سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: توافقنامه تسهیل روادید میان ایران و روسیه که روز گذشته اجرایی شد، گام نخست لغو نظام ویزا برای اتباع دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو،   مهدی سنایی در جمع خبرنگاران در مورد لغو (کامل) نظام روادید میان ایران و روسیه گفت: این موضوع هنوز یک طرح است و لغو نظام روادید میان دو کشور مطرح نیست.

وی ادامه داد: در زمان حاضر به مذاکره با طرف روس برای لغو روادید برای گروه های گردشگری می پردازیم تا در آینده این امر تحقق بیابد.
سفیر ایران در فدراسیون روسیه اظهار کرد: گام بعدی ما پس از امضای توافقنامه تسهیل صدور روادید میان ایران و روسیه که سال 2015 انجام گرفت، لغو روادید برای گردشگران گروهی خواهد بود.


وی ابراز امیدواری کرد که سازمان گردشگری ایران از وزارت خارجه (کشورمان) درخواست لغو روادید برای گردشگران ایرانی و روس کند.
براساس موافقتنامه تسهیل فرآیندهای صدور روادید گروه های خاصی از شهروندان دو کشور در ایران و روسیه و مقیم هر کشور دیگر به صورت متقابل مشمول تسهیل دریافت روادید می شوند.
این موافقت نامه دوم آذرماه سال جاری در جریان سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران، بین رؤسای جمهوری دو کشور به امضا رسید.
به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، این سند شرایط را برای تبادل هیات های تجاری، علمی و فنی بین دو کشورآسان تر کرده است.


طبق مفاد سند، از طرف جمهوری اسلامی ایران نهادهای نظیر وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی کشوری، اتاق های بازرگانی استانی، سازمان توسعه تجارت و کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی می توانند با صدور معرفی نامه برای هر فرد حقیقی و حقوقی بازرگان (شامل شرکت ها و صاحبان صنایع)- معرفی نامه صدور روادید به نمایندگی های کنسولی روسیه ارائه کنند.


بنا به این گزارش، از طرف مقابل نیز نهادهایی مختلفی مانند اتاق بازرگانی کشوری و اتاق های بازرگانی استان های روسیه، اتحادیه صنعتگران و کارفرمایان، سازمان اجتماعی کسب و کارهای کوچک و اتحادیه تولید کنندگان کالا می توانند برای تجار و صنعتگران این کشور معرفی نامه برخورداری از تسهیل صدور روادید تهیه و به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران منعکس کنند.


همچنین به موجب یکی از بندهای این سند به رانندگان کامیون ها و وسائط نقلیه دخیل در فعالیت تجاری، روادید کثیرالمسافره داده می شود.
برای معرفی این افراد از طرف ایران، اتحادیه شرکت های حمل و نقل بین المللی (ایتسا) و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و از طرف روسیه اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (آسماپ) معرفی خواهند شد.


در جای دیگری از این سند آمده است: سفارت خانه های ایران و روسیه و سرکنسولگری های آنها می توانند نسبت به صدور روادید چند بار ورود یکساله برای افرادی که شامل یکی از گروه های تعیین شده در متن سند هستند، اقدام کنند به شرطی که متقاضی طی سال های گذشته یک بار روادید ورود به کشور میزبان را اخذ کرده باشد.

سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور همچنین مجاز به صدور روادید پنج ساله هم خواهند بود و از زمان دریافت مدارک، باید حداکثر در سه روز کاری نسبت به صدور روادید تک سفره و در 10 روز برای ویزای چند بار ورود اقدام کنند.


همچنین برای نخستین بار دفترچه های ملوانی به عنوان یک مدرک معتبر همانند گذرنامه شناسایی شده و خدمه کشتی های دو کشور که دارای گذرنامه یا دفترچه ملوانی باشند، برای انجام وظایف خود، یعنی ورود به بنادر کشور مقابل (که قبلا اعلام کرده اند) و اقامت موقت نیازی به روادید ندارند، ولی اگر بخواهند به نقاط خارج از محدوده کشتی محل توقف مسافرت کنند، باید روادید دریافت کنند.
مطابق سند امضا شده، همچنین برای تمامی دانش آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در هر دو کشور، صرفاً درخواست کتبی دانشگاه یا موسسه میزبان و حتی کارت دانشجویی یا گواهی ثبت نام، به منزله ادله کافی برای صدور روادید محسوب می شود و افراد و گروه های فرهنگی و هنری هر دو کشور هم با درخواست کتبی نهاد میزبان می توانند روادید دریافت کنند.


در ادامه گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو آمده است: طبق یکی از بندها، افراد، تجار و صنعتگران از هر استان ایران و روسیه دارای سند خواهر خواندگی با درخواست کتبی شهردار یا استاندار می توانند روادید دریافت کنند.
همچنین گردشگران دو کشور به وسیله تورگردانان مستقر در کشور میزبان مبادله می شوند و تقاضای روادید آنها نیز به این صورت ارائه می شود.


از سوی دیگر، اتباع ایران و روسیه که مدارک معتبر مسافرتی شان مفقود شده است با معرفی نامه سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور به مراجع ذیربط، خاک کشور پذیرنده را ترک خواهند کرد و صدور مجوز خروج برای این افراد رایگان خواهد بود.


همچنین اگر اتباع دو کشور بنا به شرایط استثنایی و اضطراری نتوانند در مدت زمان اعتبار روادید، خاک کشور مقابل را ترک کنند، حق تمدید رایگان روادید را برای مدت لازم دارند که تشخیص شرایط استثنایی و اضطراری بر عهده مقامات ذیصلاح دو کشور است.
براساس این سند، اتباع ایران و روسیه می توانند افزون بر سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور، به نمایندگی های سیاسی و کنسولی در دیگر کشورها (ثالث) مراجعه و مطابق مفاد این سند روادید دریافت کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    3 5
    این همه ایرانی 3 تا 5 میلیون در امریکا است بعد ما می رویم لغو روادید با روس می کنیم معلوم چقدر به ملت و هموطنان خود اهمیت میدهیم قریونت برم نظام مقدس
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      3 1
      شما اول برو با مقامات امریکایی که جدیدا به هر ایرانی که به وطنش سر بزنه حق ورود به امریکا رو نمیدن اینو بگو.
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    5 1
    لغو روادید باعث میشه تو این موقعیت تنش بین ترکیه و روسیه سیل گردشگران روس به ایران جاری بشه باید تا دیر نشده ابتکار عمل رو به دست گرفت و از موقعیت پیش آمده نهایت استفاده رو کرد