روزنامه پاکستانی به نقل از اعترافات تبعه آمریکایی متهم به دست داشتن در حملات بمبئی، نوشت که این فرد با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در ارتباط بوده است.

تسنیم نوشت: به گزارش «اکسپرس تریبون»، «دیود هیدلی» تبعه آمریکایی که در حملات بمبئی در سال 2008 میلادی با تروریست‌ها همکاری کرده بود؛ سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی) را به کمک به تروریست‌ها متهم کرد.

هیدلی که در سال 2013 میلادی به دلیل نقش در حملات بمبئی از سوی دادگاه «شیکاگو» به 35 سال حبس در این کشور محکوم شد

تبعه آمریکایی افزود که برای سازمان اطلاعات ارتش پاکستان کار کرده است.

«اوجوال نیکام» دادستان هندی در مقابل دادگاه این کشور به خبرنگاران در بمبئی گفت: دیود هیدلی برخی اعترافات بسیار حساسی  را ابراز کرده است.

دادستان هندی اظهار داشت: تبعه آمریکایی برای سازمان آی.اس.آی کار کرده است و این سازمان نیز برای لشکر طیبه کمک مالی و نظامی فراه می‌کرده است.

هیدلی که 55 سال سن دارد، این اعترافات را از مکان نامشخصی در آمریکا به دادگاه هندی ارائه داده است.

روزنامه پاکستانی نوشت: هیدلی که در ابتدا نقش خود در حملات بمبئی را رد کرده بود، اکنون با همکاری و هماهنگی مقامات واشنگتن برای عفو در مجازات مرگ چنین اعترافاتی را مطرح کرده است.

به گفته دادستان هندی، تبعه آ»ریکایی گفت که چندین مکان شامل ایستگاه راه آهن «چتراپتی شیواجی»، هتل‌های «تاج محل» و «اوبیروی» را بررسی کرده بود که این مکانها در حملات مختلف هدف قرار گرفتند.

هیدلی گفت: لشکر طیبه گروه تروریستی پاکستان همچنین دو تلاش ناکام در سپتامبر و اکتبر سال 2008 میلادی در بمبئی داشت.  

دولت هند سالها قبل لشکر طیبه را متهم کرد که حملات هماهنگی را در بمبئی در سال 2008 میلادی در هتل‌های لوکس، مرکز یهودی‌ها و سایر مناطق این شهر اقتصادی انجام داده است.

حملات بمبئی که سه روز ادامه یافت از عامل‌های تنش‌ هند و پاکستان بوده است.

دولت پاکستان به طور تاکتیکی لشکر طیبه را در این کشور ممنوع اعلام کرده است اما تعدادی از رهبران این گروه از جمله «حافظ سعید» رهبر و «ذکی الرحمان لکهوی» عضو ارشد این گروه آزادنه فعالیت می‌کنند.

دهلی‌نو این دو فرد را مغزهای متفکر حملات بمبئی دانسته است اما بی‌میلی اسلام‌آباد در این خصوص سبب باقی ماندن تنش‌های مستمر بین دو کشور هسته‌ای است.

کارشناسان نیز آی اس آی را به حفظ روابط با گروه‌های تروریستی از جمله لشکر طیبه در پاکستان متهم می‌کنند اما اسلام‌آباد این اتهامات را همواره رد می‌کند.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =