برنامه سینمای ایران شب گذشته میزبان کمال تبریزی و میلاد کی‌مرام، کارگردان و بازیگر فیلم «امکان مینا» و همچنین بهروز شعیبی، محمود رضوی و طناز طباطبایی کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر «سیانور» بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کمال تبریزی کارگردان فیلم «امکان مینا» در سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره‌ی ارزیابی خود از سطح کیفی جشنواره گفت: «خوشبختانه مجموع فیلم‌های حاضر در جشنواره‌ی سی‌و‌چهارم خوب هستند و اینکه هیچ‌کدام از فیلم‌ها شبیه هم نیستند، بسیار جای امیدواری است.»

وی ادامه داد: «هر چه تنوع بیشتر باشد به رشد سینمای ایران کمک می شود و در جذب مخاطبان از هر قشر می‌توانیم موفق‌تر باشیم. امسال جوانان کارگردان بسیار خوب وارد این عرصه شدند و ما در کانون کارگردانان نیز از ورود نیروهای تازه نفس و مستعد استقبال می‌کنیم.»

رییس کانون کارگردانان با اشاره به کمک‌های کانون کارگردانان به فیلمسازان جوان گفت:«در دوره‌های قبل روال کار به این ترتیب بود که فیلمسازان ابتدا کارشان در شورای مرکزی کانون مورد بررسی قرار می‌گرفت و در صورتی که موفق به کسب امتیاز لازم می‌شدند پروانه ساخت می‌گرفتند اما در حال حاضر پس از بررسی‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کارگردانان جوان در کنار خود از کارگردانان پیشکسوت و البته مسئول استفاده کنند و از آن ها مشورت بگیرند. البته همواره به اعضایمان نیز توصیه می‌کنیم که فقط در حد مشاوره به کارگردانان جوان کمک کنند نه اینکه بخواهند در کارشان بیش از حد دخالت کنند و ایده و نوآوری را از آن ها بگیرند. مثلا در فیلم «ابد و یک روز» مازیار میری در کنار سعید روستایی مشاور بود که حضورش هم بسیار موثر بود.»

وی درباره‌ی ورود خود به عرصه‌ی کارگردانی در سینمای ایران نیز گفت: «برخی از کارگردانان که با تجربه هم هستند این هنر را در ذات خود داشتند و بدون تحصیلات مرتبط وارد این حرفه شدند و من جز افرادی بودم که رشته تحصیلی‌ام مهندسی راه و ساختمان بود و هیچ ربطی به کارگردانی نداشت. بعدها هم مدتی در عکاسی فعالیت کردم. سپس وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شدم. علاوه بر آن تحصیلات آکادمیک که داشتم، زمانی که می‌خواستم وارد عرصه‌ی کارگردانی شوم به این موضوع فکر کردم که در ابتدا باید در مواردی چون فیلمبرداری، موسیقی،گریم و طراحی صحنه نیز باید نکات مورد نظرم را فرا بگیرم تا در کارم به مهارت کافی برسم.»

تبریزی افزود: «زمانی که همه این موارد را فرا گرفتم، احساس کردم دیگر به جایی رسیده‌ام که باید به سمت فیلمسازی بروم. فکر نمی‌کنم این تجربیات را در هیچ دانشکده ‌یسینمایی می‌توانستم فرا بگیرم. از روزی که این کار را آغاز کردم با خودم شرط گذاشتم که خودم را محدود به یک ژانر نکنم و کارهایم از نظر ساختار و مضمون شبیه به هم نباشند.»

وی ادامه داد: «حتی زمانی که فیلمنامه ای را می‌خواندم و متوجه می‌شدم که تکراری است و شبیه به کارهای قبلی‌ام است، آن را سریعا کنار می‌گذارم. مخاطبین امروز به من می‌گویند چرا فیلم طنز نمی سازی؟ من معتقدم به دلیل شرایط که مردم در آن به سر می‌برند نیاز دارند بخندند. حس خوب آدم زمانی است که به این احساس نرسد که دیگر به آخر خط رسیده و بهترین کارش را انجام داده است.»

تبریزی خاطرنشان کرد: «من معتقدم ما اصلا فرصتی برای انجام کار تکراری نداریم و آنقدر سوژه تازه وجود دارد که بخواهیم سراغ آن ها برویم و کار تکراری نسازیم.»

کارگردان «امکان مینا» با بیان اینکه کار بعدیش به نام «کتیرایی‌ها» کلا به یک شکل دیگر است، گفت: «قهرمانان این فیلمنامه کودکانی هستند که در بیابان ها به سختی کار می کنند و خارهای بیابان به نام کتیرا را برای امرار معاش جمع می‌کنندف به همین علت نام این فیلم را هم کتیرایی‌ها گذاشتم.»

وی ادامه داد: «زمانی که یک کارگردان سوژه‌های جدید و البته بر اساس شرایط روز جامعه پیدا کند، همیشه این احساس را دارد که فیلم اولش را ساخته است و احساس خوبی دارد. هیچ‌وقت از این نمی‌ترسم که اگر در موضوعی کاملا متفاوت وارد شوم و فیلمم با استقبال مواجه نشود و یا جایزه‌ای کسب نکند. مثلا در مورد فیلم «طعم شیرین خیال» هیچ فردی به تعریف و تمجید آن نپرداخت اما من آن فیلم را خیلی دوست دارم و گروه مخاطبم افراد علاقه‌مند به محیط زیستو محیط‌بانان بودند که پس از آن فیلم به من پیشنهادهایی برای کار درباره ی محیط زیست دادند که این خودش یک موفقیت است .»

رییس کانون کارگردانان ایران با بیان اینکه حضورش در این سمت به پایان خود نزدیک می‌شود و باید آن را به تیم جدید محول کند به استقبال تهیه‌کنندگان از کارهایش اشاره کرد و افزود: «شاید من جزء کارگردانانی باشم که استقبال تهیه‌کنندگان از کار با من زیاد باشد، قصد مقایسه و تشبیه ندارم اما در دنیا تهیه‌کنندگان این جمله معروف را می گویند که اگر هر زمانی برای انتخاب نقش به گزینه‌ای نرسیدی به سراغ آنتونی کویین بروید چرا که او در هر نقش همان آدمی می شود که باید باشد و همه نقش‌هایی را که داشته هیچ شباهتی به کارهای قبلی‌اش ندارد و کلا آدم دیگری می‌شود بنابراین او واقعا گره‌گشاست. شاید به گونه‌ای نگاه تهیه‌کنندگان به کمال تبریزی مانند آنتونی‌کویین باشد.»

تبریزی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از ساختن فیلمی پشیمان شده است، پاسخ داد: «نسبت به همه فیلم‌های سینمایی که ساختم حس خوبی دارم به خصوص درباره یک فیلمم که یک بار آن را دیدم و به نمایش در نیامد. نسبت به فیلم‌های قدیمی هم که ساخته‌ام حس نوستالژیک دارم.»

میلاد کی‌مرام: امیدوارم نماینده خوبی برای خبرنگاران بوده باشم

میلاد کی‌مرام بازیگر فیلم«امکان مینا» درباره حضورش در این فیلم گفت: «امسال تنها نقشی را که حاضر به بازی در آن شدم فیلم ا«مکان مینا» بود. به دلیل اینکه آدم‌های دهه 50 و 60 را دوست دارم. علاقه داشتم در این فیلم بازی کنم چرا که این افراد همین طوری هستند که می‌بینیم و عاشقانه های آن دوران با دوران حال حاضر بسیار متفاوت است، همیشه غبطه می‌خورم که کاش درآن دوران زندگی می‌کردم.»

وی افزود: «با افتخار این نقش را بازی کردم چرا که قشر روزنامه نگار و خبرنگار از مظلوم‌ترین اقشار در جامعه هستند و خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه می‌کنند. امیدوارم دوستان مطبوعاتی از نحوه‌ی کارم راضی باشند و توانسته باشم نماینده خوبی برای آن‌ها باشم.»
کی‌مرام درباره همکاری با کمال تبریزی گفت: «کمال تبریزی عصبانی نمی‌شود و بازیگر می‌داند وقتی قرار است جلوی دوربین او برود چه کاری را باید انجام دهد. او بازی گرفتن را خیلی خوب می‌داند و می‌داند چگونه از بازیگر بازی بگیرد.»

بازیگر فیلم «امکان مینا» با بیان اینکه دوست دارد جایزه و سیمرغ دریافت کند، گفت: «بر خلاف برخی‌ها نمی‌گویم تشویق شدن را دوست ندارم چرا که تایید شدن از سوی دیگران همه را خوشحال می‌کند و من دوست دارم مردم از کارم رضایت داشته باشند . نقش مهران در «امکان مینا» را خیلی دوست دارم و وقتی ببینم مردم از بازی‌ام رضایت دارند بزرگترین لذت دنیاست.»

بهروز شعیبی: در ایران همه چیز بی‌خودی سیاسی است

بهروز شعیبی کارگردان فیلم «سیانور» درباره‌ی ساخت این فیلم اظهار کرد: «فیلمنامه این کار از مسعود احمدیان بود که چند سال بر روی آن زحمت کشیده بود. یک روز در حالی که با رضوی تهیه‌کننده‌ی فیلم صحبت می‌کردم به او گفتم چه خوب است که یک کار تاریخ معاصر کار کنیم که او هم گفت بیا فیلمنامه احمدیان را بخوان. من هم بلافاصله آن را خواندم و دیدم بسیار خوب به جزییات اشاره کرده و اطلاعات گسترده ای در آن وجود دارد. به دلیل اینکه شناخت کافی به آن دوران نداشتم شروع به خواندن آن و بررسی‌های بیشتر شدم که تا آغاز به کار فیلمبرداری به طول انجامید.»

وی با انتقاد از سخت گیری‌های زیاد و غیرمنطقی در راه ساختن فیلم در ایران گفت: «متاسفانه همه چیز در ایران بی‌خودی سیاسی است، قصه‌ی ما در سال ۵۴ اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین منابع ما فیلم‌های سینمایی دهه ۵۰ بود که به آن‌ها و کتب چاپ شده استناد کردیم اما به هر چیزی سیاسی نگاه می‌شود امیدوارم در سینما به دوره‌ای برگردیم که نخواهیم راجع به همه چیز کنکاش و تفسیر کنیم زیرا من سر فیلم دهلیز هم همین مشکلات را داشتم.»

شعیبی خاطرنشان کرد: «در سینمای ما نگاتیو تبدیل به یک چیز قدیمی شده اما در دنیا هنوز هم بخاطر شرایطی مانند جنس تصویر و یا بافت هنوز هم از نگاتیو استفاده می‌کنند اما در ایران همه چیز به یکباره جمع شد به نظرم این حجم از انقراض برای سینمای ما خوب نیست. البته اگر در اکران همه چیز با کیفیت‌تر و به روزتر باشد، بسیار خوب خواهد بود.»

وی در پاسخ به این سوال که کارگردانی سخت تر است یا بازیگری، گفت: «به نظرم کارگردانی دلنشین‌تر از بازیگری است اما کار بسیار سختی است. به حدی که پس از پایان فیلم احساس می‌کنم تمام استخوان‌های بدنم خرد شده است. البته در کار «سیانور» از همراهی با یک گروه درجه یک لذت بردم و اگر نتیجه‌ی کار خوب شده، زحمت همه گروه بوده است. در طول کار همواره این احساس را داشتم که یک تهیه‌کننده خوب حمایتم می‌کند و به همین خاطر با آرامش کار می‌کردم.»

بهنوش طباطبایی: از کلیت «سیانور» راضی هستم

بهنوش طباطبایی درباره بازی در فیلم «سیانور» گفت: «خدا را شکر کار خوبی بود و با این که در تمام مدت نمایش فیلم کاملا هیجان‌زده بودم اما در کنار مردم فیلم را مشاهده کردم و خوشبختانه بازخورد آن ها رضایت بخش بود و از دیدن فیلم راضی بودند. من تمام فیلم‌ها را امسال در سینما فرهنگ دیدم و دوست داشتم در کنار تماشاچیان فیلم‌ها را مشاهده کنم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نحوه بازی خود در این فیلم راضی است یا خیر گفت: «سوال سختی است. وقتی کلیت و اتمسفر فیلم خوب باشد و همه چیز در ساختار درست و اصولی خود قرار گیرد حتی یک پلک زدن هم به دقت دیده می‌شود. در مجموع از کلیت کار راضی هستم.»

طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول بازی در هیچ فیلمی نیست به تمجید از نگاه بهروز شعیبی کارگردان فیلم «سیانور» پرداخت و افزود: «گروهی که این کار را تولید کردند از جمله بهروز شعیبی متولد بعد از انقلاب هستند و اصلا در فضای سال ۵۴ که مربوط به داستان فیلم است نبودند به شخصه این نگاه نو و سلیقه شعیبی را دوست دارم و برایم بسیار جذاب بود.»

تهیه‌کننده سیانور: زمان اکران را بر اساس مخاطب فیلم انتخاب می‌کنیم

سید محمد رضوی تهیه کننده سیانور در پاسخ به این سوال که آیا از کار با بهروز شعیبی راضی است یا خیر. گفت: «بهروز شعیبی باید راضی باشد . اما باید یاد آور شوم که او کارش را به خوبی بلد است و می‌داند چه کارهایی را باید انجام دهد.»

تهیه‌کننده‌ فیلم سیانور که علاوه بر این فیلم تهیه‌کنندگی دو فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم» و «دلبری» را در جشنواره سی‌وچهارم بر عهده داشته است، درباره زمان اکران «سیانور» گفت: «با فیلم‌ ایران صحبت‌های اولیه را داشته‌ایم اما در همین اکران‌ها باید به جمع‌بندی نهایی برسیم و مخاطب اصلی فیلم را پیدا کنیم و براساس اینکه کدام قشر اعم از خانواده ها، دانشجویان و یا جوانان مخاطب اصلی فیلم هستن ، زمان اکران «سیانور» را مشخص خواهیم کرد.»

وی درباره چگونگی تهیه هزینه تولید فیلم‌هایش گفت: «وقتی فیلمنامه احمدیان را خواندم به او گفتم کار بسیار خوبی است اما باید پشتوانه دولتی داشته باشد. با جعفری‌جلوه در فارابی و همچنین حوزه‌ی هنری صحبت‌هایی را انجام دادم که بی‌فایده بود اما به محض اینکه شعیبی به عنوان کارگردان معرفی شد، حوزه هنری اعلام کرد از تولید فیلم حمایت مالی می‌کند. این پروسه همزمان با تغییرات در حوزه هنری همراه شد و از سوی دیگر نویسنده فیلمنامه در بنیاد فارابی پست گرفت به همین خاطر اصرار داشت که اصلا سراغ بنیاد فارابی نرویم. بنابراین ما ماندیم و خودمان و چون راه برگشت نداشتیم کار را به هر شکل جلو بردیم.»

رضوی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ، اقتصاد پویایی است، گفت: «خدا را شکر چرخمان در حال چرخیدن است اما اشکالی که در کار ما تهیه‌کنندگان وجود دارد و باعث می‌شود از آن ضربه بخوریم این است که تهیه‌کنندگان ما فکر می‌کنند کارشان در تولید فیلم تمام می‌شود اما اگر یک تهیه‌کننده سی درصد توان خود را در تولید فیلم و باقی توانش را در بازاریابی، جذب حامی مالی و این موارد بگذارد بسیار بهتر خواهد بود.»

۵۸245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =