ایسنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و با احتساب فرهنگیان و اولیای دانش آموزان حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم داریم، بنابرین کوچکترین تصمیم و حرکتی در این وزارتخانه مستقیما جامعه را متاثر می کند.

علی اصغر فانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام مبارک فجر اظهار کرد: امیدواریم در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات هفتم اسفندماه شاهد حضور حداکثری مردم باشیم.

وی افزود: آموزش و پرورش متولی تربیت نسل آینده کشور است. آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی کشور را تشکیل می دهد و انتقال فرهنگ از نسل گذشته به نسل آینده از کارکردهای آن است.

وزیر آموزش و پرورش به حضور بیش از 13 میلیون دانش آموز در 750 منطقه آموزشی اشاره و عنوان کرد : آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است.

فانی به تبیین اقدامات دوسال و نیم اخیر این وزارتخانه پرداخت و گفت: پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی در سال 92، 38.2 درصد بود، در حالی که امسال به 55.3 درصد رسیده است. جهت گیری های ما بیشتر مناطق محروم و دوزبانه بوده است. مطالعات نشان می دهد هرچه دوره پیش دبستانی گسترش یابد از میزان افت تحصیلی کاسته می شود.

وی ادامه داد: در دوره ابتدایی وضعیت بهتر است و نرخ پوشش در روزی که کار را در این دولت تحویل گرفتیم 98.3 درصد بوده و اکنون به 98.45 درصد افزایش یافته است.

بازگشت به تحصیل 71 هزار دانش‌آموز طی 2 سال

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما 110 مدرسه تک دانش آموزی در سطح کشور داریم که نشان دهنده عزم ما برای انسداد مبادی بی سوادی است. البته علی رغم تلاش های فراوان، مقاومت هایی از سوی برخی خانواده ها به علل فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. از سال گذشته تا کنون در قالب سیاست انسداد مبادی بیسوادی اقداماتی را آغاز کردیم. سال گذشته 46 هزار کودک و امسال نیز 25 هزار نفر از تارکان تحصیل را به مدرسه برگرداندیم.

فانی با بیان اینکه در دوره متوسطه اول نرخ پوشش ما 94 درصد است، گفت: در متوسطه دوم نیز تحت پوشش ما 82 درصد است. در متوسطه اول و دوم نظام چندمعلمه است و به چندین معلم متخصص نیاز داریم و در روستاهایی که یک یا دو دانش‌آموز هستند تامین معلم دشوار است، به همین خاطر از روش روستامرکزی و شبانه روزی استفاده کردیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش آموز شبانه روزی داریم، تلاش ما این است شبانه روزی ها را در سطح کیفی خوبی برگزار کنیم. طرح خوداتکایی مدتی است که در شبانه روزی ها اجرا می شود و به تولید و درآمدزایی می پردازند.

وزیر آموزش و پرورش به شش ساله شدن دوره ابتدایی اشاره و اظهار کرد: فاصله سنی بین اول و ششم ابتدایی زیاد است و ممکن است مشکلات تربیتی و رفتاری ایجاد کند، موفق شدیم در 60 درصد مدارس با بیش از 200 دانش اموز را به دو دوره سه ساله تقسیم و طرح 3_3 را اجرا کنیم.

اجرای فاز دوم رتبه‌بندی معلمان با 3500 میلیارد تومان اعتبار

فانی همچنین به اجرای طرح رتبه بندی معلمان برای 830 هزار نفر از پرسنل از ابتدای مهر اشاره کرد و گفت: هرچند باید اقدامات موثر دیگری صورت بگیرد تا بتوانیم بخشی از تلاش همکاران را پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه 1350 میلیارد تومان بار مالی ناشی از اجرای طرح بود، افزود: فاز دوم با 3500 میلیارد تومان اعتبار ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت 371 مرکز مشاوره و خانواده گفت: در کنار مدارس سمپاد، طرح شهاب را از سال 93 در 32 منطقه کشور و مجموعا برای 128 هزار دانش آموز برگزار کردیم. طرح شهاب رسیدگی به دانش آموزان استعدادهای برتر در داخل مدارس عادی است.

فانی ادامه داد: امسال نیز 386 هزار دانش آموز را در 64 منطقه آموزشی در پایه های چهارم و پنجم تحت پوشش بردیم.

وزیر آموزش و پرورش به برپایی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه نیز اشاره کرد و گفت : در سال جاری در 55 هزار مدرسه اقامه نماز جماعت داریم که در 25 هزار مورد اقامه نماز توسط روحانیون و مابقی از سوی همکاران انجام می شود.

سال آینده تغییرات نظام آموزشی جدید به پایه دهم می رسد

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال آینده تغییرات نظام آموزشی جدید به پایه دهم می رسد گفت: امسال هدایت تحصیلی در پایان کلاس نهم انجام می شود و اکنون تالیف کتاب های پایه دهم در دست اقدام است.

فانی ادامه داد : جدول دروس متوسطه دوم در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است و دروسی چون مدیریت خانواده و سبک زندگی، هنر، انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت به دروس اضافه شده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در راستای تقویت ورزش در مدارس در جدول دروس مصوب برای پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم هر هفته دوساعت پیش بینی شده است. پیش از این در مجموعه دوره متوسطه ساعت درس ورزش سه ساعت بود که از سال آینده به شش ساعت در متوسطه دوم افزایش می یابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دبیر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    12 0
    وزیر محترم چرا ارتقا فرهنگیان مانند تبدیل از پایه به ارشد متوقف شده است ؟ مگر با رتبه بندی چقدر به حقوق 8 تا 10 سال سابقه کارها اضافه شده است؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    11 0
    با بیست سال خدمت فقط ۲۷۰ نصیبم شد رتبه بندی نیم بند نمیخام جناب فانی معلم ناامید مشهدی
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    9 1
    تبصره 24 برنامه توسعه ششم را در سایت سرچ کنید وبخوانید .نهایت ظلم به معلم
  • معلم A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 2
    چرا به معلمان زیر شیش سال رتبه بندی تعلق نمی گیرد؟