اقتصادنیوز گزارش داد: تجارت ایران و یونان در یک دهه گذشته دچار شیب‌های سختی شده، اما بررسی آمارهای مبادلات تجاری این دو کشور کهن نشان می‌دهد تجارت ایران و یونان می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند.

به نظر می‌رسد به‌زودی مبادلات اقتصادی و روابط تجاری ایران و یونان وارد مرحله تازه‌ای شود. با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شب گذشته (شنبه، هفدهم بهمن‌ماه) نخست وزیر یونان در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری وارد اصفهان شده است. اما روابط دو کشور در حال حاضر در چه وضعیتی است؟ مبادلات تجاری ایران و یونان در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟ این دو کشور چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟

بررسی آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد تجارت ایران و یونان در 10 سال گذشته، دچار نوسان‌هایی شده و در مقطعی هم دچار افت شده، اما در حال حاضر مجددا در حال افزایش است. صادرات ایران به یونان در سال 85 معادل 13 میلیون و 600 هزار دلار بوده و پس از طی روندی افزایشی تا سال 89 به میزانی معادل 15 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

در سال 90 صادرات ایران از این کشور کاهش یافته و به میزانی معادل 12 میلیون و 800 هزار دلار رسیده و در سال 91 نیز صادرات ایران به یونان با تنزلی شدیدتر، به میزانی معادل شش میلیون دلار کاهش یافته است. این میزان در سال 92 به حدود پنج میلیون و 800 هزار دلار و در سال 93 به حدود شش میلیون و 600 هزار دلار رسیده است. اما در 9 ماهه سال 94 افزایش چشمگیری در صادرات ایران به یونان حاصل شده و صادرات ایران به این کشور به میزانی معادل 14 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

نکته دیگری که در بررسی آمارهای گمرک ایران از تجارت دو کشور جلب توجه می‌کند این است که صادرات ایران به یونان تقریبا با واردات ایران از این کشور توازن دارد و بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، یونان در تجارت با ایران بیشتر صادرکننده نیست.

بر اساس آمار رسمی گمرک، واردات ایران از یونان نیز در 10 سال اخیر نوسان‌های زیادی را از سر گذرانده است. در سال 85 ایران معادل 13 میلیون و 300 هزار دلار کالا از یونان وارد کرده است. واردات ایران از یونان در سال 89 به میزانی معادل 21 میلیون و 100 هزار دلار رسیده، اما در سال 90 دچار افت شده و به میزانی معادل 18 میلیون دلار رسیده است.

روند کاهشی واردات ایران از این کشور در سال‌های 91 و 92 شدیدتر شده است؛ به طوری که میزان واردات ایران از یونان در سال 91 به حدود 11 میلیون و 400 هزار دلار و در سال 92 به حدود 9 میلیون و 600 هزار دلار رسیده است. این میزان یک سال بعد افزایشی قابل توجه یافته؛ ایران در سال 93 معادل 16 میلیون و 300 هزار دلار کالا از یونان وارد کرده است. در 9 ماهه سال 94 واردات ایران از یونان باز هم افزایش یافته و به میزانی معادل 17 میلیون و 700 هزار دلار رسیده است.

ایران و یونان چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟

در 9 ماهه سال 94 ایران بیشتر از هر کالای دیگری پسته با پوست و پسته بدون پوست، نوعی کف‌پوش، پلی استیرن غیرقابل انبساط و تیزابی بی‌دانه (انگور خشک‌کرده) به یونان صادر کرده و از این کشور نیز بیشتر «نوعی آمید»، «مکمل دارویی»، «هلو، شلیل و شفتالو، آماده شده یا محفوظ شده»، «نوعی دارو» و «بذر ذرت» وارد کرده است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 1
    کاش کاسه نمد بلبرینگ ته میل لنگ یکم وارد میکردیم