دانشمندان به نمونه ای دیگر از فعالیت های زمین شناسی پلوتو پی برده اند. تپه های آب یخ‌زده که بر دریایی از یخ نیتروژن شناور هستند و با آن جابجا می شوند. منظره‌ای مانند کوه های یخ در اقیانوس منجمد شمالی زمین.

به نظر می رسد یخچال های یخ نیتروژن در پلوتو محموله ای فریبنده را با خود جابجا می کنند: تپه های جدا از هم و پرشماری که می‌توانند تکه های آب یخ‌زده ی کَنده شده از بلندی های پیرامون باشند. از روی عکس ها و داده های فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا می‌شود گفت که پهنای هر یک از این تپه ها به چند کیلومتر می رسد.


این تپه ها که بر روی دشت یخ زده ای با نام غیررسمی فلاته  اسپوتنیک در "قلب" پلوتو جای دارند، به احتمال بسیار نمونه های مینیاتوری همان انبوه کوه های بزرگ تری هستند که در مرز باختری فلاته  اسپوتنیک دیده می شود. آنها همچنین نمونه ای دیگر از فعالیت های زمین شناسی فراوان و جذاب پلوتو هستند.

یخ آب چگال تر از یخی است که بیشترش از نیتروژن درست شده است. به همين خاطر به باور دانشمندان، این تپه های آب یخ‌زده بر دریایی از نیتروژن یخ‌زده شناورند و با گذشت زمان روی آن جابجا می شوند، مانند کوه های یخ در اقیانوس منجمد شمالی زمین. به احتمال بسیار این تپه ها تکه هایی هستند که از کوهستان ها کَنده شده و سپس توسط یخ‌رودهای نیتروژنی به فلاته  اسپوتنیک آورده شده اند.

5454

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =