ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه چین ضمن ابراز تاسف از اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش یک موشک قاره پیما، از احضار سفرای کره شمالی و کره جنوبی و برقراری تماس های دیپلماتیک با مقامات آمریکایی خبر داده است.

به گزارش ایرنا، دستگاه دیپلماسی چین در ساعتی پس از آزمایش موشکی کره شمالی، به رغم تقارن این رخداد با شب تعطیلات عید بهاره در این کشور، روزی پر کاری را پشت سر گذاشت که از آن جمله می توان به احضار سفرای کره شمالی و کره جنوبی به وزارت خارجه، تماس با مقامات آمریکایی و اعلام موضع رسمی در این باره اشاره نمود.
وزارت امور خارجه چین با انتشار سه بیانیه جداگانه در خصوص اقدام اخیر کره شمالی در پرتاب یک فروند موشک بالستیک و مسائل مربوط به آن واکنش نشان داد.
آنگونه که دستگاه دیپلماسی چین خبر داده، در نخستین اقدام پس از آزمایش موشکی کره شمالی که با محکومیت گسترده از جانب کشورهای مختلف مواجه شده، لیو جن مین، معاون وزیر خارجه چین سفیر پیونگ یانگ در این کشور را برای گفتگو در این رابطه فراخوانده است.
بر اساس این گزارش، معاون وزیر خارجه چین در دیدار با چی زای لونگ، سفیر کره شمالی در پکن، ضمن گفتگو درباره آزمایش موشکی اخیر توسط پیونگ یانگ، مواضع اصولی چین در این رابطه را به وی یادآوری کرده است.
آزمایش موشکی جدید کره شمالی، بامداد یکشنبه به وقت تهران (9:31 صبح به وقت ژاپن) انجام شد. پیونگ یانگ ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرده است.
وزارت خارجه چین در همین حال به نقل از هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور آورده است: چین در عین اینکه حق کره شمالی در آزادی استفاده از فن آوری فضایی را به رسمیت می شناسد اما بر این نکته تاکید دارد که این آزادی پیونگ یانگ در حال حاضر به واسطه شورای امنیت و قطعنامه های آن با محدودیت مواجه شده است.
بر اساس این بیانیه رسمی، سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تصریح کرده است: به هر حال چین در چنین شرایطی از اصرار کره شمالی برای انجام آزمایش موشکی به رغم مخالفت های گسترده بین المللی، ابراز تاسف می نماید.
هوا چون اینگ در عین حال با دعوت تمام طرف های مرتبط با تحولات شبه جزیره به آرامش و عملکرد محتاطانه، نسبت به انجام اقداماتی که به تشدید تنش در این منطقه منجر خواهد شد هشدار داده است.
وی با یادآوری مجدد موضع پکن مبنی بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز و گفتگو محور تنش ها در شبه جزیره کره خواستار راه اندازی سریع مذاکرات مربوط به این موضوع برای توقف تنش ها شد.
از سوی دیگر و بنا بر سومین بیانیه منتشر شده در پایگاه رسمی وزارت امور خارجه چین، پکن نسبت به انتشار خبر تصمیم واشنگتن و سئول برای آغاز مذاکرات مربوط به استقرار سامانه موشکی تاد در خاک کره جنوبی واکنش نشان داده است.
بر اساس این گزارش، لیو جن مین معاون وزیر خارجه چین در اقدامی دیگر ضمن 'احضار فوری' کیم جانگ سو، سفیر کره جنوبی به محل دستگاه دیپلماسی این کشور، مراتب نگرانی و موضع صریح و شفاف پکن را با این دیپلمات کره ای در میان گذاشته است.
وزارت خارجه چین در عین حال از برقراری تماس های دیپلماتیک با مقامات آمریکایی برای تشریح موضع پکن در این رابطه خبر داده است.
این در حالی است که دبیرکل ناتو و مقام های آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه نیز آزمایش موشکی جدید کره شمالی را محکوم کردند و اقدام جدی علیه پیونگ یانگ در نشست امشب شورای امنیت را خواستار شدند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =