تسنیم نوشت: مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی با اشاره به استرداد ۱۳۵۱ فسیل ایرانی از آمریکا گفت: این فسیل‌ها ۴۰ سال پیش در مراغه کشف و به آمریکا منتقل شده بود که اکنون بعد از رایزنی‌ها به کشور عودت داده شد و از این پس در محل موزه تاریخ طبیعی نگهداری می‌شود.


اصغر مبارکی در نشست خبری رونمایی از فسیل‌های ایرانی عودت داده شده از آمریکا اظهار داشت: این فسیل‌ها مربوط به 40 سال قبل است که در آن سال‌ها طی برنامه مشترک ایران و آمریکا در مراغه به دست آمد و بخشی از آنها برای تحقیقات به آمریکا ارسال شد که متاسفانه طی سالهای پس از انقلاب به ایران عودت داده نشد.

مبارکی گفت: آمریکا در آن سالها تعدادی از این فسیل‌ها را برای تحقیقات علمی به کشور خود ارسال کرد که طی این سالها این فسیل‌های با قدمت 8 میلیون ساله به کشور بازنگشت اما با تلاش مسئولان این مهم به نتیجه رسید و 1351 فسیل که بسیار ارزشمند است به کشور عودت داده شد و مورد تحقیق علمی قرار خواهد گرفت.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اضافه کرد: این فسیل‌ها شامل گونه‌های مختلفی می‌شود که از آن جمله می‌توان به کرگدن، اسب، زرافه و سایر پستانداران اشاره کرد که بعد از تحقیقات لازم آمار این اکتشافات عودت داده شده ارائه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تمامی فسیل‌هایی که در سال‌های قبل از انقلاب به آمریکا ارسال شده بود به طور کامل به ایران بازگشته است و در این رابطه کارشناسان ما تلاش‌های عمده‌ای را داشته اند و البته طرفهای آمریکایی نیز متعهد شده اند که هیچ فسیلی از ایران در کشورشان باقی نماند.

فسیل ایرانی در آمریکا یافت شود خسارت می‌گیریم

مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست به قرارداد استرداد فسیل‌های ایرانی از آمریکا اشاره کرد و گفت: طبق بند ۸ این موافقتنامه که در دیوان لاهه ثبت شده در صورت یافت حتی یک قطعه فسیل، آمریکا ملزم به پرداخت خسارت است.

داریوش کریمی روز شنبه در نشست رونمایی از فسیل‌های استردادی از آمریکا، گفت: فسیل‌های مراغه یکی از موضوعات قدیمی پرونده لاهه است که اکنون به پایان رسید و تمامی قطعات نگهداری شده در آمریکا به ایران عودت داده شد .

وی درباره سابقه تاریخی این فسیل‌ها اظهار داشت: این فسیل‌های کشف شده در مراغه در حدود 3 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس تفاهمنامه مشترک مطالعاتی و پژوهشی میان محیط زیست و یکی از دانشگاه‌های آمریکا به آمریکا منتقل شد.

مدیرکل حقوقی محیط زیست ادامه داد: برخی از این فسیل‌ها در داخل ایران کدگذاری شدند و برخی دیگر برای شناسایی و کدگذاری به آمریکا منتقل شدند که این بر اساس قوانین مطالعات علمی و پژوهشی است و سازمان محیط زیست نیز برای ایجاد ظرفیت‌های علمی این کار را انجام داد و قرار بود پس از اتمام کارهای پژوهشی فسیل‌ها به ایران منتقل شوند که این اتفاق نیفتاد.

کریمی ادامه داد: پس از انقلاب و با توجه به قطع روابط میان دو کشور نتیجه این شد که پرونده‌ها از طریق دیوان لاهه مورد بررسی قرار گیرد که پرونده فسیل‌های مراغه نیز به دیوان لاهه ارسال شد و حل و فصل آن موکول به تأمین اطلاعات مورد نیاز شد و به همین دلیل تا پایان جنگ این موضوع حل نشده باقی ماند.

مدیر کل حقوقی سازمان محیط زیست به اهتمام برای بازگشت این فسیل‌های کشف شده در کشورمان اشاره کرد و افزود: در سال 92 و 93 با توجه به گشایشی که بین دو کشور اتفاق افتاده بود یکی از موضوعات که در دستور کار دیوان لاهه قرار گرفت و به بحث گذاشته شد پرونده فسیل‌های مراغه بود، نهایتاً در آبان 93 در نشست جلسه استماع دیوان لاهه قضات دیوان به این نتیجه رسیدند که باید فسیل‌ها به ایران عودت داده شود و بلافاصله پس از آن سازمان اقدامات خود را آغاز کرد.

کریمی ادامه داد: در مهرماه امکان اعزام نیروهای ایرانی به آمریکا فراهم شد تا برای سنجش اصالت به آمریکا اعزام شوند که البته برای این موضوع تنها سازمان محیط زیست و دانشجویان کالیفرنیا درگیر نبودند بلکه از طرف ایران و آمریکا هر کدام 4 نهاد در این مسئله دخیل شدند.

وی اضافه کرد: از طرف ایرانی سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، نماینده ایران در لاهه و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن درگیر این موضوع بودند.

مدیر کل حقوقی سازمان محیط زیست گفت: واقعیت این است که حل و فصل این پرونده بسیار مهم‌تر از جزئیات و حواشی آن است، بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد حدود 3 هزار قطعه فسیل استخراج شده و در آن زمان به موزه تاریخ طبیعی ایران منتقل شده بود که در اسناد مرکز حقوقی نیز به 3 هزار قطعه اشاره شده و در آن‌جا آمده است که بخشی از این قطعه‌های کشف شده به آمریکا منتقل شده اما هیچ سندی وجود نداشت تا ببینیم دقیقاً چند قطعه به آنجا منتقل شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود 1500 قطعه فسیل در ایران وجود داشت و از روی آن انتظار داشتیم 1500 فسیل دیگر را از ‌آمریکا دریافت کنیم که در اصل 1351 فسیل را دریافت کردیم که البته بخشی از فسیل‌ها نیز به طور توده گل و لای به ایران بازگشته که احتمالاً بر تعداد فسیل‌های استردادی افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته تعدادی از دانشجویان ایرانی موفق شدند در آمریکا بر روی آنها کار کنند و از مجموعه فسیل‌ها از زوایای مختلفی عکس‌هایی گرفته شده و به ما ارسال شد و بعد از 20 روز کار مشترک هم اکنون 1351 فسیل به کشور بازگشته است که تمام آنها تعیین اصالت شده و هنوز بخشی دیگر در داخل توده‌ها هستند و استخراج نشده‌اند.

کریمی همچنین افزود: برای جلوگیری از هر گونه اشتباه بندی به قرارداد طرفین در لاهه اضافه شد مبنی بر اینکه اگر در سال‌های آینده هر گونه فسیلی از فسیل‌های مراغه به هر نحوی در ایالت آمریکا شناسایی شود و یا مقاله جدیدی درباره آنها منتشر شود باید ایالت آمریکا به کشور ایران خسارت پرداخت کند و این موضوع تا حد زیادی این اطمینان را به ما می‌دهد که کشوری که این تعهد را می‌پذیرد یعنی دیگر فسیلی در آنجا باقی نمانده است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    12 0
    اونجا جاشون امن تر بود.اینجا یا گم میشن یا میشکنن
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    4 9
    برگردونین به زادگاهشون شهر فسیلی مراغه. بذارین شهرستانها هم میراث خوشون رو حفظ کنند.