تسنیم نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم معارفه رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: «در مقام اجرا، سیاست‌های مصوب دولت و نظام را اجرا می‌کنم».

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی طی مراسم معارفه رئیس جدید دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران می‌گوید:‌ «همه چیز در عالم سیاست بر تصور استوار است و تصور است که سیاست را شکل می‌دهد».

وی در ادامه با اشاره به کارکرد دانشکده مطالعات جهان می‌گوید: «دانشکده مطالعات جهان در دو بعد تصور را به خوبی شکل می‌دهد، در یک حوزه برای فهم و درک تحولات بین المللی، این دانشکده به ما کمک می‌کند تا تصوراتمان از عالم خارج به واقعیت نزدیک باشد و بر این مبنا بتوانیم سیاست‌هایی را تدوین کنیم که بیش از "وهم" به آنچه در عالم واقع رخ می‌دهد نزدیک باشد. ما در فهم و تحلیل مستقل هستیم و تقلید نداریم. تحلیل ما باید بر اساس برداشت صادقانه و عالمانه از واقعیت باشد».

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه «به قول داستان‌های ملا نصرالدین خودمان در صف آش خودمان نایستیم» تصریح می‌کند: «به قول رهبری تحلیل‌مان را باید بر اساس کرسی‌های آزاداندیشی انجام دهیم. اما در اجرا مجتهد نیستیم. بنده شاید تحلیل دیگری داشته باشم اما در مقام اجرا، سیاست‌های مصوب دولت و نظام را اجرا می‌کنم».

وی در ادامه درباره بُعد دوم کارکرد دانشکده مطالعات جهان، می‌گوید: «این دانشکده در زمینه اصلاح ادراک طرف مقابل نیز نقش داشته است».

به گفته ظریف: «مهمترین اشکالی که ما در عرصه سیاست خارجی داشتیم ایراد ادراکی بود یعنی فهم ما از طرف مقابل و فهم طرف مقابل از ما».

وی تأکید می‌کند که «ما همه باور کنیم که به عنوان یک قدرت و مردمِ با فرهنگِ با تاریخ، در صحنه بین‌المللی حضور یابیم».

وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا «هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، تصریح می‌کند که «باید مبنای حرف امام مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند را بفهمیم، یعنی اینکه آمریکا قَدَر قدرت نیست».

وی تصریح کرد «اینکه آمریکا هر چه را بپذیرد حتما به ضرر ما است، درست نیست زیرا به معنای قَدَر قدرت دانستن امریکا است».

در این مراسم، سعیدرضا عاملی، به عنوان رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان معارفه و سید محمد مرندی، رئیس پیشین این دانشکده تودیع شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =