کلاغ‌ها مشکل شخصیتی بدگمانی دارند؟/وقتی کلاغ‌ها فکر می‌کنند تحت نظر هستند

همشهری آنلاین نوشت: دانشمندان در جدید‌ترین مطالعه‌ای که درباره هوش کلاغ‌ها انجام داده‌اند،‌ متوجه وجود نشانه‌های پارانوئید در این پرندگان شده‌اند که تا پیش از این تنها مختص انسان‌ها بود،‌این پرندگان می‌توانند تحت نظر گرفته شدن را تصور کنند.

براساس گزارش Cnet، نظريه ذهن به آن معني است كه يك موجود مي‌تواند آنچه در افكار موجودي ديگر مي‌گذرد را تصور كرده و رفتارهاي خود را با اين تصور منطبق سازد.

اين پژوهش توسط گروهي از دانشمندان زيست‌شناسي شناختي دانشگاه وين انجام گرفته‌است. آنچه محققان يافته‌اند اين است كه كلاغ‌ها زماني كه تصور مي‌كنند كسي آنها را مي‌پايد،‌ در حين پنهان كردن غذا درون لانه‌هايشان بيشتر دقت مي‌كنند. چنين رفتارهايي پيش از اين در خانواده كلاغ‌ها و نخستين‌ها مشاهده شده‌بود، اما اين رفتار در مورد كلاغ‌هاي مورد مطالعه متفاوت و پيچيده‌تر بوده‌است. مخفي‌كاري كلاغ‌ها در پنهان‌كردن غذا را مي‌توان از جهت سر و خط نگاهشان به كلاغ‌هاي ديگر تشخيص داد، اين واكنشي است كه نسبت به رفتار كلاغ‌هاي ديگر ايجاد مي‌شود.

دانشمندان براي تشخيص اين رفتار آزمايشي را با دقت برنامه‌ريزي كردند. دو كلاغ درون مخزن‌هايي مجاور يكديگر قرار گرفتند كه ميان آنها ديواري چوبي با دو پنجره قرار داشت و پوشش‌هايي پنجره‌ها رو پوشانده بودند. روي هر پوشش حفره‌اي ايجاد شده‌بود كه مي‌شد هريك را به صورت جداگانه باز و بسته كرد. دانشمندان مشاهده كردند كلاغ‌ها زماني كه مي‌توانستند كلاغ ديگر را در اتاقك مجاور ببينند،‌ رفتاري محتاطانه‌تر از خود نشان مي‌دادند.

تمامي كلاغ‌هايي كه در اين مطالعه حضور داشتند از وجود پوشش پنجره آگاه بودند اما از وجود حفره‌ها آگاهي نداشتند. محققان براي بررسي رفتار كلاغ‌ها،‌نحوه پنهان ساختن غذا توسط اين پرندگان را حين باز و بسته بودن پوشش پنجره‌ها مورد مطالعه قرار دادند درحالي كه حفره روي پوشش‌ها بسته بودند. در مرحله بعد، به كلاغ‌ها نحوه استفاده از حفره‌ها و دسترسي به انبار غذايي كه درون اتاقك‌ها ايجاد شده‌بودند، آموزش داده شد و در مرحله آخر، به كلاغ‌ها غذايي داده شد تا درحالي كه پوشش پنجره‌ها بسته و حفره‌ها باز بودند،‌آن را در جايي پنهان كنند،‌ درحالي كه از اتاق مجاور صداي ضبط شده كلاغي ديگر مي‌آمد. نتيجه نشان داد كلاغ‌ها با شنيدن صداي كلاغي ديگر از اتاق مجاور با احتياط بيشتري غذاهاي خود را مخفي مي‌كنند.

به گفته محققان اين رفتار نشان مي‌دهد كلاغ‌ها تنها نشانه‌هاي رفتاري پرندگان ديگر را تفسير و ترجمه نمي‌كنند بلكه رفتارهاي خود را براساس تجربياتشان تعميم مي‌دهند. اين آزمايش نشان مي‌دهد كلاغ‌ها اطلاعات درباره حضور صوتي ديگران و تجربيات بصري شخصي خود را به صورت ذهني با يكديگر ارتباط مي‌دهند، ايده‌اي كه با يكي از جديد‌ترين فرضيه‌ها درباره عملكرد نظريه ذهن همخواني دارد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =