آخرین قسمت آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب که قرار است جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود هم متصل شد تا یک قدم مهم دیگر برای ساخت ابزار جدید کشف رازهای کیهان برداشته شود.

هر چند هنوز كارهاي زيادي براي ساخت تلسكوپ جيمز وب باقي مانده است اما سرانجام هجدهمین و آخرین قسمت آینه‌ اصلی تلسکوپ جیمز وب هم متصل و بدین ترتیب این آینه‌ی ۶٫۵ متری کامل شد. مهندسان ناسا که به طور خستگی‌ناپذیری در چند ماه گذشته به کار بر روی مونتاژ آینه اصلی غول‌پیکر تلسکوپ جیمز وب مشغول بوده‌اند،‌ اخیرا توانسته‌اند کار نصب قطعه نهایی آن را به اتمام برسانند.

نخستین قطعه این آینه 18 تکه‌ای در اواخر نوامبر 2015 در جای خود در اتاق پاک مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند قرار گرفت. از آن زمان تاکنون 17 قطعه دیگر با استفاده از یک بازوی رباتیک در جای خود قرار داده شده‌اند و ساخت‌و ساز آن با نصب قطعه آخر  سرانجام به پايان رسيد.

اکنون که آینه‌ها بر سر جای خود قرار گرفته‌اند دانشمندان یک گام ديگر به انجام رصدهای متهورانه‌ای که می‌توانند از رازهای سر به مهر کیهان رمزگشایی کنند نزدیک‌تر شده‌اند.

هرکدام از آینه‌های شش ضلعی، ۱٫۳ متر قطر و ۴۰ کیلوگرم وزن دارند. آن‌ها در کنار هم یک آینه‌ی چند قسمتی ۶٫۵ متری را می‌سازند. این قطعات به هنگام پرتاب بسته می‌شوند و سپس وقتی تلسکوپ به فضا می‌رود باز می‌شوند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود. هابل ۲۶ سال پیش به فضا پرتاب شد و آینه‌ای به قطر حدود ۲٫۵ متر دارد. بنابراین جیمز وب با قطر ۶٫۵ متر خیلی از آن بزرگتر است. جیمز وب می‌تواند به پرسش‌های زیادی درباره کیهان پاسخ دهد. از جمله چگونگی بوجود آمدن منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت میزبانی حیات روی سیاره‌هایی شبیه به زمین و تکامل منظومه‌ شمسی. قرار است این تلسکوپ سال ۲۰۱۸ از پایگاه فضایی گویان فرانسه و با موشک آریان ۵ پرتاب شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    7 1
    غرب کجاست و ما هنوز دعوای صلاحیتها و جناح ها و...
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    هابل یک تلسکوپ اسطوره ای است , به پاس خدماتش بزارین همون بالا بمونه و کار کنه
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
      1 0
      چشم