ایسنا نوشت: رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره میزان کمبود پزشک و پرستار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، از کسری بودجه 74 میلیاردی این دانشگاه در سال 94 خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه دولت حقوق و مزایا 12 تا 15 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین بودجه دانشگاه‌ها نیز باید حداقل به همین میزان رشد کند.

دکتر علی جعفریان درباره میزان کمبود پرستار، پزشک و تخت در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در حال حاضر با استناد به پایین‌ترین استانداردی که می‌توان در زمینه تعداد پرستار در نظر گرفت، با کمبود حداقل 400 پرستار در مجموعه بیمارستان‌هایمان مواجه هستیم.

کمبود 4000 تخت بیمارستانی

وی با بیان اینکه حال میزان کمبود پرستار ما با در نظر گرفتن یک استاندارد خوب، حداقل 800 نفر پرستار است، افزود: همچنین از آنجایی که بیمارستان‌های ما آموزشی هستند، بر اساس برآوردها، ما حداقل باید سالی 100 هیات علمی را اضافه کنیم. همچنین در زمینه تخت در مجموعه بیمارستان‌هایمان با کمبود 4000 تخت روبرو هستیم. در حال حاضر میزان تخت‌های ما 4000 تخت است و در عین حال به همین میزان هم کمبود تخت داریم. بنابراین اگر 4000 تخت دیگر داشته باشیم، می‌توانیم خدمتی را که مردم نیاز دارند، به آنها ارائه دهیم. بطوریکه ضریب اشغال ما به حدود 70 درصد رسیده، اورژانس‌های‌مان تخلیه شده و بخش معقولی داشته باشیم؛ در این صورت همه امکانات‌مان باید دو برابر شود.

جعفریان با تاکید بر اینکه اکنون با این میزان تخت موجود اگر سالی 100 هیات علمی و 800 پرستار به مجموعه خود اضافه کنیم، به استاندارد می‌رسیم، گفت: در حال حاضر مراکزی در دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارند که در آنها برای 32 بیمار، تنها دو پرستار در یک شیفت حضور دارند. اکنون تعداد پرستاران ما در کل دانشگاه به ازای هر تخت 1 نفر بوده که عدد پایینی است.

دو نسخه متفاوت برای دانشگا‌های علوم پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره بودجه تعیین شده برای این دانشگاه در لایحه بودجه سال 95، گفت: لایحه پیشنهادی بودجه سال 95 در دو نسخه بود، در یکی از نسخه‌ها افزایش بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی زیاد بود و در دیگری میزان رشد بودجه دانشگاه‌ها کمتر است.

جعفریان افزود: آنچه که اطلاع داریم این است که بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی به میزان هشت درصد افزایش یافته است. اگر چنین باشد، این میزان رشد مشکلات زیادی برای دانشگا‌های علوم پزشکی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر افزایش 12 تا 15 درصدی حقوق و مزایا، اظهار کرد: زمانیکه حقوق و مزایا به میزان 12 تا 15 درصد افزایش می‌یابد، بودجه دانشگاه‌ها نیز باید حداقل به همین میزان رشد کند؛ چرا که قسمت عمده بودجه آموزش و پژوهش ما از بودجه عمومی پرسنلی است. حال وقتی رشد حقوق مزایا با تصویب دولت صورت گرفته، رشد بودجه دانشگاه نمی‌تواند کمتر از آن باشد.

جعفریان از کسری 74 میلیاردی بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 94 خبر داد و گفت: در حال حاضر بودجه عمومی ما برای کل قسمت‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان حدود 500 میلیارد تومان است که 10 درصد آن، 50 میلیارد تومان می‌شود. این درحالیست که ما امسال با این بودجه، 15 درصد کسری داریم. حال اگر در سال آینده حقوق و مزایا نیز افزایش یابد، کسری‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بیشتر می‌شود.

افتتاح ساختمان جدید بیمارستان امیراعلم؛ به زودی

وی درباره پروژه‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی تهران در دست افتتاح دارد، گفت: در حال حاضر پروژه ساختمان جدید بیمارستان امیر اعلم را درست انجام داریم که حدود 50 تخت جدید به این مجموعه اضافه می‌شود و ساختمان آن را یک خیر اهدا کرده است. در حال حاضر بازسازی آن تمام شده و قسمت عمده تجهیز آن نیز به پایان رسیده است و امیدواریم بزودی به بهره‌برداری رسد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =