنده خدا چی میخواد بگه؟ طرف خود درگیره
  • علی A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    189 9
    عجب والا شما به خندوانه که شادترین برنامه ایرانه گیر دادین دوس دارین چی توی تلوزیون ایران پخش بشه میخاین فقط مداحی پخش بشه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      3 6
      استاد ژانر غمگين کردن نداريم
  • امير A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    141 7
    واقعا متاسفم براي اين روزنامه هم به مردم توهين كردند و هم به افتخار آفريني اين هنرمند... البته از اين نوع افراد كه به ظاهر روشنفكران قشر افراطي جامعه هستند بيش از اين هم انتظاري نيست
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    108 6
    عجب بساطیه اولا ندیده چطور قضاوت میکنید دوما آخه مگه ایشون تعهد داده هر جور شما میپسندی بسازه؟ بعد اصلا این حرافان و نه منتقدان چیزی به نام سبک به گوششان خورده؟ آقای فرهادی سبکش نئو رئالیسم هست این سبک رو در تمامی فیلمهاش میشه دید بعد بیاد واسه دل شما فیلم کمدی شاد بسازه؟ راست میگن بدسوادی بدتر و خطرناکتر از بیسوادیه
  • بهرام RO ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    105 7
    ضربالمثلي هست كه ميگويند...از كاسه همان برون ايد كه دراوست;شما همه سينماهاي خوب دنيا راكه ببينيدمتوجه ميشويد فيلم هاي خوبشان انهايي هستند كه وضع واقعي جامعه خودراخوب برروي صحنه بتصوير ميكشند ....
  • مجید IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    100 7
    مطمئنم نویسنده این مطلب حتی قادر نیست یه فیلم 2 دقیقه ای با موبایلش بگیره بعد میاد اظهار نظر تخصصی میکنه. این آدم ها پشت سرخدا هم حرف میزنن.جدی شون نگیرید.
  • مهدی IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    84 7
    مشخصا وقتی چنین روزنامه ای مخاطب نداره باید اینا رو بنویسه
    • محمدی A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      22 0
      والله این فیلم دل منو به عنوان یه ایرانی که شاد کرد. البته اگه شماها ماها رو اصلا ایرانی به حساب بیارید. فرهادی و حسینی کاری کردن که 40 سال صدا و سیمای ایران نتونست انجام بده...شادی فقط دیدن یه فیلم کمدی نیست برادر من به بازگشت افتخارات از دست رفته مملکتم شاد شدم. همه جا شما ابروی ما رو بردین. یکی پیدا شد حفظش کرد. خدا قوت.
  • فريده IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    110 8
    الان اين دقيقا چي گفت ؟؟؟ خنده بر لب مردمانش هرچند دروغين؟؟؟؟؟ كجايي اقا بيدار شو ؟؟؟ تو همين مملكت و بين همين ادما زندكي ميكني يا فقط يه پولي ميگيري تا چيزي كه به خوردت دادن رو تحويل ملت بدي؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    87 8
    اینکه کشور دچار بحران بوده و بخواهیم سرمون رو مثل کبک کنیم تو برف و بگیم همه چه سفیده، توهم یسش نیست، گفتن واقعیتای سیاه جامعه نشان از بیداری و هوشیاری افراده نه دشمنی
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    41 6
    خبرآنلاین. توی تیتر یا اول خبر بنویس اسپویلر داره
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    74 9
    فیلمو ندیده اظهار نظر می کنن... خیلی جالبن اینا به خدا
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    54 7
    اینم یه تیتر واسه بالا رفتن فروش این روزنامه فردا به چی گیر میدین
  • منتقد A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    94 9
    ژن حسادت و نقدهای بند تمبانی..... این آقای نویسنده مقاله فراموش کرده که لبخند به روی مردم نشاندن کار فرهادی و فیلمهاش نیست و کار دولته..... من خودم به شخصه مدتها بود از صمیم قلب حظ نکرده بودم اما با بردن این جایزه فوق العاده خوشحال شدم، اتفاقی که برای اکثر مردم افتاد
  • شهاب IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    80 7
    واقعا جای تاسفه . اینا از شادی مردم که با جایزه های آقای فرهادی ایجاد شد مخالفن خودشون هم نمی دونن چی میگن
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    91 7
    شما در این همه سال چه کردید؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    44 8
    باشه باشه
  • بی نام CA ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    14 3
    با نقد مخالف مشكلي ندارم ولي با انگ زدن چرا. " يكي از سينماگران سياه كار" ؟ خجالت آوره
  • اردلان IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 2
    الان شما مشکلت با فیلمه یا با جایزه . یعنی اگر فیلم جایزه ای نمی گرفت باز هم این مقاله رو در نقدش می نوشتی ؟ چرا هر فیلم اگر مورد ستایش قرار بگیره مشکل داره . ولی اگر خارجیها اونو نبینند شما هم نمیبینی . مثل اینک تو این مملکت یک قاعده کلی شده که : هرچی اونا بگن بده ما باید بگیم خوبه وهرچی که بپسندند ما باید ازش دوری کنیم . حتی ندیده و نشناخته
  • حمید A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 3
    شما که فیلم راندیدید چگونه نقد میکنید؟ اصغر فرهادی آبروی سینمای ایران در جهان است ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    6 3
    نیست الان همه شادیم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 3
    از روزنامه جمهوری اسلامی بعید بود ...نکنه دلواپسان اونجا رو تسخیر کردند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    5 19
    نقد منصفانه اي بود. متشکرم
  • فرید A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 2
    تمام نگرانی این روزنامه و منتقدان اصغرفرهادی این هست که واقعیت زندگی مردم رو به تصویرمیکشه زنده باد اصغر فرهادی افتخار سینما ایران
  • نمینی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    15 3
    پس معمای شاه رو عشقه حق این فیلم در جشنواره کن خورده شد آخی .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    11 3
    شما چه کاری برای شادی مردم انجام دادی؟اقای فرهادی دل یه ملتو شاد کرد
  • اشکان A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 5
    نویسنده را به یک دکتر روانپزشک یا یک تیمارستان معرفی کنید
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    1 9
    می دانیم که روزنامه جمهوری اسلامی طرفدار دولت آقای روحانی است دلیل مخالفت اینه که چرا بعد از سه سال از عمر این دولت این فیلم ساخته شده اگر زمان احمدی نژاد بود ازش تعریف می کرد
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    11 3
    این اسم نویسنده اش میشه ذکر کنید.خیلی ادم پریهههههههه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    9 5
    انشای سال دوم دبیرستان نمره 13
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 4
    آها این سیاه نمایی یعنی چی؟ دیگه شورشو در آوردن. فیلم باید واقعیت های جامعه رو بیان کنه. پس این فیلمایی که هفته ای سه تا ازشون ساخته میشه و تو همشون دختر پسر عاشق میرن شمال و براهم گیتار میزنن خوبه؟ فیلم جدایی کلی تو جشنواره فیلم فجر تحسین شد. اما تا اسکار گرفت بد شد و شد سیاه نمایی جامعه. فک کنم اگه یه روز فیلم ابد و یک روز هم تو جشنواره ای جایزه بیاره همین بلا سرش بیاد با اینکه بیشترین جایزه جشنواره فجر رو برده. فرهنگ ایرانی اسلامیه ما میگه که ما فقط باید بگیم خوبیم مثل صدا و سیمامون
  • بی نام RO ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    10 4
    الحسود لا یسود یا به قولی حسود هرگز نیاسود
  • گمنام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    11 5
    نویسنده احتمالا از رسوایی 2 و اخراجی ها خوشش میاد قدر زر زرگر شناسد قدر .......
  • ساده AE ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 3
    بمیرم که سیاست گذاری و خط مشی برنامه های صدا و سیما، چقدر نشاط آوره؛ جناب نقاد مردم از بی برنامگی صدا و سیما روو آوردن به سریال های ترکی که اونم داره فرهنگ ما رو نابود میکنه. شما نه اهل نقادی هستی یه نقدی بر " کوزی گونی " و " سلطان" بنویس. خخخخخ
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 2
    موضوع اصلی اینه : شادی تو این کشور به هر بهانه ایی ممنوعه
  • سعید DE ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    17 2
    امثال این اقایان نون رو به نرخ روز میخورن اگر این فیلم در راستای منافعشون بود جشنواره کن رو معتبر میدونستند بلکه از فرهادی هم حمایت میکردن اما چون اینها با راستگویی الفتی ندارن مجبورن بگن بی محتوا و سیاه نمایی هست
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    10 4
    آخه تو اصلا این فیلم رو دیدی که داری نقدش میکنی.؟
  • علی A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    2 12
    روزنامه :العالم " چاپ عربستان : تمدن اسلامی برای همه چیز مدیون مردم ایران است . ایران تمامی جهان را با صنعت سینمای حرفه ایی خود در نوردیده است .
  • فرشاد IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    6 5
    خدایا اینا هنوز فیلمو ندیدن
  • بی نام RO ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    6 6
    ایراد نداره.. بگن شاید یکم خنک شن..
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    11 5
    جمهوری اسلامی هم مگه چاپ میشه ؟ چی میگن اینا ؟ شب نامه است چیه این اظهاراتشون ؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    7 4
    فرار رو به جلو
  • سلمان A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    6 4
    خداوکیلی این روزناامه جمهوری کانال تلگرام نداره ؟؟؟؟؟؟/ بریم اونجا حرفامونو بهش بگیم......... اونجا یه کم ما مردمو خوشحالمون بکنه
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    9 5
    نویسنده خودشم نفهمید چی گفت...یکی نیست بگه کاری که شما با اون روزنامه بدون تیراژتون که با پول بیت المال دارین چاپ میکنید چه گلی به سر این ملت میزنید که به پرافتخارترین سینماگر تاریخ ایران اینگونه حمله منیکنید؟
  • زهرا A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    16 1
    ای کاش یه نقد هم در مورد لغو سریالی کنسرت ها می نوشتن. حتما لغو کنسرت ها در جهت شادمان ساز ملت هست؟؟؟؟ این فیلم تو همین مملکت مجوز گرفته، و تو همین مملکت ساخته شده حالا این فریاد وااسفا اصلا برای چیه چرا نمیذارید فیلم دیده بشه و بعد قضاوت کنیم؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    9 1
    فقط باید تاسف خورد از اینکه قلم و امکانات در دست عد ه ای آدم مغرض و حسود مثل نویسنده این مقاله است . افرادی چون شماها خنده و شادی را بر لبان مردم میخشکانندو.......
  • بی نام EU ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    7 3
    حالا اگر این فیلم مربوط به گروه و دسته این آقای محترم بود فیلمساز تبدیل به یک موجود ماورایی در حد فرشته و پری می شد و هزاران هزاران سطر مطلب در تائید او نوشته می شد ...با این سبک نوشتن بی دلیل نیست که بسیاری از جراید مخاطب ندارند و فقط به امید یارانه های دولتی به حیات خود ادامه می دهند
  • فرهاد IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    15 4
    اره به خدا تو راس ميگي حيف فيلم قلاده هاي طلا نيست اسكار نبره هي به فيلمهاي اصغر فرهادي جايزه بدن؟ يعني داوران فيلم وزين قلاده هاي طلا رو كه تمام تمام عينن واقعيت بود نديدن؟ من به شخصه براي داوران كن در اين ماه رمضون پيش رو دعا ميكنم كه به راه راست كه همانا انتخاب فيلم قلاده هاي طلا برا جايزه هست هدايت شوند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    11 5
    نخبه کشی
  • ادریس A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    15 4
    فرهادی خاری بر چشم دشمنان فرهنگ ایران شده است.
  • پیام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 3
    بخش دوم نوشته نویسنده محترم که درخصوص نقد نظام سرمایه داری و بیان ساختارهای این نظام که باعث به اسارت کشیده شدن جسم و روح انسانها است رو قبل ها و قبل ها افراری مثل مارکس به زیبایی تشخیص دادند و الان هم فیلسوفانی نظیر هابرماس منتقد جدی این نظام هستند. اینکه دوهنرمند ارزنده کشورمان به سبب وجود همین ساختارها مجبور به تن دادن به اجرای مناسکی رو فرش قرمز میشوند هم در راستای همین هستی شناسی نظام سرمایه داری هست، ماشین شاسی بلند چینی و و ژست کاذب طبقه متوسط خود به غلط پندار متمکن هم از جنس همین ساختارها ست. اما به نظر بخش اول گفتار نویسنده که اصغر فرهادی را کارگردانی سیاه نما برای کسب جایزه های بین المللی معرفی میکنه بی انصافی به این کارگردان و سایر هنرمندان در این مسیر هست، که مرتبط به بخش دوم نیس
  • حمید A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 3
    اولا هر فیلمسازی در موضوعات محدودی میتونه تبحر داشته باشه. آقای فرهادی هم از این قاعده مستثنی نیست. تبحر ایشان در ساخت فیلمهای اجتماعی هست. شما نمی تونید از ایشان انتظار داشته باشید فیلم طنز بسازه. بعد شما یهو نگران شادی مردم شدید این شادی با سرپوش گذاشتن به مشکلات بی شمار جامعه مگر حاصل میشه؟ حداقل دست آقای قرهادی درد نکنه که با این افتخارات باعت خوشحالی طیفی از مردم میشه. شما در روزنامه جمهوری اسلامی برای شاد کردن مردم چکار کردید؟
  • امیر A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 3
    آقای جمهوری اسلامی؟وظیفه کارگردان روایت و به تصویر کشیدن واقعیت جامعه است و این چیزی که شما را به فحاشی وا داشته توجه جامعه جهانی به این واقعیت است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    10 3
    البته واقعيت اينه كه فيلمهاي فرهادي تلخ و گزنده و آزار دهنده است ولي اين بازتابي و آينه تمام نماي هنرمندانه اي است از متن و روند جاري جامعه اي كه هماني ساخته اندش كه دوست نمي‌دارند سخني از تلخي ها بشنوند و ببينند و ....
  • محمدرضا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    7 2
    50 درصد حرفاش درسته. ولی نشون دادن واقعیت های جامعه تو فیلم های فرهادی از هر موضوع دیگه ای با ارزش تر و مفید تره.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    9 2
    در کجای دنیا فیلمی رو که ندیدن در موردش قضاوت میکنن ؟ نکته بعد شمایی که اینا رو نوشتی چقدر از فیلم و سینما درک و فهم داری؟ من بهت میگم هیچی
  • ارزش A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    9 4
    مطلب این روزنامه ارزش بازتاب نداشت وقتی فیلمی هنوز به نمایش در نیامده است این گونه نقدها فقط ریشه سیاسی و غیر فنی دارند و فاقد هرگونه ارزشی هستند. با عرض تبریک مجدد به فرهادی و شهاب حسینی.
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 1
    مقاله بدی نبود. اتفاقا درست می گه که ما هم به سوی فروشنده شدن گام برمی داریم با خرید ماشین های شاسی بلند چینی که از قافله کاپیتالیست های این مملکت عقب نمانیم. احتمالا آقای فرهادی هم همین دلمشغولی رو داشته و شاید همین مطلب ته مغزش بوده که فروشنده شدن مرگ فروشنده را به همراه داره. البته من فیلم را ندیده ام و باید صبر کرد و دید.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    14 5
    قرار نیست ته همه فیلم ها ادم بخنده که.مگه سیرکه؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا GB ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    18 6
    کیهان دستش بند بود داده مقاله رو این چاپ کرده
  • ایران A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    14 1
    سلام من از انسانهای بزرگی مثل اقای فرهادی وشهاب حسینی که باعث افتخار ایران و ایرانی هستن تشکر میکنم به امید موفقیت روز افزون
  • سعید A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    23 4
    خداوند همه انسان هارا شفا دهد . نقد میکنی درست نقد کن از ملت مایه نزار تو چجوری به خودت جرات میدی از پیش خودت حرق ملتو بزنی ؟؟؟؟ رفتارت مثل یکی از رییس جمهورا بود کع رقت امریکا بعدش کلی برامون تحریم درست شد و دودش تو چشم جونایی مث من رفت والا بوخودا
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعیت اینه که آقای فرهادی بدون هیچ ادعایی به کل دنیا نشون داد که ایرانی ها چه کارهای بزرگی ازشون بر میاد... ینی میخوام بگم که ایشون با عمل ایران رو به افتخار رسوند نه با حرف...
  • علی اصغر حاجیلو IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    1 0
    من یک باز نشسته ام که ۳۸ سال وانت مزدا ۱۰۰۰ داشتم با ۷ سر عایله . دری به تخته خورد وسال قبل از همت کارگران شریف وزحمت کش ودرستکار چینی با واسطه سرمایه گذار محترم ایرانی با شرایط بسیار نازل و قسطی صاحب یکدستگاه از همان شاسی بلند مورد نظر جنابعالی شدم وحالا من وخانوادهام خوشحالیم . حالا جنابعالی با صغرا وکبری وسیمین وفرهاد میخواهی همین خوشحالی را هم در اخر عمری از ما دریغ کنی . خب برادر من تو داری درباره فیلم حرف میزنی و مثلا نقادی چرا گیر دادی به شاسی بلند اخه اینا چه ربطی بهم دارن. وکلام اخر :بدان ومیدانی این نقد وان جایگاه روزنامه بجز اسلام هراسی در جوانان نتیجه دیگری ندارد
  • بی نام GB ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 2
    ادم بايد واسه چى از موفقيت هنرمنداى كشورش و مطرح شدن اسم كشورش تو يه زمينه هنرى خوشش نياد آخه؟؟؟ ادمايى كه فقط و فقط ادعا هستند....
  • بی نام EU ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    2 0
    چرا فیلم بادیگارد در کن بررسی نشد؟
  • محمد A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    2 0
    خدایی تعصب رو بذارید کنار، فیلم های فرهادی غم انگیز و بدون انگیزه و امید است و چیزی نیست که بتونه فرهنگ جامعه رو به سمت درست هدایت کنه فقط جذابه
  • بی نام CA ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    آینه گر روی تو بنمود راست،... خود شکن، آیینه شکستن خطاست .... اگر یک نگاهی به جامعه بیاندازند و آمار طلاق، اعتیاد،تجاوز، زورگیری، کارتن خوابی، مصرف الکل، بیکاری، رشوه، نزول خواری، رانت و دزدی از بیت المال، دور زدن قانون، خالی شدن روستاها، عدم مدیریت و برنامه ریزی و و و ... را چنانکه بایسته است، بنگرند و اگر سر خود را همچون کبک در برف فرو نکنند، چنین نخواهند گفت و دیگران را مجبور نخواهند کرد که دوربین را در برف گذارند تا همه چیز سپید باشد
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    2 1
    قضاوت کار سختی است به نظر بنده بعضی فیلمهای ایرانی مانند عروس ، مادر ، آدم برفی و نهنگ عنبر و .... خیلی فیلم های انصافا سطح بالاتری هستند
  • ابوالفضل A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    آخه بنده خدا هموز فیلم رو ندیدی چطور میدونی توش چه خبره که پز نقد و امادمی و موج هم میدی ای با از دست این دلواپسا ما که حتی تو ماه مبارک قبل از لیالی قدر هم باید گریه کنیم همش تو چی از نشاط و لبخند حالیته؟خواهشا شما راسا به رامبد و جناب خان گیر بدید ،شما رو چه به نقد ابر کارگردان آسیا.