متاسفانه افراد شاخصی از طیف اصلاحطلب، مدیر ، کارآ، دلسوز و توانمند کشور که می توانستند بخش مهمی از جامعه نخبه کشور و مردم را به پای صندوق رای بیاورند و باعث مشارکت حداکثری باشند در اثر عدم اجرای قانون حذف شده اند که لطمه بزرگی برای کشور و محروم کردن نظام از مشارکت چنین نیروهائی در تصمیم سازی و تصمیم گیری است.

نصرت الله تاجیک در گفتگو با روزان: ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل بعید است. 
روزان نیوز- امیدواریم مردم صندوق رای را بر قهر ترجیح دهند.

زهره دیانی : نصرت الله تاجیک ،فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله داوطلبانی است که نتوانسته مجوز ورود به رقابت انتخابات مجلس دهم را از سوی شورای نگهبان اخذ کند. اومی گوید: ما امیدواریم مردم صندوق رای را بر قهر ترجیح دهند . سفیر اسبق ایران در اردن تاکید می کند: اگر نسبت به حل مشکلات کشور مقداری اهتمام داشته باشیم حداقل مجلسی باید شکل بگیرد که علاوه بر کارآمدی و توانمندی، حاصل مشارکت حداکثری مردم نیز باشد. مشروح گفتگو در ادامه می آید:آقای دکتر!باتوجه به رد صلاحیت های صورت گرفته ،انتخابات اسفندماه را رقابتی ارزیابی می کنید؟
تا جایی که بنده از لیست اصلاح طلبان خبر دارم متاسفانه افراد شاخصی ازاین طیف که می توانستند بخش مهمی از جامعه نخبه کشور و مردم را به پای صندوق رای بیاورند حذف شده اند. این درحالی است که محافظه کاران نگرانی از جهت ردصلاحیت ها ندارند و با حجم عظیمی از نیروهای تایید صلاحیت شده مواجه بودند لذا به نظر می رسد انتخابات رقابتی نباشد درحالی که باتوجه به مسائل و مشکلاتی که در کشور داریم و موقعیتی که در صحنه جهانی به دست آورده ایم ضروری بود یک روند مطلوبی را در داخل دنبال کنیم تا مردم با دلگرمی بیشتری در صحنه حاضر شوند و مشارکت حداکثری داشته باشند. البته ما امیدواریم مردم صندوق رای را بر قهر ترجیح دهند .به هرحال بهتر است ما به این ایده فکر کنیم که مردم انتخاب اصلح داشته باشند.من معتقدم اگر نسبت به حل مشکلات کشور مقداری اهتمام داشته باشیم حداقل مجلسی باید شکل بگیرد که علاوه بر کارآمدی و توانمندی، حاصل مشارکت حداکثری مردم نیز باشد.
باتوجه به رد صلاحیت ها،ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما در کشور دو جناح اصلی با دو ایده متفاوت داریم .یکی جناح اصلاح طلب با اندیشه اصلاح طلبی است که از تغییر نمی ترسد و برای مشکلات و مسائل کشور برنامه دارد . جناح دیگر محافظه کار است که روش های سنتی خود را دارد و با اندیشه محافظه کاری با مسائل و مشکلات جامعه برخورد می کند . در شرایط کنونی هرکدام از این دو جناح برنامه و ایده ای دارند. این در حالی است که در غیاب عناصر اصلی اصلاح طلب، بزرگان این جریان به دنبال پیدا کردن چهره های جوان و جدید درمیان افراد تایید صلاحیت شده هستند که ممکن است بتوانند درمیان آنها نیروهایی را کشف کنند که البته کار سختی است .به هرحال ازآنجایی که هرکدام از این دو جریان دایه دار یک اندیشه و تفکر هستند و درمقابل مسائل و مشکلات کشور رویکردهای مختلفی دارند، بنده بعید می دانم به راحتی چنین نیروهایی را پیدا کنند و ائتلافی به این نحو بین اصلاح طلبان و اصولگرایان صورت بگیرد البته ممکن است برخی عناصر مستقل که در برخورد با مسائل و مشکلات اجتماعی دارای اندیشه نزدیکی به اصلاح طلبان هستند در لیست مشترک قرار گیرند.
با این اوصاف شما امیدی چندانی به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ندارید؟
پیش بینی درباره وضعیت اصلاح طلبان در مجلس آینده سخت است البته اگر عناصر اصلی و حتی تعدادی از عناصر کلیدی و عناصری که قدرت بسیج مردم را داشتند به دلیل برنامه ای که اصلاح طلبان برای حل مشکلات کشور دارند یقین داشتم انتخابات به نفع این طیف رقم می خورد اما ازآنجایی که این افراد از گردونه رقابت خارج شده اند و اصلاح طلبان درصدد بستن لیستی از افراد شناخته نشده هستند و میزان قدرت این افراد برای بسیج مردم برای رای به اصلاح طلبان هنوز بررسی نشده است لذا این مساله مقداری شرایط پیش بینی را سخت کرده است هرچندکه بنده یقین دارم باتایید کاندیداهای اصلاح طلب این طیف وضعیت خوبی در انتخابات این دوره داشته باشند.

منبع: روزنامه روزان مورخ 20.11.94

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    2 84
    راست میگه افساد طلب ها همه رد صلاحیت شدن.
    • ایلیا GB ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      43 2
      ببین همین ۲۲ منفی تا همین الان خوردی برات کافیه ، خودت بدون که حرفهای شما رو کسی قبول نداره . شما یادت نیست یا نمیخواهی یادت بیاد که ۸ سال دولت گذشته پاکترین دولت که اصولگرایان حمایت کردنند چه اختلاسی های رو شد
    • حیدری DE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      3 19
      ایلیا چرا حرف ... میزنی
    • ایلیا GB ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      11 0
      جناب حیدری شما چرا حرف میزنی؟ همان طور شما حق داری حرف بزنی ، من هم حق دارم حرف بزنم ... ضمنا، ادب مرد به ز دولت اوست
    • ایلیا GB ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      5 0
      جواب من را به جناب حیدری چرا درج نکردید؟
  • بی نام RO ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 35
    در ایران هیچ انسان انقلابی با هیچ انسان انقلاب دیگر اختلاف ندارد فقط افکار شیطانی است که باعث اختلاف می شود اگر موسوی را رییس جمهور اعلام می کردند ایا هیچ شهر و روستایی اعتراض می کرد و یا کسی بلند می شد که بگوید تقلب شده و انهای که از مواضع انکارا در حمایت از داعش حمایت کردند و می کند و خواهند کرد ایا تاریخ را مطالعه کردند ایا در تاریخ انکارا از انها حمایت کرده کسی هم بخواهد بگوید انکارا اشتباه می کند که از داعش حمایت می کند به اون حمله می کنند و متهم می شود بعضی نان در افکار بد خویش فرو رفتند و پیله ای را دور خود تنیدند که نعمت امنیت اسایش و ارامش را نمی بینند بعضی وقتها باید یاداوری کنی که نعمت امنیت را مدیون چه کسانی هستند البته شاید تلویزیون که از پخس اهنگ بزبان اقوام خودداری می کن
  • منتقد IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    38 0
    وقتی بنده در جمع از دوستانم میخواهم به جریان مورد تاییدم رای دهند به کل میگن ما که رای نمیدهیم . این چند دوره که رأی دادیم چی شد اون از اقتصاد بی سر سامان ، این وضع معیشت و اگر حرفی انتقادی هم بزنی انگ محارب بهت میزنن و تا بیای ثابت کنی مراسم سالتو گرفتن. بنده جوابی نداشتم کی جوابشو بلده ؟ . خبر انلاین لطفا نظر رو پخش کنید.
    • شمس تبریزی A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      0 14
      من جوابش رو بلدم
  • محمدرضا A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    25 10
    بنده یک جوان 29 ساله هستم و تا امروز در تمام انتخابات برگزار شده شرکت کردم ولی من بعد به هییییییچ وجه به هیچ وجه در هیچ انتخاباتی شرکت نمیکنم چون تمام مسئولین چه دولت چه مجلس و سایر نهادهای تصمیم گیر فقط مردمو مسخره میکنن 37 ساله روز به روز وضعیت اقتصادی مردم بدتر و بدتر میشه دیگه جونمون به لب رسیده از این همه بدبختی که واسه مردم درست کردن
    • بدون نام ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      31 0
      كاملا با شما مخالفم. احمدي نژاد ثابت كرد كه اوضاع ميتونه خيلي بدتر بشه! اگر بعد از دولت خاتمي حداقل يك دولت معتدل سركار ميومد الان با اين وضعيت روبرو نبوديم. درضمن خيلي بي انصافيه كه تفاوتي بين وضعيت مردم در دولت هاي مختلف نبينيم.
  • امید A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    36 0
    باید شرکت کنیم. انتخاب احمدی نژاد نشان داد انتخابات بی تاثیر نیست. اگر به جای روحانی جلیلی انتخاب شده بود، الان جنگ شده بود و زیرساختهای حداقلی کشور بمباران شده بود. پس انتخابات مهمه و ما باید نذاریم بدترها برن مجلس ما باید شرکت کنیم...
  • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    2 20
    فکر نکنید با چراغ سبز نشان دادن به دشمن مسیر انقلاب عوض می‌شود
    • شمس تبریزی A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 2
      برای رسیدن به انقلاب دو مسیر محتمل است. یکی از آزادی و دیگری امام حسین. شما کدوم رو می فرمایید؟
  • بانام RO ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    داریم به روز انتخابات نزدیک می شویم در ارودگاه مردمی اصلاحات مسئله بغرنج این است"با وجود این رد صلاحیت های گسترده ی اصلاح طلبان، رای بدهیم یا نه؟" فرض کنیم شخصی به بیماری مبتلا شده پزشکان دو راه پیش پای این مریض جهت تسکین درد می گذارند راه اول جراحی ست و راه دوم داروی مسکن درد است تا بلکه به کمک سیستم ایمنی بدن خود فرد مشکل برطرف شود مزایای روش اول احتمال بالای 90درصد بهبود آن عارضه و عدم مستاتاز بیماری به دیگر ارگان های حیاتی بدن است ولی عوارض آن عوارض همیشگی یک جراحی ست که فوت بیمار هم یکی از آنهاست اما فواید روش دوم حذف حالت وحشتناک فوت بیمار اقلا در آینده ی نزدیک و معایبش گسترش بیماری به دیگر ارگان ها و عدم تضمین برای از پس برآمدن سیستم ایمنی بدن در صورت فرصت بیشتر به آن است ادامه
    • شمس تبریزی A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      3 2
      عزیز دل، اردوگاه مردمی اصلاحات رو بی خیال. هوای بخارست چطوره؟ راستی برادر قضیه از چه قراره. شما دو هفته پیش از انگلیس پیام میفرستادی همین دو روز پیش که تو ایران بودی و الان هم داری از رومانی پیام می فرستی. نکنه خدای ناکرده این سفرها برای ملاقات با عوامل سوروسه. میخوای در انتخابات شرکت کنی با خودته اما بدان انقلاب چتری پیروز نمیشه. خخخخخخ
    • بانام RO ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 0
      سوروس که سر کلاس م میشینه درسش میدم خخخخ ،باور کنید یه مدته از فیلتر شکن استفاده نکردم ولی کامنت هام تو خبر آنلاین سر از ناکجا آباد درمیارن فک کنم بنده خداها هوامو دارن شناسایی نشم آخه حرف مورد دار زیاد زدم قبلا تو با فیلتر شکن کامنت گذاشتم ولی این مورد اخیر نه.
  • بانام RO ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    1 0
    شرکت نکردن در انتخابات همان به کار بردن روش جراحی ست،طرفداران این روش می گویند تا کی باید حضورمان به پای رضایت از مشی فکری موجود تفسیر شود بلاخره باید یه جایی ریشه ای به درمان بپردازیم و ... همچنین شرکت کردن همان روش تسکینی دارویی ست که طرافدارنش استدلال میکنند که روش جراحی بسیار هزینه بر است من جمله هزینه ی جانی،پس بهتر است حتی در این شرایط سخت رد صلاحیت ها،با صندوق ها قهر نکنیم و به کورسوی امیدها دل ببندیم تا شاید فرجی شود و اگر چنین نکنیم عرصه را دو دستی تقدیم افراطیون کرده ایم خود من هم مرددم کدوم یکی راه مناسب تری ست امیدوارم ملت راه درست را انتخاب کنند.
    • شمس تبریزی A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      2 1
      قربونت شما دنبال درمان ریشه هستی یا ایمپلنت کردن. خخخخخخخخ
    • بانام RO ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      1 0
      نه جناب تخصصم جراحی ست خخخخخ