بخش خصوصی با دولت در زمینه موانع گردشگری سلامت همعقیده نیست. دولت می گوید کسی باید مسئولیت بیمار خارجی را قبول کند و بخش خصوصی می گوید دولت فقط با بخشنامه های جدید بر سرراه سنگ اندازی می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیشب، در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه 2 سیما، چالشها و روشهای ارتقای گردشگری سلامت، مورد بحث قرار گرفت. پناهی دبیر شورای گردشگری سلامت از سازمان میراث فرهنگی، دکتر ماهر از وزارت بهداشت و درمان به صورت حضوری در استودیو گفتگوی ویژه خبری حضور یافتند و دکتر مهرزاد از بخش خصوصی گردشگری سلامت و دکتر هاشم زاده رئیس بیمارستان رضوی مشهد به صورت تلفنی نظرات خود را درباره مشکلات گردشگری سلامت در کشور بیان کردند.

در ادامه مشروح این میزگرد را می خوانید:

ابتدای امسال آقای سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد ما درآمد سالی بین 500 تا 600 میلیون دلار از گردشگری سلامت داریم. این آمار درست است؟
پناهی:
ظرفیت گردشگری سلامت ما بسیار بالاست. با تشکیل شورای راهبری گردشگری سلامت با حضور وزارت بهداشت، نظام پزشکی، وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی در تاریخ 5 فروردین 93 این شورا متولی سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت در این حوزه شد. آمار دقیقی در این حوزه نداریم چون فضای مشترکی بین فضای گردشگری سلامت و گردشگری زیارتی داریم. البته آمارها در همین حدود است.

برخی کارشناسان می گویند این آمار قابل ارتقا تا 3 میلیارد دلار است. چرا اینطور نشده؟
پناهی:
ما ظرفیتهای زیادی در این حوزه داریم. تاریخ طب ما نشان می دهد بزرگان فراوانی در طب و پیشینه خوبی در این علم داریم. در دنیا طب ما را به نام ابوعلی سینا می شناسند. کتب مرجع پزشکی دنیا نیز بر این نکته تاکید می گذارد. خاستگاه پزشکی ما جایگاه بسیار بالایی در دنیا دارد. مهمان نوازی ما بسیار عالی است. زمان انتظار ارائه خدمات درمانی ما بسیار کم است. عمل های ما کمتر از 3 ماه زمان انتظار دارد ولی در دنیا این زمان حدود 4-5 سال است. قیمت ارائه خدمات درمانی ما بسیار مناسب است. ویژگی گردشگری سلامت ما داشتن پزشکان حاذق است. در زیرساخت نیز بسیار وضعیت خوبی داریم به خصوص در 3-4 ساله اخیر. اما این ظرفیت با این درآمد همسو نیست و انتظار ما بیشتر است.

چه کسی کم کاری کرده؟
پناهی:
بحث کم کاری نیست. متولیان گردشگری سلامت هم افزایی کرده اند. گردشگری سلامت، سه محور دارد، توریسم درمانی، توریسم طبیعت درمانی و توریسم تندرستی.

دکتر ماهر، شما توضیح دهید کشورهایی مانند امارات (دبی) و اردن و تایلند که رقیب ما هستند چرا اینقدر موفق بوده اند. فاصله ما با آنها چقدر است؟
ماهر:
بحث گردشگری سلامت در ایران، جوان است گرچه از سالهای دور حدود 20 سال پیش شروع شد ولی به صورت جدی این کار در اولویتهای کاری این 4 ارگان نبود تا ابتدای سال 93 و تشکیل دولت تدبیر و امید، ساختار رسمی در وزارت بهداشت به صورت اداره گردشگری سلامت تشکیل شد و پیامد آن، تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت بود. از ابتدا انگیزه بود ولی وضعیت رسیدگی و ارائه خدمت در کشور خیلی مطلوب نبود.

ما در برنامه چهارم توسعه داشتیم که 30 درصد درآمدهای وزارت بهداشت باید از طریق گردشگری سلامت باشد. چرا این هدف محقق نشد؟
ماهر:
دسترسی مردم خودمان برای درمان، اولویت داشت. الان به این نتیجه رسیدیم با تحول نظام سلامت، دسترسی مردم به درمان بالا رفت و حفاظت مالی خوبی از مردم در خصوص هزینه های درمان شد و این امکان را داریم با ایجاد زیرساختها، ارائه خدمت به بقیه مردم به خصوص گردشگران خارجی افزیش یابد و این ظرفیت روزبه روز بیشتر می شود.

دکتر مهرزاد از فعالان بخش گردشگری سلامت در بخش خصوصی به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.
شما علت فاصله ما با دیگر کشورها را چه می دانید؟
مهرزاد:
مشکلات زیاد است. آمار نیز موید این است راه را اشتباه می رویم. متولی امر، وزارت بهداشت است که سیاستگذار، حامی و هادی و ناظر است. در هر سه حوزه ما مشکل داریم و عمده اش به خاطر این است که از مدیرانی که دارای تجربه و سابقه خوب بودند، استفاده نشده. طرحی که قبلا ساخته شده را دوباره داریم می سازیم. دکتر ماهر فرمودند 20 سال پیش تاکنون کار شده ولی تغییری اتفاق نیفتاده. سال 78 گردشگری سلامت بنیان گذاری شده. دوستانی، تجربه کشور سوئیس را به ایران آوردند. اما هیچ اتفاقی نیفتاد. تمام نیروهای قبلی را کنار گذاشتند. دفتر همکاریها و توافقات ملی آمد و بعد شورای راهبری آمد. سازمان گردشگری خود را متولی می داند که این بسیار اشتباه است. باید حتما وزارت بهداشت متولی باشد. منِ فعال بخش خصوصی در این راهروهای تودرتو گم شده ام. امکانات و راهکار مناسب برای من وجود ندارد.

ماهر: اینطور نیست. اولا اتفاقاتی افتاده. سازمان گردشگری خود را متولی نمی داند. اداره مربوطه برای نظارت، در وزارت بهداشت تشکیل شده است. اتفاقاتی که افتاده، ما استانداردهای مربوط به اعتبار بخشی بیماران خارجی را تهیه و با امضای وزیر بهداشت ابلاغ کردیم. 267 بیمارستان ما خوداظهاری کرده اند که می توانند بیمار بین المللی پذیرش کنند و آماده اعتباربخشی هستند. درصد را نمی شود گفت ولی از 900 بیمارستان کشور، 267 بیمارستان خود را حائز شرایط دانستند که ما باید برویم اینها را چک کنیم. بخش خصوصی اگر بخواهد سرمایه گذاری کند، واحد اقتصادی و سرمایه گذاری در وزارت بهداشت برای مشارکت بخش خصوصی شکل گرفته که این تسهیلات را کمک می کند. اولین همایش سرمایه گذاری در بخش سلامت یک ماه پیش برگزار شد. طبیعتا برای شکل گرفتن زیرساخت، زمان می خواهد.

الان بیمارستانها موظف به گزارش پذیرش بیماران خارجی هستند؟
ماهر:
بله، از ابتدای سال 93 حدود 60 هزار بیمار در سامانه بیماران خارجی ثبت شده اند. از 20 کشور بیمار با درصدهای مشخص داشتیم.

چرا تبلیغات ما موثر نبوده و بازاریابی خوبی نشده؟
پناهی:
ما از معدود کشورهایی هستیم که تقاضای ورود زیاد داریم. مشکل ما بازاریابی نیست، بلکه فرآیندی است. کسی که می خواهد وارد ایران شود نمی داند خدمات سفر با کیست. خدمات درمانی با کیست و خروجی مربوط به کجاست. ما برای اولین بار تمام آژانسهای خدمات سفر را موظف کردیم مسئول فنی درمانی داشته باشند. یعنی یک پزشک، بیمار را از دم مرز تحویل می گیرد تا بیمارستان می برد. دپارتمان پذیرش بیماران بین المللی تهیه شد و مورد تایید شورای راهبردی قرار گرفت و ابلاغ شد. تا زمانی که فرآیند نداشته باشید نمی توانید با متخلفان برخورد کنید.

مهرزاد: سوالم از دکتر ماهر این است طرح جامع سال 78 را چرا بعد از 10 سال اجرا کردید؟ شیوه نامه ای که شما می گویید باید پزشک حضور داشته باشد، شده است برنامه ای دردسرساز برای آژانسها. حضور شخص پزشک مستقر در آژانسها، هزینه زیادی را به آژانسها تحمیل کرده. شخصی که دکتر است، خودش مطب دارد، با این بخشنامه دیگر نمی تواند برود در مطبش کار کند. کسی که به عنوان کارگزار خارجی با آژانس قرارداد می بندد چه کند؟ شما چرا وارد فضای مجازی نمی شوید؟ مگر در همه دنیا مدارک به صورت مجازی ارسال نمی شود؟ این پزشک هم می تواند به صورت مجازی در اینترنت فعالیت کند. من می پرسم الان چند آژانس توانسته این مجوز را بگیرد؟ همه آژانسها عقب رفته اند. معضل دیگر این است آژانسی که 3 سال سابقه دارد، باید بیمار بین المللی وارد کند. سئوال اینجاست آژانسی که یک سال سابقه دارد و2000 نفر را می تواند وارد کند، چرا نباید کار کند؟ این مسایل وجود دارد.

پناهی: اولویت ما، در قدم اول این است هر فردی که به عنوان بیمار و گردشگر می شناسیم، یک نفر مسئولیت جانی او را قبول کند. اگر بیماری از مرز وارد شود و تا بیمارستان برود، مسئول داشته باشد، پس کسی جز پزشک نمی تواند مسئولیت او را قبول کند. به همین دلیل ما 22 مشکل را احصا کردیم. گردشگری سلامت الکترونیک نیز لازم است. مرزها باید ساماندهی شود. تشکیل پایگاه های الکترونیک مشکل ساز است. به زودی در مرزها پایگاه های اطلاع رسانی افتتاح می شود و هر گردشگر سلامت که وارد می شود کلیه اطلاعات آژانسهای معتبر و بیمارستانهای مجاز را دریافت می کند. الان 25 آژانس تایید شده اند و حدود 60 بیمارستان فعلا در شرایط حاضر، امکان پذیرش بیمار دارند. این پایگاه ها با حمایت میراث فرهنگی تشکیل می شود. وظیفه ما تکریم بیمار است. آژانسی که توانایی استخدام یک پزشک را ندارد و پزشکی که می خواهد چند شغله باشد برای ما پذیرفته شده نیست. پزشکی که مسئولیت فنی سلامت آژانس را به عهده می گیرد باید طبق وظیفه خود در آژانس آماده به خدمت و پاسخگو باشد.

برخی بیمارستانها به صورت جزیره ای خوب عمل کردند. چرا اینها الگو نشدند؟
ماهر:
برای پاسخ آقای مهرزاد، باید توضیح بدهم. ما می دیدیم رانندگان، دلالان و گروه های غیر رسمی بیمار جذب می کردند و مشکلات زیادی با این روش داشتیم. بیشترین هزینه گردشگران در این بخش بود نه درمان. بعضا اینها بعد از درمان در کشور رها می شدند. ما گفتیم پزشک مسئول نیاز است تا فرآیند درمان از ابتدا طی شود. سامانه ما به چندین زبان آماده است و بیمارستانهای مجاز معرفی می شوند و به زودی این اطلاعات در دسترس عموم است. این الگو وجود دارد و آژانسها طبق آن عمل می کنند. وزارت بهداشت دارد رابط سلامت در سفارتخانه ها ایجاد می کند و به کمک وزارت خارجه چند رابط نیز به کشورهای هدف اعزام شده اند.

ما کاروانهای حج و عتباتمان پزشک کاروان دارد. چرا برای گردشگران این ساختار را نداریم؟
ماهر:
آژانسهای مجاز ما شرکای خارجی گرفته اند و دارند تبلیغ می کنند.

آژانسهای مسافرتی چرا حاضر به استخدام تمام وقت پزشک نیستند؟

مهرزاد: باید از آژانسها بپرسید. اینطور نیست که بیان شد. هیچ پزشکی قبول نمی کند بیاید توی آژانس بنشیند. پزشک می گوید من درآمد و مطب خودم را دارد. هر مانعی که باعث گرفتن سرعت ما می شود و باعث عقب ماندن ما از رقبای ما که دارند به سرعت کار می کنند، می شود، باید برطرف شود. ترکیه رقیب ما است. در بحث قیمت، این کشور رقیب ما شده. بیماران عراقی و اقلیم کردستان ما را جذب می کند. ترکها قیمتهای درمان را پایین آوردند. هزینه بخش خصوصی را کم کردند. کشوری در خاورمیانه هواپیمای رایگان در اختیار گردشگران سلامت گذاشته. ما فقط قوانین دست و پا گیر داریم. اینقدر جلوی ما سد گذاشتند که نمی شود کار کرد.

دکتر هاشم زاده رئیس بیمارستان رضوی مشهد که در زمینه گردشگری سلامت فعال است به صورت تلفنی وارد بحث شد.
شما در جذب بیمار خارجی بسیار موفق بودید. راز موفقیت شما چیست؟
هاشم زاده:
ما در بیمارستان رضوی به گردشگری سلامت به عنوان یک تجارت کوتاه مدت نگاه نمی کنیم، بلکه انتفاع بلند مدت مد نظر ما است. ما یک استراتژی نوشتیم و واحدی تشکیل دادیم که وظیفه تیمی تعیین کردیم.

طرح شما در این زمینه چه بوده؟
هاشم زاده:
ساز و کاری که در شرایط اخیر در پیش گرفته شده از جمله تشکیل ستاد گردشگری سلامت اقدام موثری بوده. متولی الان مشخص شده و دیدگاه ارگانهای درگیر، نزدیک شده. ما معاون گردشگری در بیمارستان نداریم ولی واحد بیماران بین الملل داریم که زیر نظر مدیرعامل کار می کند.

چقدر بیمار وارد کشور کردید؟
هاشم زاده:
هنوز سال مالی ما به اتمام نرسیده. در سال 93 حدود 9300 خدمت ارائه کردیم و حدود 1 میلیون دلار درآمد داشتیم. برای سال 94 دوبرابر این هدفگذاری کردیم که به راحتی به آن دست پیدا کنیم. در سال 95 شاید رشد این اندازه ای نداشته باشیم ولی ارقام بالاتر نسبت به امسال خواهد بود.

ماهر: بیمارستان رضوی جزء بیمارستانهای موفق ما است. اقدامات را خلاصه بگویم، دستورالعمل راه اندازی بخش بیماران بین الملل شکل گرفت. توافقنامه هایی با صدا و سیما و مناطق آزاد امضا شد. کلیپهای تبلیغاتی تهیه شد و دانشکده های علوم پزشکی دارند کارشناسان گردشگری سلامت را تربیت می کنند و ثبت اطلاعات 267 بیمارستان باعث شده که جذب بیمار افزایش یابد. ما 59هزار بیمار از کشورهای اطراف جذب داشتیم که 5 کشور همسایه 70 درصد بیماران خارجی ما را داده اند.

ما در ابتدای راه هستیم. شما چه برنامه ریزی برای سال آینده دارید؟
پناهی:
برای اولین بار کار را به دست بخش خصوصی سپردیم. انجمن تخصصی و حرفه ای گردشگری سلامت یک ماه است تشکیل شده که بحث تعرفه گذاری درمان و سفر گردشگری سلامت را دنبال می کنند.

شما حاضر به همکاری با بخشهای دولتی در این زمینه هستید؟
مهرزاد:
بخش خصوصی دغدغه اش کارآفرینی و درآمدزایی است. چون خودش هزینه می کند حواسش همه جا هست. وظیفه متولی حل مشکل بخش خصوصی است. در 2 سال اخیر تمام این نشستها فقط به صدور بخشنامه ختم شده.

نتیجه گیری مجری: شاید نظام گردشگری سلامت در کشور نوپاست. گردشگر سلامت همراهان متعددی دارد و می تواند درآمدزایی بالایی در کشور داشته باشد. امیدواریم بخش دولتی و خصوصی با همدیگر در این باره همراه شوند.

47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    10 2
    شیراز قطب اضلی صنعت گردشگری سلامت است که حتی در اوج تحریمها بالاترین آمار جذب و درمان بیماران خارجی را داشت