ویروس زیکا و شیوع آن در قاره آمریکا بازی های المپیک تابستانی را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛دولت برزیل از زنان حامله خواسته است به المپیک 2016 ریودوژانیرو نروند. ویروس زیکا در بیشتر کشورهای قاره آمریکا شیوع پیدا کرده است و در برزیل هم تعداد زیادی را مبتلا کرده است. هرچند سازمان بهداشت جهانی تایید نکرده است اما آمار نشان می‌دهد زنان بارداری که به این ویروس مبتلا شده‌اند، نوزدانی با عارضه میکروسفالی به دنیا آورده‌اند. این موضوع دلیلی شده تا برزیل این خواسته را از زنان بار داشته باشد. 

قابل پیش‌بینی است که بین تماشاگران زن تعدادی در روزهای المپیک باردار باشند. در بین ورزشکاران هم زنانی بوده‌اند که در دوره بارداری‌شان در المپیک حضور داشته‌اند. در بازی‌های 2012 لندن، «نور سوریانی محمد تایبی»، هشت‌ماهه باردار بود و در مسابقات تیراندازی شرکت کرد. زیکا به طور حتم بعضی از کشورها را چالش روبه‌رو می‌کند به خصوص کشورهایی را که در همه دوره‌های المپیک با اتهام «دوپینگ حاملکی» مواجه بوده‌اند.
«دوپینگ حاملگی» اصطلاحی است که از دهه‌های هفتاد و هشتاد در ورزش مطرح بوده. زمانی که گفته شد زنان ورزشکار آلمان شرقی از این دوپینگ استفاده‌ کرده‌اند. بعدها کشورهای روسیه و اروپای شرقی هم با این اتهام روبه‌رو شدند. در چند دوره اخیر بازی‌های المپیک هم می‌گویند زنان چینی از این روش برای گرفتن نتایج بهتر استفاده‌ می‌کنند.
در این دوپینگ، زنان عمدی، با لقاح مصنوعی و با استفاده از روش AIS باردار می‌شوند و برنامه‌شان این است که در ماه‌های دوم تا سوم بارداری در المپیک باشند. در این دوره از بارداری اتفاقاتی در بدن زنان می‌افتد که بدنشان را در شرایط ایده‌آل قرار می‌دهد. به گفته پزشکانی که در این مورد صحبت کرده‌اند؛ زنان باردار می‌توانند با استفاده از سه اتفاق توان جسمانی‌شان را افزایش دهند. یک این که در این دوره از بارداری هموگلوبین خون بالا می‌رود و این اتفاق باعث می‌شود خون‌رسانی بهتر انجام شود و توان هوازی زنان افزایش پیدا کند. دومین اتفاقی که می‌افتد، این است که هورمون‌های استروژن، پروژسترون و تستوسترون بیش از قبل ترشح می‌شود. در حالت عادی بدن زنان مقدار کمی هورمون تستوسترون دارد اما در ماه‌های دوم و سوم بارداری ترشح این هورمون به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. این عامل باعث می‌شود توان عضلانی این زنان بالا برود. اما مورد سوم؛ هورمون ریلکسین هم در بدن زنان باردار بالا می‌رود و انعطاف پذیری مفاصل لگن را افزایش می‌دهد. این اتفاق برای این می‌افتد که زمان راحت‌تر انجام شود اما زنان ورزشکار از این قابلیت استفاده می‌کنند تا تحرک مفصلی‌شان را تقویت کنند.
این سه مورد از نظر پزشکان اثبات شده است اما هنوز هیچ یک از مقامات ورزشی نه «دوپینگ حاملگی» را تایید کرده‌اند و نه نتوانسته‌اند آن را رد کنند. دلیل این است که زنان می‌توانند ادعا کنند به طور طبیعی باردار شده‌اند. هرچند شواهد نشان می‌دهد این زنان بعد از المپیک جنین را سقط کرده‌اند. با این حال مسوولان کمیته بین‌المللی المپیک در جواب کسانی که موافق حضور زنان باردار در بازی‌های المپیک نیسته‌اند، گفته‌اند از نظر قانونی نمی‌توانند مانع حضور آنها شوند. تنها کمیته ملی المپیک آمریکا است که حضور زنان باردار در مسابقات ورزشی را ممنوع کرده است.
به هر حال با شیوع زیکا و ممنوعیت حضور زنان باردار شاید تغییراتی در جدول مدال‌ها اتفاق بیافتد. زنان چینی در دوره‌های قبل که بیشترین مدال‌های را گرفته‌اند، همیشه با این اتهام روبه‌رو بودند. شاید افت احتمالی مدا‌ل‌های آنها این موضوع را تایید کند.

 

 

256 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =