هشدار فرماندهان سپاه به اعزام نیروهای سعودی به سوریه: منطقه را درگیر جنگ نکنید

عربستان درصدد است 150 هزار نیروی زمینی به سوریه بفرستد تا با داعش بجنگد و در مذاکرات سوریه حضور داشته باشد و این در حالی است که ایران و روسیه با حضور ناگهانی عربستان مخالف هستند.

به گزارش خبرآنلاین، عربستان اعلام کرده که برای مبارزه با داعش در سوریه حضور نظامی خواهد داشت. منابع سعودی فاش کردند که این کشور ۱۵۰ هزار نیرو برای دخالت نظامی در سوریه آماده می‌کند که قرار است مرزهای ترکیه دروازه ورود این نیروها به سوریه باشد. نیروهای سعودی متشکل از کشورهای مصر، سودان، اردن هستند.

کاخ سفید از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه که به بهانه مبارزه با داعش صورت می‌گیرد، استقبال کرده است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که پیشنهاد عربستان واکنشی به درخواست اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا بوده است تا اعضای ائتلاف مشارکت خود را در مبارزه با داعش افزایش دهند.

اما روسیه، سوریه و ایران با این اقدام عربستان مخالف هستند. کرملین نسبت به وقوع یک جنگ در منطقه هشدار داده است. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز نسبت به احتمال مداخله زمینی سعودی‌ها در سوریه هشدار داد و گفت: در صورت مداخله عربستان، سربازان سعودی را با تابوتشان بازمی‌گردانیم.

واکنش به این تصمیم عربستان در ایران هم سخت و جدی است. فرمانده کل سپاه پاسداران درباره اعزام نیرو از عربستان به سوریه گفت: نیرو بفرستند، تیرخلاص به خودشان زده‌اند. سرلشکر محمدعلی جعفری در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید محسن قاجاریان و همرزمان شهیدش در جمع خبرنگاران  توضیح داد: آنها ادعا کردند نیروی مستقیم می‌فرستند، اما فکر نمی‌کنم جرات این کار را داشته باشند، چون نیروهای آنها ارتش کلاسیک هستند و تاریخ ثابت کرده توان مقابله ندارند و اگر این کار را بکنند تیر خلاص به خودشان زده‌اند و البته راه‌‌حلی به جز این نمی‌بینند.

وی با تاکید بر اینکه شکست آنها مسلم است، گفت: آنها گنده‌گویی کردند و البته اگر هم نیرو بفرستند چیز بدی نیست (اینجا).

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه نیز در این زمینه گفت: اگر مقامات آل سعود اشتباه راهبردی یمن را در سوریه نیز تکرار کنند، به طور قطع آسیب های بیشتری را در سرزمین شام تجربه خواهند کرد.

سردار یدالله جوانی، در خصوص تصمیم اخیر عربستانی ها مبنی بر اقدام نظامی در خاک سوریه، به میزان گفت: اقدام عربستان اگر بخواهد عملیاتی شود و آنچه را که دولت آل سعود مطرح می‌کند در صحنه عمل محقق گردد، یک نوع تعرض آشکار به حاکمیت ملی سوریه رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه ملت سوریه در مقابل این تجاوز احتمالی، قطعا ایستادگی و مقاومت می کند، افزود: اقدام سعودی‌ها در خصوص حمله به سوریه کاملا برخلاف موازین بین المللی است و اگر مقامات عربستانی بخواهند این کار را انجام دهند دچار یک اشتباه راهبردی جدید شده‌اند.

سردار جوانی ادامه داد: اگر اقدام سعودی‌ها در لشکرکشی به سوریه عملی شود، تجاوز آشکار و نقض حاکمیت ملی سوریه رقم خواهد خورد و قطعا دولت سوریه از طریق مجامع بین المللی می تواند این موضوع را پیگیری کند.

محسن رضایی نیز در اینستاگرامش در این زمینه واکنش نشان داد. فرمانده اسبق سپاه پاسداران در اينستاگرامش نوشته است: "پس از شکست داعش و النصره در عراق (الرمادی) و سوریه (مخصوصاً حلب)، عربستان و آمریکا تصمیم گرفته‌اند که سربازان سعودی را برای نجات باقی‌مانده تکفیری‌ها و درگیری با ارتش سوریه، وارد سوریه کنند. در چنین شرایطی، برخورد روسیه، ترکیه، عربستان و سوریه با یکدیگر و پس از آن هم با ورود آمریکا، یک جنگ بزرگ منطقه‌ای، محتمل است. بی‌تردید با چنین حرکتی از سوی دولت سعودی که دیوانه‌وار به هر اقدامی دست می‌زند،کل منطقه از جمله عربستان در آتش خواهد سوخت که البته ایران از آن دور خواهد بود".(اینجا).

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507366

برچسب‌ها