مرتضى ایمانى راد

اخيرا شاهد رشد صعودى طلا در بازارهاى جهانى و در بازار آتى در ايران هستيم . سئوالى كه ذهن هر سرمايه گذارى را درگير مي كند اين است كه اين افزايش قيمت آيا شروع يك روند صعودى است يا اينكه بزودى اصلاح قيمتى طلا شروع خواهد شد؟ قبل از اينكه در اين باره گفتگو شود لازم است تاكيد كنم كه طلا يكى از پرنوسان ترين و در نتيجه پرريسك ترين ابزار معاملاتى در بازارهاى مالى جهان است.به همين دليل هم پيش بينى قيمت آن در بازارهاى جهانى چندان ساده نيست . دوستانى كه اين پيش بينى را مي خوانند به اين نكته توجه داشته باشند، طلا در بازارهاى جهانى از منظر اقتصاد بين الملل ( و نه از منظر اقتصاد بخشى ) دو علت براى تغيير دارد؛ يكى تغييرات دلار است . يعنى هر چه دلار آمريكا ( بهتر است بگوييم شاخص دلار امريكا در بازارهاى جهانى dollar index ) تقويت شود طلا كاهش مى يابد و هم چه تضعيف شود طلا افزايش قيمت را تجربه مي كند.

مهمترين دليل همبستگى منفى دلار و طلا در اين است كه بخش بسيار مهمى از طلا ( چه طلاى فيزيكى و چه طلاى الكترونيكى ) با دلار امريكا معامله مى شود و طبيعى است كه وقتى دلار بالا مى رود قيمت طلا كاهش مى يابد. اگر منحنى دو سه سال اخير طلا و دلار را با هم روى يك نمودار نشان دهيد متوجه اين ارتباط منفى و بسيار قوى مى شويد. دليل دوم به خاصيت پوشش ريسك طلا برمى گردد. طلا به دليل انعطاف پذيرى قيمتى و نقدشوندگى و بين المللى بودن آن و سادگى نقل و انتقال آن ابزارى بسيار خوب براى پوشش ريسك شده است .مثلا وقتى تورم در اقتصاد در حال افزايش است ، تبديل پس اندازها به طلا مانع از كاهش ارزش پس انداز مى شود. يعنى خريد طلا و همراهى اش با تورم موجب مى شود كه سرمايه گذار بتواند قدرت خريد خود را با خريد طلا حفظ كند.

 طلا نه تنها پوشش ريسك خوبى براى تورم است ، بلكه ميتواند نوسانات بازار را هم پوشش دهد. مثلا در زمانهايى كه نوسانات بازارها زياد مى شود ، به خصوص اگر اين نوسانات در بازار ارزى بيشتر باشد، طلا به عنوان جايگزينى مناسب نقش خود را بازى ميكند. يعنى مردم به جاى ارز بيشتر طلا مي خرند. گذشته از اينها طلا ريسك هاى سياسى را هم پوشش مي دهد.

يعنى اگر در كشورى يا منطقه اى ريسك سياسى و تنش هاى بين المللى افزايش يابد، قيمت طلا بالا مى رود. حال اگر به شرايط امروز جهان نگاه كنيم متوجه مى شويم كه ريسك تورم وجود ندارد ولى هم ريسك سياسى ( در منطقه خاور ميانه ) افزايش يافته و هم بازار سهام و ارزهاى بين المللى از ابتداى سال ٢٠١٦ با نوسانات شديدى همراه بوده اند. در نتيجه در اين شرايط تقاضاى هجينگ ( پوشش ريسك ) طلا افزايش يافته است و به همين دليل است كه قيمت آن در چند هفته اخير در حال افزايش بوده است . چيزى كه قابل پيش بينى است اين است كه نوسانات بازارها به نظر ميرسد كه در سال ٢٠١٦ ادامه يابد.اين به معنى افزايش اين نوسانات نيست . بلكه نوسان در بازار هست . در اين صورت تقاضا هم براى طلا در بازارهاى جهانى باقى خواهد ماند.

از طرف ديگر ريسك منطقه خاور ميانه و پيش بينى استمرار آن در سال ٢٠١٦ تقاضا و بازار را براى طلا گرم نگاه ميدارد. لذا از اين منظر هم انتظار كاهش تقاضا وجود ندارد. در اين صورت براى پيدا كردن جهت قيمت طلا بايد جهت دلار امريكا را هم پيدا كنيم . اخيرا آمارهاى اقتصادى در امريكا همانند سال ٢٠١٥ اميدوار كننده نيست . از سال ٢٠١٥ مشخص بود كه مشكلات اقتصادى جهان امريكا را بدون تاثير نخواهد گذاشت .

به نظر مي رسد كه روند صعودى دلار متوقف شده است و حتا احتمال كاهش بيشتر آن در مابقى سال ٢٠١٦ ميلادى مى رود. اين خود محرك خوبى براى افزايش قيمت طلا است . اگر همه اين مسايل را جمع بندى كنيم ، نتيجه مي گيريم كه طلا وضعيت خوبى در سال آينده چه در جهان و چه در ايران دارد. اينكه آيا طلا يك رالى صعودى را آغاز كرده است بسيار بعيد ميدانم . اينكه دلار همراه با نوسانات بيشترى در سال ٢٠١٦ خواهد بود، احتمالش را زياد مي دانم . و اينكه در نهايت روند عمومى قيمت طلا در سال ٢٠١٦ صعودى خواهد بود بسيار محتمل است . هر چند كه اين صعود هماره با اصلاحات قيمتى زياد خواهد بود. روي هم رفته طلا به عنوان يك ابزار سرمايه گذارى بلند مدت در سال ١٣٩٥ جايگاه خوبى خواهد داشت .

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =