۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹

اقتصاد نیوز نوشت:یکی از انتظارات عمومی بعد از امضای توافقنامه هسته‌ای، کاهش قیمت‌ها بوده است. اما آیا پس از اجرای برجام قیمت مواد غذایی تغییری کرده است؟

 اگرچه انتظار می‌رفت با اجرای برجام، قیمت مواد غذایی کاهش یابد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار هفته پس از اجرای برجام قیمت تخم مرغ هفت درصد افزایش یافته است. قیمت تخم مرغ در هفته منتهی به 25 دی ماه از شانه‌ای 10 هزار و 676 تومان به 11 هزار و 631 تومان رسیده است. 

این افزایش در حالی است که مهمترین مطالبه عمومی مردم از توافق هسته‌ای کاهش قیمت‌ها بوده، چون اینگونه تصور می‌شد که اجرای برجام و رفع تحریم‌ها بر قیمت‌ها و تورم تاثیر می‌گذارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند قیمت‌ها در بازار مواد غذایی از یک قاعده خاص تبعیت نکرده و روند قیمت‌ها پس از اجرای برجام هم یک روند کاملا نوسانی بوده است. چون در هفته‌های قبل هم قیمت تخم مرغ نوسان داشته و نمی‌توان صراحتا گفت این افزایش ناشی از چیست اما می‌توان گفت قیمت تخم مرغ از انتظارات کاهشی پسابرجام تبعیت نکرده است. 

قیمت تخم مرغ در چهار هفته مورد بررسی نوسان داشته و البته در هفته گذشته پس از یک افزایش در هفته گذشته، کاهش یافت. پیش از این، مسوولان اعلام کرده بودند رفع تحریم‌ها الزاما به معنای کاهش تورم نیست. 

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =